Gjest Husmoren Skrevet 15. august 2007 #1 Skrevet 15. august 2007 Et lit hjertesukk fra en irritert for tiden hjemmeværende(sykemeldt). Er det bare min mann som ikke gjør noe, føler at eg går å rydder etter barn og mann, lager middag, vasker klær, organiserer matinnkjøp, klesinnkjøp, barnehage og skole. I utgangspunktet er jeg veldig fornøyd med mannen min, men irriterer meg grenseløst over alt som ikke blir sett, alt som bare blir overlatt til meg som en selvfølge og som eg ikke tror han ser engang. ARGH!!! Iom at eg er hjemme synes eg at det er greit at jeg gjør mer enn ham, men det er nå ikke slik at jeg skal gjøre så og si alt for å holde kontroll i huset. Bare et lite hjertesukk!!
Gjest Thelma :-) Skrevet 15. august 2007 #2 Skrevet 15. august 2007 (endret) Jeg har en litt annen frustrasjon .. det virker som det er bare meg som har unger som ikke gjør en dritt hjemme Mannen er flink hjemme - men det nytter ikke når han jobber døgnet rundt Og jeg er i tillegg premenstruell Glemte forresten å få med at dette er mine siste sommerferie-uke ... kanskje jeg skal la alt skure å dra på shopping i stedet .. jeg har jo fått lønn idag Endret 15. august 2007 av Thelma :-)
Ce'Nedra Skrevet 15. august 2007 #3 Skrevet 15. august 2007 Virker som en del kvinner skjemmer bort gubben, synes jeg. Går ikke an å gå å rydde etter noen i 3 år, og plutselig forvente at man skal dele på det. Her satte vi opp faste plikter med en gang vi ble sammen, og vi har aldri hatt husarbeid som tema.
Gjest Thelma :-) Skrevet 15. august 2007 #4 Skrevet 15. august 2007 Det er vel bare her på Kvinneguiden alle disse fantastiske kvinnene finnes At man aldri har hatt husarbeid som tema høres unektelig merkelig ut .. da det vel er det som blir mest diskutert rundt om i de tusen hjem. Jeg har en mann som er et arbeidsjern av de sjeldne, og som aldri sier nei når jeg ber ham gjøre noe hjemme .. I tillegg har vi vaskehjelp hver uke - allikevel så er vel husarbeid det som diskuteres oftest her hjemme - og som er grobunn for de fleste krangler .. Men jeg er ikke en av disse vellykkede kvinnene som har unger som gjør husarbeid uifra lister og som har en mann som gjør ting uten å bli bedt om det .. .. noe jeg forøvrig har til felles med mine venninner og kollegaer ...
Rosalie Skrevet 15. august 2007 #5 Skrevet 15. august 2007 Hos oss er det vel jeg som går rundt med dårlig samvittighet fordi mannen min gjør så mye mer i huset enn meg. Petimeter av de få, og bare må ha det ryddig til en hver tid, mens jeg godt lever med både litt støv, rot histen og pisten og skittentøy på soveromsgulvet.
Gjest bada Skrevet 15. august 2007 #6 Skrevet 15. august 2007 Men jeg er ikke en av disse vellykkede kvinnene som har unger som gjør husarbeid uifra lister og som har en mann som gjør ting uten å bli bedt om det .. .. noe jeg forøvrig har til felles med mine venninner og kollegaer ... Både min tidligere og min nåværende samboer gjør husarbeid uten å bli bedt om det, og det samme gjør jeg. Det skulle da virkelig bare mangle! Jeg har aldri sett på husarbeid som mitt hovedansvar, men som et felles ansvar. Jeg mener ikke at jeg er spesielt vellykket av den grunn - jeg trodde det var helt normalt, jeg.
Ce'Nedra Skrevet 15. august 2007 #7 Skrevet 15. august 2007 Både min tidligere og min nåværende samboer gjør husarbeid uten å bli bedt om det, og det samme gjør jeg. Det skulle da virkelig bare mangle! Jeg har aldri sett på husarbeid som mitt hovedansvar, men som et felles ansvar. Jeg mener ikke at jeg er spesielt vellykket av den grunn - jeg trodde det var helt normalt, jeg. Akkurat. Jeg vet om noen kvinner som må stresse mannfolka med det, men da har det blitt sånn fordi de aldri ble bedt om å gjøre noe tidlig i forholdet. Jeg gidder ikke å mase på samboeren min, og jeg gidder heller ikke å rydde etter ham. Det er hans jobb å ta ut søpla, da gidder ikke jeg å gjøre det. Han skal ta ut av oppvaskmaskinen annenhver gang. Jeg gjør det ikke to ganger på rad. Også videre.
