Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Nixi_*
Skrevet

Man hører mye rart om jeg kan si det sånn om religioner.

Lurer på mye om jehovas vitne.

Dere feirer jo ikke jul, hvordan er det egentlig for dere når hele Norge gjør seg klar for jul med nedtelling på kalenderen, gjennom tv-programmer og slikt, nisser og julepynt overalt, juletre i by og hjem. Vi gjør oss klar for den store dagen med mange tradisjoner men for dere er det bare en helt vanlig dag eller?

Hvordan er det å ha barn som ikke får feire jul på lik linje med "alle" de andre i klassen? (tenker da på om barne noen gang har lyst til å feire jul)

Hvordan dager "feirer" dere?

Feirer dere bursdager, morsdag og farsdag?

Er det slik at dere ikke ønsker å få blodoverføring om livet står på spill?

Ikke noe av dette er ment stygt eller dømmende! vil ikke missforståes,lurer bare veldig på dette :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kunne aldri vært i Jehovas vitne nettopp pga bursdager, jul, 17 mai osv.

At jeg ikke er kristen er vel også en god grunn når jeg tenker etter...

Skrevet

Dere feirer jo ikke jul, hvordan er det egentlig for dere når hele Norge gjør seg klar for jul med nedtelling på kalenderen, gjennom tv-programmer og slikt, nisser og julepynt overalt, juletre i by og hjem. Vi gjør oss klar for den store dagen med mange tradisjoner men for dere er det bare en helt vanlig dag eller?

Hvordan er det å ha barn som ikke får feire jul på lik linje med "alle" de andre i klassen? (tenker da på om barne noen gang har lyst til å feire jul)

Hvordan dager "feirer" dere?

Feirer dere bursdager, morsdag og farsdag?

Ikke noe av dette er ment stygt eller dømmende! vil ikke missforståes,lurer bare veldig på dette :)

Kjenner noen som er Jehovas vitne, og kan bare svare på bakgrunn av hva de har svart meg.

De feirer ikke Jul, for det er ikke opprinnelig en kristen høytid. Den er hedens. De tror ikke Jesus er født 24 Desember, og mener derfor at det blir helt feil å feire den dagen som hans fødselsdag.

Det er mange tvkanaler og ikke alle handler om julen, derfor har de ikke noe problem med å se på tv selv rundt denne tiden.

De har besøk som alle andre, men har ikke pyntet hele huset med nisser ol. Spiser god mat og koser seg i hverandres selskap, for de har selskap av familien de også. Også nyter de fridagene :-)

Barna til de jeg kjenner har fått være med å bestemme, men de ønsker ikke å ha juletre, nisser ol. De syns det blir feil, og det sier jo seg selv når man er opplært til at dette ikke er riktig for deres religion. Blir jo som vi lærer våre barn, at det er vanlig med nisser, juletre og all annen pynt.

På skolen har det til tider vært vanskelig, men i følge barna er det læreren som ahr vært den vanskelige. Det vil si at de andre elevene har forstått dette når de har forklart det for de, men noen av lærerene har ikke klart den biten. Men alt i alt har det gått greit.

De feirer bryllupsdagen, og koser seg ekstra den dagen. Bursdager, morsdager og farsdager feirer de ikke, men påsken er hellig for dem.

De vil ikke ha blodoverføring uansett om det er det eneste som holder dem i livet, for det er "synd" for de. Det står også noe om dette i bibelen, og det er det de følger. De følger mye mer fra det gamle testamentet enn det andre gjør, men har også noe fra det nye med.

Gjest vimselot
Skrevet

Vel, jeg kjenner ikke en flokk med Jehovas vitner, men har en barndomsvenn som etter å ha vært narkoman fant tilknytning i miljøet. H*n tar et glass vin eller flere av og til, er singel og vil i alle fall ikke gifte seg med en innen JV-sekten...

Prøver heller ikke påvirke sine barn, og har en ikke altfor overpyntet jul.

De andre i miljøet tar også seg vin iblant, så trur ikke det er så forskjellige fra s.k. kristne. Noen er og forblir jo skinnhellige, mens andre bare er med i kirkesamfunnet.

Eller tar jeg feil? JV er jo et ganske stort nettverk, og det er mange forskjellige mennesker innad der også, som andre steder.

