Alveniskogen Skrevet 15. august 2007 #1 Skrevet 15. august 2007 Jeg har litt erfaring med ragdoll, og birmaen likner jo mye i utseende - men hva med personlighet og gemytt? Jeg har vært inne på birma sider og oppdretteres hjemmesider, men det er veldig lite info å finne om rasens gemytt og personlighet. Er de rolige, kosete, aktive, lekne, pratsomme, asosiale, late? Noen med birmaerfaring? 1
Gjest Gjest_christine_* Skrevet 15. august 2007 #2 Skrevet 15. august 2007 Jeg hadde for en stund siden "besøk" av en hellig birma kattunge på 12 uker. Det er den mest irriterende katten jeg har vært borti! Den var altfor leken, slengte seg etter føttene mine når jeg gikk, skrapet på døra når jeg gikk på do o.l. Jeg kunne ikke ha åpen soveromsdøra, da fikk jeg ikke sove! Den kunne ligge helt rolig i senga, men plutselig klikket den, og slik gikk dagene.. Ikke kosete overhodet.. Rar katt, som jeg er glad jeg ikke har lenger..
Gjest puselabb Skrevet 15. august 2007 #3 Skrevet 15. august 2007 Jeg har ei god venninne som tidligere hadde hellig birma. Det er en utrolig pen katt, men den hadde en litt sær personlighet. Den likte å kose, men kunne plutselig bli irritert og bite litt. Det virket på en måte som om den hadde litt humørsvingninger. Den var ganske rolig, men omtrent en gang om dagen fikk den raptus-anfall og løp rundt og opp på sofaer og forskjellig. Sikkert for å få ut energi. En søt katt, men til tider litt uberegnelig.
Gjest alvira:) Skrevet 15. august 2007 #4 Skrevet 15. august 2007 Hvis katten til venninna di bare fikk klikk-anfall en gang per dag, var du heldig. Foreldrene mine hadde en sånn, og den kunne, som du sa, ligge rolig, for plutselig å Klikke! Med stor K ja. Dette hendte iallefall 3-4 ganger hver dag. Jeg stolte ikke på katta i det hele tatt, til slutt.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 15. august 2007 #5 Skrevet 15. august 2007 Har hatt en Hellig Birma hannkatt i over et år nå. Kjenner meg ikke igjen i noe av det de andre skriver. Vår katt er rolig og snill som dagen er lang. har tre barn som styrer med den, deriblant en aktiv treåring..Den har ikke vært aggressiv mot noen av oss. Han forstår "nei" og vet hvor den ikke har lov til å legge seg. Her er vi litt strenge. Vi vil ikke ha han i sengene eller i sofaen fordi den røyter sånn. Der er forresten det eneste minuset med katten.. Vår katt får gå fritt ute og stortrives. Elsker å bli støket under haka og bli børstet. Den finner seg også tålmodig i å bli støvsugd og å dusje. Vi valgte katten pga gemyttet. Vi ville ikke ha en katt som henger i gardinene!
Catgirl Skrevet 15. august 2007 #6 Skrevet 15. august 2007 More min hadde en hunne birma. Hun var veldig arrogant. Likte ikke for mye kos, og likte ikke barn så altfor godt. Husker lillesøstrene mine likte å leke med hun, men hun ble bare sinna på de og stakk av. Tror hun tok hevn en gang og løp etter lillesøstra mi og klrte hun på kinnet, det var litt morsomt faktisk. De ble redd da hun løp etter de, hehe. Men var en veldig fin og rolig katt utenom det. Men tror sikkert alle katter har ulik personlighet også.
Catgirl Skrevet 15. august 2007 #7 Skrevet 15. august 2007 (endret) Foresten, som kattunge bet den min stefar så han silblødde og stakk på legevakten. Sjarmerende liten jævel, hehehe. Endret 15. august 2007 av Catgirl
Gjest Frøken Titt Skrevet 15. august 2007 #8 Skrevet 15. august 2007 (endret) Jeg har en hellig birma. Hun hopper også etter beina mine innimellom og biter litt, men det sies at de når birmaene gjør sånt, da vil de egentlig bare ha oppmerksomhet. Jeg tror litt på det. For løfter jeg hun opp er hun klar for kos. Man kan bære henne overalt, ta henne med overalt og hun er veldig godtroende. Nesten så det er litt skummelt. Hvem som helst kan ta henne. Men hun vet hvem jeg er da. jeg har jo maten. Det sies at Birmaer er av den kosete rasen, men de liker å leke litt de også som alle andre katter gjør. Innerst inne er de alle små rovdyr. Det er jo helt vanlig. Min liker i allefall masse kos, og etter hun har bitt meg sleiker hun på "såret" etterpå. Man får mest sleik av min egentlig. Selvom de er raser har jo også alle katter forskjellig personlighet. - Som han jeg kjøpte min birma i fra. Noen hadde ringt og klaget over at birma-ungen var for lite kosete, men som han sa, når du tvinger de til å kose koser de i hvertfall ikke. Katterasen er jo sær generelt, men av alle de birmaene jeg har sett, som da er kun innenfor en bra oppdretter var alle katter du kunne bære, løfte og kose med. de fleste kattene hos oppdretteren var jo oppå meg. Sliten etter den turen ja, men det var gøy. Men man får faktisk lært opp katter til mer enn hva man tror, men alle vil ha privatliv. Til og med katter og birmaer. ragadolls har jeg ikke noe kjennskap til. og faktisk når vi snakker om birmaer og sånt så sitter hun her på fanget mitt og ga meg et lite sleik på nesa nå. Endret 15. august 2007 av Frøken Titt
Gjest Frøken Titt Skrevet 15. august 2007 #9 Skrevet 15. august 2007 Den finner seg også tålmodig i å bli støvsugd og å dusje. gardinene! min er også tålmodig der. det er utrolig deilig. tar meg fem minutter og hun står der veldig rolig og ser litt rart på meg bare. hehe
Gjest xraga&birma Skrevet 15. august 2007 #10 Skrevet 15. august 2007 min gamle raga var ikke så veldig kosete. den var ute og jaktet for det meste. ragaer passer bedre ute enn birmaer. birmaer egner seg godt som innekatter. birmaen var også det og veldig hengiven og kosete. ragen var også det men hadde mer behov for å være ute å være selvstendig.