Gjest David John jr. Skrevet 15. august 2007 #8 Skrevet 15. august 2007 Et lit hjertesukk fra en irritert for tiden hjemmeværende(sykemeldt). Er det bare min mann som ikke gjør noe, føler at eg går å rydder etter barn og mann, lager middag, vasker klær, organiserer matinnkjøp, klesinnkjøp, barnehage og skole. I utgangspunktet er jeg veldig fornøyd med mannen min, men irriterer meg grenseløst over alt som ikke blir sett, alt som bare blir overlatt til meg som en selvfølge og som eg ikke tror han ser engang. ARGH!!! Iom at eg er hjemme synes eg at det er greit at jeg gjør mer enn ham, men det er nå ikke slik at jeg skal gjøre så og si alt for å holde kontroll i huset. Bare et lite hjertesukk!! Bare dra på deg snekkerbeltet og bruk de neste tre ukene på å pusse opp badet du og deretter leier du inn en gravemaskin og drenerer rundt huset, så tenker jeg han nok tar i et tak innendørs...... Lykke til. :kaffe:
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #9 Skrevet 15. august 2007 Bare dra på deg snekkerbeltet og bruk de neste tre ukene på å pusse opp badet du og deretter leier du inn en gravemaskin og drenerer rundt huset, så tenker jeg han nok tar i et tak innendørs...... Lykke til. :kaffe: Hun kan sikkert pusse opp bad og leie inn en gravemaskin, kanskje hun til og med har penger nok til å leie inn noen som kan fikse badet :kaffe: Uansett så har det ingenting med at det meste som skal gjøres faller på henne. En husholdning skal drives _sammen_ med partneren. her høres det ut som om hun eier det meste av aksjene i a/s husholdningen, mens mannen er den som tar ut overskuddet.....
Gjest David John jr. Skrevet 15. august 2007 #10 Skrevet 15. august 2007 Hun kan sikkert pusse opp bad og leie inn en gravemaskin, kanskje hun til og med har penger nok til å leie inn noen som kan fikse badet :kaffe: Uansett så har det ingenting med at det meste som skal gjøres faller på henne. En husholdning skal drives _sammen_ med partneren. her høres det ut som om hun eier det meste av aksjene i a/s husholdningen, mens mannen er den som tar ut overskuddet..... :kaffe: Jøss - du klarer å virkelig tolke mye ut av dette ..... mhp mannens motiver. Men har hun så mye penger som du antar - så hvorfor leier hun ikke hjelp til det hun irriterer seg over da??
Gjest bada Skrevet 15. august 2007 #11 Skrevet 15. august 2007 :kaffe: Jøss - du klarer å virkelig tolke mye ut av dette ..... mhp mannens motiver. Men har hun så mye penger som du antar - så hvorfor leier hun ikke hjelp til det hun irriterer seg over da?? Voldsomt så mye kaffe du drikker, da!
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #12 Skrevet 15. august 2007 :kaffe: Jøss - du klarer å virkelig tolke mye ut av dette ..... mhp mannens motiver. Men har hun så mye penger som du antar - så hvorfor leier hun ikke hjelp til det hun irriterer seg over da?? Ts opplever at hun gjør det meste av det som faller inn under emnet husarbeid.....det er det jeg forholder meg til. Tviler ikke et sekund på at hennes problemstilling er reell. Gjør du? Om jeg har tilbragt hele dagen i hagen med lass på lass med pukk, om jeg har kravlet meg til toppen av stillaset for å male huset mens mannen min har vært med ungene, om jeg har sparklet vegger i helgen fordi jeg jobber 100% i ukedagene.....betyr det da at jeg er fritatt for husarbeid? Selvfølgelig ikke. Vi er et team og da er bleieskift, husarbeid, matlaging, rydding, sortering av klær som er blitt for små til ungene, innkjøp, ...ja alt innvendig og utvendig arbeid er noe som vi gjør fordi vi må og fordi det går fortere å gjøre det når vi er to
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #13 Skrevet 15. august 2007 Min mann er også håpløs når det gjelder husarbeid. Som du sier; han ser ikke hva som bør gjøres! Han prøver å gjøre det beste han kan, og tar ut av oppvaskmaskinen, vasker klær osv. Men likevel slenger det rundt med ting og tang, og det ser virkelig IKKE ryddig og pent ut! Forvirrende situasjon..... Et tips er at dere deler arbeidsoppgavene. At du tar deg av husarbeidet, og han matlaging (hvis du ikke har en lidenskap for det selv), stelling med bil, båt eller lignende.
Gjest vimselot Skrevet 16. august 2007 #14 Skrevet 16. august 2007 En eks av meg gikk på jakt hver høst og kom hjem med elgkjøtt, ellers fisket han, og det var hans bidrag...
Gjest David John jr. Skrevet 16. august 2007 #15 Skrevet 16. august 2007 Ts opplever at hun gjør det meste av det som faller inn under emnet husarbeid.....det er det jeg forholder meg til. Tviler ikke et sekund på at hennes problemstilling er reell. Gjør du? Om jeg har tilbragt hele dagen i hagen med lass på lass med pukk, om jeg har kravlet meg til toppen av stillaset for å male huset mens mannen min har vært med ungene, om jeg har sparklet vegger i helgen fordi jeg jobber 100% i ukedagene.....betyr det da at jeg er fritatt for husarbeid? Selvfølgelig ikke. Vi er et team og da er bleieskift, husarbeid, matlaging, rydding, sortering av klær som er blitt for små til ungene, innkjøp, ...ja alt innvendig og utvendig arbeid er noe som vi gjør fordi vi må og fordi det går fortere å gjøre det når vi er to :kaffe: TS virker som ei sutreberte som bare ser det HUN gjør - og du har visst heller ikke fått med deg at det er faktisk de timene som den ene parten legger i potten som må telle, enten det er overtid, pukkskuffing, båtpuss eller bleieskift. Jeg vil foreslå at TS i stedet for å fokusere på sin egen sutresutring sjekker antall timer hun og partneren har til egentid.
Gjest David John jr. Skrevet 16. august 2007 #16 Skrevet 16. august 2007 Min mann er også håpløs når det gjelder husarbeid. Som du sier; han ser ikke hva som bør gjøres! Han prøver å gjøre det beste han kan, og tar ut av oppvaskmaskinen, vasker klær osv. Men likevel slenger det rundt med ting og tang, og det ser virkelig IKKE ryddig og pent ut! Forvirrende situasjon..... Et tips er at dere deler arbeidsoppgavene. At du tar deg av husarbeidet, og han matlaging (hvis du ikke har en lidenskap for det selv), stelling med bil, båt eller lignende. :kaffe: Hø !!!??? Mener du at du har monopol på å definere HVOR rydding det skal være hjemme hos dere??
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2007 #17 Skrevet 16. august 2007 At man aldri har hatt husarbeid som tema høres unektelig merkelig ut .. da det vel er det som blir mest diskutert rundt om i de tusen hjem. Mulig det altså. Men det betyr ikke at det er sånn for alle. Vi har hatt husarbeid som "felles prosjekt" siden vi flyttet sammen. Og vi har begge akseptert at det har blitt gjort lite i perioder (ingen av oss er alergiske mot hybelkaniner ). Synes jeg det er blitt vel skittent, så setter jeg ikke i gang på egen hånd og ikke klager jeg over mannens manglende innsats heller. Jeg sier "kjære, nå begynner det å bli litt ille her, synes jeg. Hva synes du?" Og da svarer han "ja, det er vel på tide vi bretter opp armene igjen" Du kan synes det høres så merkelig ut du bare vil. Det er min hverdag fordi det er sånn jeg vil ha det..
Gjest Thelma :-) Skrevet 16. august 2007 #18 Skrevet 16. august 2007 (endret) Mulig det altså. Men det betyr ikke at det er sånn for alle. Vi har hatt husarbeid som "felles prosjekt" siden vi flyttet sammen. Og vi har begge akseptert at det har blitt gjort lite i perioder (ingen av oss er alergiske mot hybelkaniner ). Synes jeg det er blitt vel skittent, så setter jeg ikke i gang på egen hånd og ikke klager jeg over mannens manglende innsats heller. Jeg sier "kjære, nå begynner det å bli litt ille her, synes jeg. Hva synes du?" Og da svarer han "ja, det er vel på tide vi bretter opp armene igjen" Du kan synes det høres så merkelig ut du bare vil. Det er min hverdag fordi det er sånn jeg vil ha det.. Men da er dere like "slappe" Jeg og veldig mange med meg orker ikke ha masse støv og dritt i dagliglivet .. og det er da problemene oftest oppstår - når et par har forskjellig toleranse for støv, rot og skitt. Endret 16. august 2007 av Thelma :-)
Gjest bada Skrevet 16. august 2007 #19 Skrevet 16. august 2007 Jeg og veldig mange med meg orker ikke ha masse støv og dritt i dagliglivet .. og det er da problemene oftest oppstår - når et par har forskjellig toleranse for støv, rot og skitt. Det er sant, og det man må gjøre da er å snakke sammen og finne et kompromiss, og bli enige om hvilken standard som skal gjelde. Så får den som er mest rotete finne seg i å gjøre mer husarbeid enn h*n synes er nødvendig, mens den som er mest ryddig får finne seg i ha ha en lavere standard enn h*n strengt tatt ønsker. Dersom den som er mest ryddig av seg absolutt ikke er villig til å slakke på standarden og inngå et kompromiss, er det rett og rimelig at h*n gjør mer husarbeid enn den andre.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 16. august 2007 #20 Skrevet 16. august 2007 Hei, Som sagt i innledningen så var dette bare et hjertesukk! Av og til topper situasjonene seg og nok er nok. Blir ikke bedre av at en går hjemme og ser alt en kunne tenke seg å få gjort, og er begrenset av egen kropp. Sitter ikke på min høye hest og sutrer, mannen min er en fantastisk far, en utrolig ektemann, men ja, av og til føles det som jeg administrere husholdningen med de krav og forventninger set fører med seg. Huset er ikke ryddig eller rent til en hver tid, til det prioriterer jeg sosialt samvær, tid med barna eller kos med med mann. Eg skulle bare ønske at alt var på stell og systematisk og at det ikke bare var jeg som skulle systematisere til enhver tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå