Edda Digital/Kvinneguiden Skrevet 15. august 2007 #1 Skrevet 15. august 2007 Vi i salgsavdelingen ved Edda Digital / Kvinneguiden.no ønsker å gjennomføre livsstilsundersøkelser i forumet. I en tid fremover vil vi stille brukerne et spørsmål per uke om nordmenns ulike vaner. Vi håper på kreative tilbakemeldinger. Så spørsmålet denne uken vi gjerne vil høre tilbakemeldinger på, er: "Er det noen forskjell mellom besøkskulturene i by og land?"
Arielle Skrevet 17. august 2007 #3 Skrevet 17. august 2007 Det er i hvertfall forskjell på besøkskulturen i Nord -Norge og Sør/midt -Norge. Vet ikke med by og land, men tror kanskje det er lettere å bare stikke innom på besøk hvis man bor på landet enn hvis man bor i by.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. august 2007 #4 Skrevet 17. august 2007 På "landet" er det vel mer vanlig at dørene er åpne og at naboen stikker innom uten noen spesiell grunn. I byen er dørene låste og man kan vel også her stikke innom, men varsler først i fall noen ikke er hjemme. Det er vel ikke så vanlig i et typisk urbant område med mye til og fra flytting at man kjenner naboene godt nok til at de er naturlige kaffepartnere.
Antoinette Skrevet 20. august 2007 #5 Skrevet 20. august 2007 Jeg synes det er en radikal forskjell mellom besøkskulturene i byene og her ute på landet hvor jeg bor. Jeg har måttet omstille meg veldig men jeg trives godt med det. Her stikker folk innom på formiddagen for en kaffe og det er alltid kringle eller lefse på lur. Folk kjenner hverandre og bryr seg, noen ganger bryr de seg for mye men man finner måter å takle det på. Da er det godt å ha humor. Jeg som nyinnflyttet i bygda har naturlig nok blitt gjenstand for mye nysgjerrighet og endel av besøkene jeg har fått har nok vært de reneste "inspeksjonsrundene" men det er jo hyggelig at de lokale sanitetskvinnene og Husflidslaget skryter av baksten min. Blir litt stolt da.
Gjest Elastica Skrevet 20. august 2007 #6 Skrevet 20. august 2007 Jeg tror forskjellen ligger i det at folk har bedre tid og at det er kortere avstander på landet - og dermed besøker hverandre oftere uten at det er avtalt på forhånd. Sjelden hører jeg om at mine venner i Oslo går på uanmeldt besøk til hverandre - enkelte mener også det tenderer til frekkhet!
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2007 #7 Skrevet 20. august 2007 Jeg tror at i byen er det mye vanligere å møtes på kafé eller andre offentlige steder (kino, teater, puber), mens på bygdene er det dårlig med slike treffsteder (bortsett fra en glum Coop-kafeteria og et utested som av en eller annen grunn alltid blir aggressivt befolket av individer som er så høyrøstet at vi andre helst holder oss hjemme). Da jeg bodde i by var det nokså sjelden jeg var hjemme hos folk, eller inviterte noen hjem (man bor også oftere trangt), men desto vanligere at vi møttes ute over en kaffe eller noen øl. Nå som vi bor på landet er folk på besøk hjemme hos hverandre - men de fleste avtaler på forhånd, da, samme dag (vi og de fleste vennene er barnløse) eller litt i forveien. Ellers møter jeg fortsatt venner i nærmeste by, da stort sett på kafe. Dersom det hadde fantes (eller vært marked for) en hyggelig kafe i bygdesentrumet, ville jeg gjerne truffet folk der i stedet for (eller i tillegg til) hjemme.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2007 #8 Skrevet 20. august 2007 Jeg vil forresten kommentere det med kortere avstander på landet; det føles ikke sånn her vi bor. Bygda har en utstrekning på kanskje to mil, i tillegg bor omgangsvennene våre her innen en videre radius på kanskje fire mil. Hovedgrunnen til at vi ikke møtes oftere på offentlig sted, er rett og slett at et slikt tilbud ikke finnes (evt stenger veldig tidlig, evt er bare et kjipt utested), og at det ikke funker å ta buss eller annen kollektivtransport til og fra et slikt potensielt møtested (bygdesentrum). Derfor møtes man like gjerne hjemme; stort sett kjører man til hverandre, de som bor nærmest sykler kanskje. Men om vi treffes oftere, eller det er mer lettvint enn om vi hadde bodd i byen? Ikke for mitt vedkommende i hvert fall.
Gjest *Mim* Skrevet 21. august 2007 #9 Skrevet 21. august 2007 Jeg synes det er en radikal forskjell mellom besøkskulturene i byene og her ute på landet hvor jeg bor. Jeg har måttet omstille meg veldig men jeg trives godt med det. Her stikker folk innom på formiddagen for en kaffe og det er alltid kringle eller lefse på lur. Folk kjenner hverandre og bryr seg, noen ganger bryr de seg for mye men man finner måter å takle det på. Da er det godt å ha humor. Jeg som nyinnflyttet i bygda har naturlig nok blitt gjenstand for mye nysgjerrighet og endel av besøkene jeg har fått har nok vært de reneste "inspeksjonsrundene" men det er jo hyggelig at de lokale sanitetskvinnene og Husflidslaget skryter av baksten min. Blir litt stolt da.
Gjest *Mim* Skrevet 21. august 2007 #10 Skrevet 21. august 2007 Nå har jeg ikke bodd i en by på lenge, men har inntrykk av at det er lettere å stikke innom noen på landet. I byen avtaler man kanskje heller å gå på kafe? Vi har stikk innom-gjester omtrent et par ganger i uka, og det er absolutt bare hyggelig. Tror også at dette har noe med alder og sosial gruppe å gjøre. Det er forskjeller på bygda også...
Annie Skrevet 23. august 2007 #11 Skrevet 23. august 2007 Bor på landet og har stikk-innom gjester stadig vekk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå