Gå til innhold

Tollbestemmelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket med en fyr i tollvesenet igår, han sa at dersom man dro til utlandet for å kjøpe brudekjole eller utstyr kunne man handle tollfritt for inntil 3000 nkr dersom man var ute av Norge i mindre enn 24 timer og for inntil 6000 nkr dersom man var ute av Norge i mer enn 24 timer.

Dersom du har med deg barn får de egen kvote hvis de har fyllt tolv år.

Dersom du kjøper en kjole til over 6000 på du betale 24 % moms på hele kjolen. (eller summen)

Men kjøper du kjolen til 6000 kan du ikke ha med deg så mye som en pakke tyggis utenom....

Greit å vite...

Noen som vet hvordan det er å kjøpe fex slør og sende hjem til mamma??

Glemte å spørre, jeg...

Skrevet

Ikke bare må du betale moms, du må betale toll av summen av det du har kjøpt PLUSS de 24% moms... Møkje penger! Jeg kjøpte kjole til 10 000 i utlandet, og fikk en venninne til å sende den til meg. Hun sa det var gave, så jeg slapp billig unna! Det er to ting du må tenke på hvis du kjøper den i utlandet: Ofte må kjoler bestilles (de har ikke lager), og da må de sende den til deg. Da må du garantert betale moms OG toll, for posten sjekker pakker som går fra bedrifter til personer, og de må også skrive på pakken hva innholdet koster. Derfor bør du sørge for å få kjolen med deg i kofferten når du drar, for da kan du "smugle": Ta av alle lapper som tilsier at kjolen er ny (prislapper osv), og ha dette et annet sted en i kofferten (la den du reiser sammen med ha alt sammen med kvittering osv). Da er sannsynligheten for at du blir stoppet minimal (man blir sjelden stoppet i tollen, og dersom du blir er det liten sannsynlighet at de gidder å tolle deg fordi de er ute etter dop.

Men, du har ingen garantier! så hvis jeg var deg så ville jeg tatt regnestykket på kjolen MED moms og toll, og tenkt worst case. Hvis det da er for dyrt, hold deg til Norge/sverige!

Skrevet

Men hvis kjolen IKKE koster over 3000 / 6000 slipper man alt det derre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...