Gjest Gjest_Nixi_*
Skrevet

Respekterer så klart alle for sin tromen synes bare dette med blodoverføring er så rart.. kanskje for jeg har vanskelig for å takle ting som har med døden å gjøre, ville gjort alt for å redde minne nærmeste fra døden om det var mulig.

Men interessant å lære hvordan forskjellige mennesker velger å leve livet sitt. Kunne ikke klart meg uten jul, det er liksom det eneste jeg ser fram til om vinteren. Siden jeg bor i nordnorge er det helt svart her om vinteren å det kan føre til litt ekstra deprisjon over lengre tid når man ikke ser sol lys på flere uker, derfor er det veldig godt å ha noe å se fram til i mørketiden a har.

Gjest mann 42
Skrevet
Respekterer så klart alle for sin tromen synes bare dette med blodoverføring er så rart.. kanskje for jeg har vanskelig for å takle ting som har med døden å gjøre, ville gjort alt for å redde minne nærmeste fra døden om det var mulig.

Det er et veldig konkret påbud om å avstå fra blod. Jeg tror at det står noe slikt som at det hører Herren til,men det kan være at jeg tar feil her. Uansett, de bruker ikke blod i mat, og heller ikke medisinsk. Men det finnes syntetiske bloderstatninger som er nesten like bra som fullblod.

Skrevet

Nå i dag finnes det andre muligheter enn blodoverføring, så vidt jeg har fått med meg.

Grunnen til at de ikke tar i mot blod uten noen omstendigheter er at det står ganske klart i bibelen at de ikke skal det. Husker ikke lenger kapittel og vers på det skriftstedet, men jeg har lest det, så jeg vet det står der.

De er av den oppfatning at de vil få evig liv etter harmageddon, og da skal de leve i et paradis (jorden blir ryddet opp etter dommedagen), og at de risiskerer å miste denne muligheten dersom de mottar blod mens de lever her i dag.

Så hva gjør man? Tar i mot blod for å leve i la oss si førti år til her på jorden, eller avstår og belønnes med evig liv i paradis?

Fremdeles like vanskelig å forstå?

Skrevet

Jeg hadde en lærer som var Jehovas vitne. H*n var nesten blind, hadde noen gigantiske briller og noen minikikkerter på brillestenger, kunne ikke se hvem som var hvem av elevene, måtte ha fasteplasser også pugget han navn tror jeg. H*n kunne vist få dette bedret med en operasjon, men gjorde det ikke eller kunne ikke gjør det pga troen som Jehovas vitne.

Skrevet
Jeg hadde en lærer som var Jehovas vitne. H*n var nesten blind, hadde noen gigantiske briller og noen minikikkerter på brillestenger, kunne ikke se hvem som var hvem av elevene, måtte ha fasteplasser også pugget han navn tror jeg. H*n kunne vist få dette bedret med en operasjon, men gjorde det ikke eller kunne ikke gjør det pga troen som Jehovas vitne.

Høres ut som om han har misforstått noe. De er ikke i mot operasjoner, kun blodoverføringer.

Skrevet

Antakelig ikke noe forskjellig fra alle andre som heller ikke feirer jul, som buddhister, hinduister, jøder ... og en haug med andre religiøse og ikke religiøse retninger.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Machi_*
Skrevet
De er av den oppfatning at de vil få evig liv etter harmageddon, og da skal de leve i et paradis (jorden blir ryddet opp etter dommedagen), og at de risiskerer å miste denne muligheten dersom de mottar blod mens de lever her i dag.

Så hva gjør man? Tar i mot blod for å leve i la oss si førti år til her på jorden, eller avstår og belønnes med evig liv i paradis?

Fremdeles like vanskelig å forstå?

Det er ikke det som er greia med blodoverføringer. Hovedgrunnen til at JV ikke skal spise/motta blod er på grunn av gamle skikker fra eldre tider, der krigsherrene drakk blod fra sine fiender for å vise hvor lite respekt de hadde for de forfalne. I følge bibelen sa "Gud" at blod var kun for de inviduelle, altså at eget blod er greit, mens andres var forbudt. Blod var hovedoppskriften til et menneskets liv, derfor var blod som tidligere nevnt "hellig". Man mister ikke grunnlag for å komme i paradiset, for de eneste som skal komme dit, må komme "av rent hjerte". Dermed er det eneste som svekkes er samvittigheten. Det er jo selvfølgelig lov til å "be om tilgivelse" hvis dette pågår ved et uhell.

