Gå til innhold

Tisser inne

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen
Skrevet

Valpen vår er vel egentlig ikke valp lenger (ett år i sept), og burde for lenge siden ha lært at det er ute man tisser. Stort sett tisser hun da også ute, men hun skvetter altså inne når hun blir kjempeglad.

For å unngå skvetting inne når jeg tar henne ut av buret om morgenen, må jeg bare overse henne totalt, gå ut og la døra stå åpen så hun kan gå etter meg. Forsøker jeg å sette på henne båndet før hun er ute av døra, setter hun seg ned og skvetter med en gang.

Det samme skjer hvis vi har vært borte fra henne noen timer. Da er det bare å overse henne totalt.

(Det er ikke noe problem å la henne være alene, hun har selskap av en hund til.)

Hun var sent stueren, ca 7 måneder. Hun er lært opp med ros og godbiter.

Nå har jeg begynt med godbiter igjen, i de situasjonene vi vet det er stor sjanse for skvetting inne, men hun likevel kommer seg ut.

Jeg vet mange har problemer med "gledesskvetting", men kan jeg regne med at hun vokser det av seg? Er det en grei nok løsning å gi godbiter? Er det noe annet lurt jeg bør forsøke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunden min var sånn til hun var rundt 2 år. Men så gjorde jeg sånn som du gjør,overså henne når jeg kom hjem fra jobb osv. Brukte ingen godbiter,fikk bare litt ekstra kos når hun hadde roet seg ned. Og det ga seg egentlig forholdsvis fort etter at jeg begynte med det!

Skrevet

hunden min også har hatt dette problemet frem til hun var ca 2 år.jeg bar henne ut for å unngå at dette skulle skje,men nå er hun da også ganske liten også :) De vokser det av seg tilslutt,selv om det kan ta lang tid før det skjer

Gjest Bodillen
Skrevet
hunden min også har hatt dette problemet frem til hun var ca 2 år.jeg bar henne ut for å unngå at dette skulle skje,men nå er hun da også ganske liten også :) De vokser det av seg tilslutt,selv om det kan ta lang tid før det skjer

Ja, jeg har også pleid å bære henne ut noen ganger. Men hvis jeg tar tak i henne inni buret for å løfte henne ut, presterer hun faktisk å tisse der også! Så hun må uansett overses, komme ut av buret selv evt løftes kjapt og overraskende så hun ikke rekker å slippe en aldri så liten skvett :ler:

Skrevet

Vår hund "skvetter" også når han blir veldig glad, dvs. når vi kommer hjem..

Men, ingen av oss har hjerte til å overse ham når vi kommer hjem, han er jo bare så forferdelig glad for å se oss, og han er nå sååå søt <3

Skrevet

Når hunder viser det vi oppfatter som glede når vi kommer hjem, så er det mer snakk om at de hilser underdanig på flokklederen. Enkelte hunder har et mer underdanig og/eller nervøst gemytt enn andre, og kan tisse en skvett når i sin iver etter å vise at de underkaster seg. Dette er en atferd man kan se hos underkastende hunder/ulver, men det er viktig at man sender hunden dempende og beroligende signaler slik at man ikke gir den enda mer "grunn" til å skvette og å bli overivrig og nervøs.

Det beste man kan gjøre når man kommer hjem er å sette seg på huk, godta hilsingen rolig med taushet eller rolig stemme - kanskje med hodet vendt bort fra hunden om den er veldig ivrig. Etter noen sekunder reiser man seg, overser hunden og går videre med sitt. Det er slik ulvelederen gjør, og det er det som vil være den naturlige reaksjonen.

Oppglødd snakking, kjefting ("Nei! Ikke hopp!") eller - enda verre - å klø den på magen hvis den legger seg på rygg vil bare gjøre adferden enda mer underkastende, og kan føre til mer skvetting. Slik oppførsel oppfattes som dominant fra hundens side, og vil bare gjøre den mer oppsatt på å vise at den er underdanig. (Det var derfor hunden skvettet når den ble løftet opp).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...