Alveniskogen Skrevet 16. august 2007 Forfatter #11 Skrevet 16. august 2007 min gamle raga var ikke så veldig kosete. den var ute og jaktet for det meste. ragaer passer bedre ute enn birmaer. birmaer egner seg godt som innekatter. birmaen var også det og veldig hengiven og kosete. ragen var også det men hadde mer behov for å være ute å være selvstendig. DET stemmer ikke - de har med hva de er vant til å gjøre. At ragdoller passer bedre som utekatter, mener jeg..
Gjest xraga&birma Skrevet 16. august 2007 #12 Skrevet 16. august 2007 DET stemmer ikke - de har med hva de er vant til å gjøre. At ragdoller passer bedre som utekatter, mener jeg.. Slik jeg har opplevd det så har ragaer bedre evne til å tilpasse seg ute fortere enn birmaer. det virker som om de har mer glede av det enn birmaer da de er mer hjemmekjære og hengivne. men det er min mening. du spurte jo om hvordan de var? Birmaene jeg har er kosete, vedlig sosiale, men ingen av de snakker så mye. men hvor har du det fra at dem ligner så mye? birma: http://birmanett.no/ Raga: http://www.petsite.com.br/images/gato/ragdoll180.jpg
Alveniskogen Skrevet 16. august 2007 Forfatter #13 Skrevet 16. august 2007 Slik jeg har opplevd det så har ragaer bedre evne til å tilpasse seg ute fortere enn birmaer. det virker som om de har mer glede av det enn birmaer da de er mer hjemmekjære og hengivne. men det er min mening. du spurte jo om hvordan de var? Birmaene jeg har er kosete, vedlig sosiale, men ingen av de snakker så mye. men hvor har du det fra at dem ligner så mye? birma: http://birmanett.no/ Raga: http://www.petsite.com.br/images/gato/ragdoll180.jpg Jeg har ikke erfaring med birma, men siden jeg har nie erfaring med ragdoll, så vet jeg at ragdoll ikke er "utekatter". Hvor jeg har det i fra at de likner hverandre utseendemessig?? Er vel bare å se på dem det. Finnes det en rase som utseendemessig likner mer på birmaen enn ragdoll? Birma og ragdoll er søsterraser, som maine coon og norsk skogskatt. De brukte mye birma når de avlet opp ragdoll. Etter nærmere undersøkelser på nettet, har jeg forstått at birma og ragdoll er veldig like i gemyttet, begge er hengivne og tilpasningsdyktige familiekatter, men birmaen prater mindre. Men blir jo litt skremt når jeg hører om alle de sære birmaene her...
Alveniskogen Skrevet 16. august 2007 Forfatter #14 Skrevet 16. august 2007 Slik jeg har opplevd det så har ragaer bedre evne til å tilpasse seg ute fortere enn birmaer. det virker som om de har mer glede av det enn birmaer da de er mer hjemmekjære og hengivne. men det er min mening. du spurte jo om hvordan de var? Birmaene jeg har er kosete, vedlig sosiale, men ingen av de snakker så mye. men hvor har du det fra at dem ligner så mye? birma: http://birmanett.no/ Raga: http://www.petsite.com.br/images/gato/ragdoll180.jpg Hehe.. de bildene du la ut her var jo en dårlig sammenlikning, da.. ettersom birmaen var brun mitted og raggisen blå bicolour. Prøv å sammenlikne en brun mitted birma og en brun mitted ragdoll, så ser du nok likhetstrekk...
Moonspell Skrevet 17. august 2007 #15 Skrevet 17. august 2007 Vi hadde en Hellig Birma på 12 år (samboeren min hadde overtatt hun i for noen år siden da jeg traff han) Nydelig katt, men irriterende masete. Masse mjauing om hun ikke fikk oppmerksomhet. Men hun va utrolig kosete og leken når vi fant lekene hennes. Hadde aldri noen anfall av noen slag. Slipper utrolig mye hår, og selv om du vasker/støvsuger hver dag, så kommer de dalende fra luften:) Vi gav henne bort til en eldre dame da vi flyttet. Hun hadde en hannkatt av samme rase. Er veldig sosiale katter og kan bli deprimerte om de er mye alene. Men jeg ville aldri hatt en slik pus igjen.