Nå har legene kokt fram en maskin som legger til saltvann og renser ens eget blod istedet for å erstatte det med et annet. Blodoverføringer har sine risker med både urenheter og sykdommer, derfor er dette den sikreste måten for en person å overleve en slik overføring. Det som gjør dette ekstra spennende er at ingen har dødd av dette til nå.

Forresten så er det ikke så ille å ikke få oppleve bursdager og julen. JV har andre måter å ha det gøy på som barneselskaper, utflukter i fritiden, reising til stevner osv. I min tidligere barndom var begge foreldrene mine JV, men de skilte seg og jeg bodde hos min mor som ikke lengre ville være et jehovas vitne.

Nå som jeg snart er atten har jeg enda ikke følt at jeg er noe særlig tilknyttet til helligdager og offesielle feiringer av noe slag, men jeg trives med å slappe av mens andre er helt i hundre etter juletrær og påskekyllinger. Jeg er ikke imot 17.mai, jul, påske og de andre merkelige feiringene, men jeg bare deltar ikke på samme måte som de andre. Ikke misforstå, jeg er langt fra kristen, jeg bare forteller litt fra mitt synspunkt.

Skrevet

Min kjære er tidligere JV, og svigers er det ennå. Kjære har alltid vært ganske sær, og har aldri hatt noe ønske om bursdagsfeiring verken for seg selv eller andre. (ikke nå heller egentlig).

Svigers er veldig ålreite mennesker, men personlig synes jeg de er litt for dømmende. De hadde ganske store problemer med at deres 23 årige sønn fant seg en 30 årig alenemor å ha seg med.

Ellers er de glad i rocknroll, fest og alkohol. Mye oftere enn det som er "vanlig".

For å ta julen, så har vi en tradisjon på koselig pinnekjøttaften hos dem rett før jul. Da brennes det fakler på utsiden, vi spiser og drikker, har til og med riskrem til dessert. Og så får vi konvolutt med altfor mye penger i. Ellers er de veldig flinke til å gi bort gaver hele året, samt at de ikke har noe imot å for eksempel kjøpe julegave til oss fra hans mormor og morfar og overbringe.

Ellers vi jeg si at jeg har et inntrykk av Jv som ganske harry folk. Mye festing med krangling, puling rundt, dømming, baksnakking, for ikke å snakke om alle de unge i menigheten som gifter seg når de er 18 og føder barn 3 måneder senere. (det i seg selv er jo greit, men da skal man holde kjeften sin og ikke påstå at man er bedre enn andre) Samt at Satan og demoner får skylden for det meste gale man gjør.

Skrevet

Jeg er ikke Jehovas vitne, men jeg vokste opp som et. Og folk hadde/har en tendens til å henge seg veldig opp i det med jul og bursdag, at det var så synd på oss som ikke fikk være med å feire det. Men som barn syntes jeg ikke at dette var noe problem i det hele tatt, og det tror jeg ikke noen av de andre barna i menigheten syntes heller.

Jeg husker fremdeles julene fra da jeg var liten som noe veldig positivt. Vi hadde fri fra skolen, fikk spise masse snop og jeg hadde nesten alltid overnattingsgjester. Vi sto opp på morgenen og så på morgenbarnetv, og fikk leie masse filmer for å unngå alle juleprogrammene på tv.

Det er nok mer i ettertid, nå når jeg ikke er jehovas vitne, at jeg har et litt mer komplisert forhold til jul. Må liksom finne ut av hva som skal være mine tradisjoner, for jeg har jo ingen med meg hjemmefra. Og jeg merker at jeg av og til overdriver litt i min leting etter "julefølelsen".

Barn av Jehovas vitne er tross alt opplært til å tro at det er de som er de heldige. Det er de som skal leve evig på en paradisisk jord med løver og tigre som bestevenner. I tillegg fikk vi alltid høre om hvor synd det var på de andre ungene som bare fikk gaver til bursdag og jul, når de uansett visste at de skulle få det, vi kunne tross alt få gaver hele året, og det kunne gjerne være en overraskelse når vi fikk dem.

Ellers vi jeg si at jeg har et inntrykk av Jv som ganske harry folk. Mye festing med krangling, puling rundt, dømming, baksnakking, for ikke å snakke om alle de unge i menigheten som gifter seg når de er 18 og føder barn 3 måneder senere. (det i seg selv er jo greit, men da skal man holde kjeften sin og ikke påstå at man er bedre enn andre) Samt at Satan og demoner får skylden for det meste gale man gjør.

Oi, det er ikke mitt inntrykk i det hele tatt. De har jo tross alt ikke lov til å drikke seg fulle, baksnakke eller ha sex utenfor ekteskapet, og hvis de gjør det er det jo grunn til å bli utstøtt (noe jeg også har sett skje flere ganger). Men går ut fra at det ofte kan være stor forskjell fra menighet til menighet, det blir jo tross alt ganske fort til et ganske lukket miljø.

Derimot kjenner jeg meg igjen i at de gifter seg som 18-åringer, det tror jeg at de fleste av dem jeg vokste opp sammen med gjorde. Ikke så rart heller, de har jo tross alt ikke lov til å være alene i et rom sammen med kjæresten før de er gift.

Og satan og demonene fikk virkelig skylden for alt ja, syntes det var vanvittig mye vanskeligere å leve med alle demonene som var rundt meg hele tiden og bare ventet på et svakt øyeblikk der de kunne lure meg til å gjøre noe slemt, enn med at julenissen ikke kom på besøk til meg en gang i året!

Skrevet

Stemmer det, baksnakking og sex utenfor ekteskapet skal man jo liksom holde seg unna, Men det følges ikke så veldig slavisk har jeg forstått. Det med drikkinga reagerte jeg veldig på i begynnelsen, men fikk som argument at det ikke står i bibelen at man ikke kan drikke, men bare at man ikke skal bli full. Men de har kanskje andre definisjoner på full enn de oss verdslige har.

Jeje, de får slite med det. Mye å forholde seg til. Heldigvis har de ikke prøvd å få meg med. (sambo har gitt beskjed om at hvis de prøver på det så er kontakten mellom oss over.)

Skrevet

Det stemmer og jeg har sett en pasient dø pga sin overbevisning.

Skrevet
Det er et veldig konkret påbud om å avstå fra blod. Jeg tror at det står noe slikt som at det hører Herren til,men det kan være at jeg tar feil her. Uansett, de bruker ikke blod i mat, og heller ikke medisinsk. Men det finnes syntetiske bloderstatninger som er nesten like bra som fullblod.

Bullshit. Det er forskjell på røde blodceller, blodplater, og plasmaekspandere og syntetisk framstilte blodfaktorer. Er blodtapet høyt nok, må en ha blodCELLER også, så det er litt kjipt hvis en er JV, da ja.

Skrevet
Er blodtapet høyt nok, må en ha blodCELLER også, så det er litt kjipt hvis en er JV, da ja.

Faktisk finnes det spesiallagd utstyr for dem som ikke kan få blodoverføring som fører blodet pasienten mister, tilbake i kroppen under operasjoner. Tror ikke det er standardutstyr ved alle sykehus, men har hørt om at det finnes på norsk sykehus.

Skrevet
Min kjære er tidligere JV, og svigers er det ennå. Kjære har alltid vært ganske sær, og har aldri hatt noe ønske om bursdagsfeiring verken for seg selv eller andre. (ikke nå heller egentlig).

Jeg har heller aldri hatt noe behov for å feire bursdag eller jul. Synes ikke det er spesielt sært.

Skrevet
Faktisk finnes det spesiallagd utstyr for dem som ikke kan få blodoverføring som fører blodet pasienten mister, tilbake i kroppen under operasjoner. Tror ikke det er standardutstyr ved alle sykehus, men har hørt om at det finnes på norsk sykehus.

Det finnes ved noen en sykehus. Men ved traumer som ofte er årsaken til stort blodtap så har pasienten ofte mistet altfor mye blod før h*n endelig ligger på operasjonsbordet og kan kobles til en slik maskin.

Derfor kan disse kun benyttes av noen få utvalgte sykehus og ved få utvalgte prosedyrer.

Dersom pasienten er klar over konsekvensenen så er det deres eget valg.

Stemmer at man trenger røde blodceller ved stort blodtap da det er disse som fører O2 rundt i kroppen, plasma utvidere (syntetisk) hjelper da ikke (disse hjelper kun ved volum økning).

Gjest Corto Maltese
Skrevet

jeg har vokst opp i et Jeovas Vitne miljø. Og jeg sier det rett ut de er sprø alle sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...