Gå til innhold

Vaske klær med glidelåsen igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Glidelåsen på en jakke jeg kjøpte på Lindex ble ødelagt, og jeg gikk tilbake til butikken med den. En temmelig snurt dame så på jakken, og sa litt biskt: 'ja, du har vel vasket den med glidelåsen åpen?'. Jeg svarte at det har jeg sansynligvis - har ikke for vane å kneppe eller lukke igjen glidelåsen før jeg vasker klær... Hvertfall mente butikkdame at det var noe 'alle' visste at en skulle gjøre...

Er det tilfelle at alle vet dette? I så fall sov jeg i timen :nei: Når det er sagt fikk jeg ny jakke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg visste heller ikke dette... Vaska en av ungenes utedresser med åpen glidelås, med det resultatet at hele dressen revna. Da lærte jeg, og etter dette blir glidelåsene lukket før vask!

Skrevet

Jeg har hørt om at man skal ha glidelåser igjen under vask, men jeg har igrunnen ikke fått med meg hvorfor... :sjenert:

Skrevet

nope, jeg har aldri tenkt på det, og heldigvis har det gått bra foreløpig...

men kanskje jeg skal huske på det til neste vask og begynne å lukke alt av glidelåser... Jeg glemmer å tømme lommene også jeg da, så har vasket ett utall tyggegummipakker, og det vet jeg jo at jeg skal gjøre, så har vel en bitteliten anelse om at jeg kommer til å glemme glidelåser også.

Skrevet

Det har jeg alltid gjort. Jeg trodde det var barnelærdom? :klø:

Skrevet

Tja, jeg er like dum som deg...Dette har jeg i grunnen aldri hørt om. Er det ikke fantastisk med sånne herlige, belærende damer som står i kassen? ;)

Skrevet

Dette har aldri jeg hørt om heller. Jeg har vasket uttallige jakker, vinterdresser osv men aldri har glidelåsen gått i stykker.

Skrevet (endret)

Riktig at glidelåsen må være igjen under vask.

"Butikkfolk" skal på den andre siden ikke ta det for gitt at alle vet dette. Dersom du ikke ble opplyst om hvordan plagget skulle behandles/vaskes ved kjøp, så har du vel i teorien krav på nytt plagg?

En ting til.. : Dersom det ikke står noe i vaskeanvisningen på plagget, og denne blir fulgt, så har du i alle fall krav på nytt plagg, evt. reperasjon.

Endret av gloria
Gjest Frysepulver
Skrevet

Dette har jeg aldri hørt om og har følgelig aldri gjort det heller. Ingen av mine klær har blitt skadet...

Skrevet

Da skal jeg jammen ta en alvorsprat med min mor, for det har aldri jeg lært. Dårlig mamma altså :ler:

Skrevet

Det har jeg "alltid" visst, men må nok innrømme at det blir ikke alltid gjort. :sjenert:

Skrevet

Lukker alltid alle glidelåser før vask, på bukser, jakker osv.

Gjest StoreSky
Skrevet

Lukker glidelås, men aner ikke hvorfor...?

Noen som vet?

Skrevet

Det har jeg aldri hørt om, og har heller aldri lukket en glidelås for å vakse et plagg. Har aldri opplevd at noe har blitt ødelagt i maskinen.

Hvorfor skal man lukke den da? Er det fordi den lille metalldingsen på enden av glidelåsen kan sette seg fast i noe og så blir tingen revet i stykker kanskje? :klø:

Gjest Blondie65
Skrevet
Riktig at glidelåsen må være igjen under vask.

"Butikkfolk" skal på den andre siden ikke ta det for gitt at alle vet dette. Dersom du ikke ble opplyst om hvordan plagget skulle behandles/vaskes ved kjøp, så har du vel i teorien krav på nytt plagg?

En ting til.. : Dersom det ikke står noe i vaskeanvisningen på plagget, og denne blir fulgt, så har du i alle fall krav på nytt plagg, evt. reperasjon.

Jeg visste heller ikke dette. Men jeg leser vaskeanvisningen på alle nye plagg og hvis butikkdamen ikke kunne vist til at det sto der så hadde jeg spurt henne hvordan det kunne ha seg at dette var barnelærdom.

Aj aj aj. Så har vi lært noe nytt i dag også gitt.

Skrevet

Tømme lommer, lukke knapper og glidelås. Dette har jeg til og med klart å lære min mann at man alltid gjør (dog, ikke kneppe skorter da, det gjør vi ikke)

Trodde det var "barnelærdom" ja. Som mamma alltid fikk oss til å gjøre før vi startet vaskemaskina, og som vi helt sikkert også lærte på skolen i "heimkunnskapen". Og som vi bare gjør, uten å helt tenke over hvorfor, men i bakhodet surrer noe om "sliter sånn på klærene om du ikke gjør det", så det overrasker ikke at det kan gå i stykker om man ikke gjør det nei.

(Men, likevel skulle hun ikke antatt at "alle" vet det, og det er jo bra du fikk nytt plagg)

Skrevet

Det har jeg virkelig aldri hørt om!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...