Gjest Frøken Titt Skrevet 17. august 2007 #16 Skrevet 17. august 2007 Nå vil ikke jeg sitte å forsvare en Hellig Birma, fordi jeg har det selv, men jeg husker når jeg hadde to skogskatter, så var de mye mer krevende når de gjaldt kos og oppmerksomhet. Min Birma vil ha kos, så mye som jeg syns det passer for både henne og meg. Vi er tydeligvis en perfekt match. Om kvelden når jeg skal legge meg så har jeg lært henne fra dag 2, at jeg lukket soveromsdøren slik at hun hadde resten av leiligheten for seg selv. Har aldri opplevd et problem med det. Hun klorer heller aldri på veggen, hun prøver ikke å komme inn på soverommet mitt når jeg sover, men hvis ringeklokka mi ringer, da mjauer hun. Da skjønner hun at jeg kommer. Det er da bare koselig. Jeg tror en del misforstår veldig mye med det å ha rasekatter. Selvom de blir beskrevet som f.eks kosete, er det ikke nødvendigvis at den du plukker ut er sånn. Det kommer an på oppdretter, på kattammaen (er kattamma sosial, blir ungene det som regel), gener, osv. Så til alle de som er så misfornøyd. Har dere vært borti dårlige oppdrettere, eller passer dere kanskje ikke til å ha Birmaer? Hvilket jeg syns er rart, for jeg syns de er enkle å ha med å gjøre. Og hvilke katt har ikke en raptus eller to om dagen? har den ikke det må den jo være syk, og da hadde jeg heller tatt meg en tur til dyrlegen.
Gjest Gjest_Oppdretter_* Skrevet 18. august 2007 #17 Skrevet 18. august 2007 Jeg har opplevd birmaer med ekstremt godt temperament og jeg har opplevd birmaer med ekstremt dårlig temperament. Det samme med ragdoll. Man kan egentlig ikke si at slik og slik er den, fordi at et hvert enkelt individ har sin egen personlighet og væremåte. Her kommer litt forskjellige forskjeller mellom ragdoll og birma utseendemessig, som går på selve standarden: -Ragdollen har en mer silkeaktig pels enn birmaen, fordi den ikke har så mye underull. Pelsen er lettere å stelle. -Birmaen har en helt annen profil enn ragdollen- Birmaen skal ha romersk nese, ragdollen rett med en knekk i den øverste delen. Birmaenss nese er kortere enn ragdollens. -Ragdollen blir støtte enn birmaen, og ser kanskje ikke så uskyldig ut - Man får flere varianter innenfor ragdollen enn man får med Birma (Bicolour CP,mitted) mens fargene på birma og ragdollen er de samme (De fleste fargevarianter er nå godkjente) -Ragdollens hale er lengre enn birmaens -Birmaens øyne er mindre enn ragdollens -Birmaens hodefasong er annerledes enn ragdollens, det skal være hjerteformet, mens ragdollens hode skal være bredt med modifisert kileform. Det er jo helt opp til deg selv hva du ønsker og ser etter! En liten Birmabebis kan være like nydelig som en raggisbebis, det gjelder bare å finne katten som passer for akkurat deg! Håper du ble litt klokere nå?
Gjest Trolletrine Skrevet 18. august 2007 #18 Skrevet 18. august 2007 Jeg har en Rag Doll som fotfølger meg,som prater mye,og som alltid skal ligge med potene på armen min o.l.Jeg har hatt både katt og hund før den jeg har nå,men har aldri opplevd et mer kosete og hengivent dyr enn den jeg har nå!
Catgirl Skrevet 19. august 2007 #19 Skrevet 19. august 2007 Ragdoll og Birma ser jo helt like ut! Jeg ser ihvertfall ikke forskjellen....merkelig.
Gjest Gjest_Ragdoll_* Skrevet 20. august 2007 #20 Skrevet 20. august 2007 Ragdoll og Birma ser jo helt like ut! Jeg ser ihvertfall ikke forskjellen....merkelig. Det finnes tre varianter innenfor ragdoll-rasen. Bicolour, som har en omvendt hvit V i pannen, buken er hvit, bena er hvite, og ofte forekommer en hvir flekk på ryggen, slik at man kan se at det er en bicolour fra alle kanter. Mitted, som minner veldig mye om en birma, men som har en hvit hake, og hvit strime under buken (skal gå fra haka og helt til halen) mitted har hvite sokker på bena, og de hvite marjkeringene på bakbena skal nå til den øverste delen av hasene. colourpoint, skal være farget på ben, hale, ører og i ansiktet. Mørke flekker på ryggen forekommer, men helst foretrekkes en så lys kroppsfarge som mulig. Ragdollen er en generelt større katterase enn birmaen. Ellers ser du birma vs. ragdoll lengre oppe i tråden her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå