Gjest Gjest Skrevet 14. august 2007 #1 Skrevet 14. august 2007 Jeg nekter å bli kalt rasist bare fordi jeg er hvit. Jeg er så drittlei av å bli tillagt meninger utelukkende pga min hudfarge. Hva er det som skjer? Er det slik det skal bli?
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2007 #2 Skrevet 14. august 2007 Jeg nekter å bli kalt rasist bare fordi jeg er hvit. Jeg er så drittlei av å bli tillagt meninger utelukkende pga min hudfarge. Hva er det som skjer? Er det slik det skal bli? nå skal jeg bare kalle deg rasist fordi du nekter RASIST
Anna Karenina Skrevet 14. august 2007 #3 Skrevet 14. august 2007 Hvorfor blir du det? Jeg er hvit, og jeg blir ikke kalt rasist.
Altena Skrevet 14. august 2007 #4 Skrevet 14. august 2007 (endret) Hvem er det som kaller deg rasist da? Føler du deg truffet av det som har kommet fram i ambulansesaken eller? Dersom du ikke er en rasist så har jo du ditt på det rene og trenger ikke bry deg døyten om hva andre mener. Forøvrig kan jeg faktisk ikke helt fatte og begripe hvorfor det er så forferdelig å bli kalt rasist, selv om en ikke er det. Er det så mye verre enn å bli kalt alle andre mulige ting? Forøvrig er jeg også hvit og etnisk norsk, men det er ingen som kaller meg rasist. Kanskje det har noe med holdninger å gjøre? En ganske skremmende holdning jeg har sett blant mange etnisk norske mennesker er en mangelfull evne til å skille mellom det å være kritisk til innvandring og det å være direkte fremmedfiendtlig. Rasisme er vel per definisjon å diskriminere mennesker på bakgrunn av at de er av en annen rase og det å se på sin egen rase som overlegen. Etnisk norske individer som ønsker alle muslimske innvandrere fandenivold fordi de "suger penger ut av statskassa", "er kriminelle drapsmaskiner og voldtekstmenn" og "khat-tyggende slasker som går på sosialen" tyder på at det ikke lenger er innvandrerne som er et problem, men snarere ens egne, generaliserende holdninger til dem. Faktisk synes jeg ikke det er det minste rart at mange innvandrere blir skeptiske all den tid de blir nedprioritert ved for eksempel jobbintervjuer fordi de heter Ali og ikke Ola og ofte møter på folk som skuler stygt på dem og kaller dem alskens navn som en neppe ville ha funnet på å kalle en som er etnisk norsk. Da er det nok ofte lett å komme til den konklusjonen at et mangfold av etniske nordmenn ser ned på mennesker som er av en annen rase enn en selv. Hadde ikke en slik diskriminering forekommet i den grad det gjør hadde muligens ikke "rasismekortet" blitt trukket frem i tide og utide. Endret 14. august 2007 av Altena
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå