Gjest Gjest Skrevet 14. august 2007 #1 Skrevet 14. august 2007 Dattera til ei venninne av meg ble konfirmert i begynnelsen av mai. Jeg gav en kovolutt med kort og penger. Nå er vi i midten av august og jeg har ikke mottatt no takkekort. Det er egentlig ikke så viktig med takkekortet, men det gir jo giveren en bekreftelse på at vedkommende har mottatt gaven. Nå begynner jeg å lure litt på om hun fikk konvolutten. Jeg gav konvolutten til mora. Hvor lenge ca etter konfirmasjon er det vanlig å sende ut takkekort? Synes det er litt vanskelig å etterlyse det eller spørre mora om hun husket å gi dattera konvolutten.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2007 #2 Skrevet 14. august 2007 Hehe, det er jo mange i den alderen som liker å utsette ting. Har som oftest ikke noe å gjøre med at de er utakknemlige, men de "skal bare" først Eller kanskje hun har rotet bort takkekortet hun skulle sende til deg. Hvis det er en nær venninne kan du jo kanskje spørre om hvordan hun likte gaven... om hun har kjøpt seg noe fint eller noe sånt?
Chiquita Skrevet 14. august 2007 #3 Skrevet 14. august 2007 Var i tre konfirmasjoner i mai i år, og har til nå mottatt et takkekort (fikk det i forrige uke) Vet at det kommer takkekort fra de to andre også. Men ting kan jo ta tid
prinsessa Skrevet 14. august 2007 #5 Skrevet 14. august 2007 Jeg syns det er så utrolig frekt og ikke sende ut takkekort. Jeg har gitt gave i 2 bryllup der jeg ikke har fått takkekort overhodet. Jeg syns man bør sende takkekort så snart man har fått bildet i orden, enten fra fotografen eller man har ordnet med bilde selv. Har også gitt barselgaver til venninder o.l og fått takkekort kanskje 1/2 år etter. Greit at det kan være stressende og være småbarnsmor (har 2 små selv) men det er bare normal folkeskikk og sende ut kort innen et par mnd.
bella domina Skrevet 14. august 2007 #6 Skrevet 14. august 2007 var i konfirmasjon i april og fikk takkekortet forrige uke. Det har jo nettopp vært sommerferie, og ferien for ungdommene har vart leeenge. Ville drøyd en måned til før jeg begynte å lure. Vedr. takkekort for barselgaver, skal man være rimelig inne i vedkommende mors hverdag for å kritisere om de ikke kommer før etter 6 måneder. Etter 6 måneder hadde jeg fremdeles ikke vært alene på badet, jeg hadde ikke sovet en hel natt og jeg hadde ikke gjort stort annet enn å prøve å holde meg flytende (ihvertfall første 3-4 måneder). Men det sa jeg jo ikke til noen... Hadde noen kritisert meg for manglende takkekort i den perioden, hadde jeg returnert gaven i nytt gavepapir og takket nei!!
Chiquita Skrevet 15. august 2007 #7 Skrevet 15. august 2007 Og her hvor jeg bor er det ikke tradisjon for takkekort for barselsgaver. Nybakter foreldre har da annet å tenke på enn å drive å styre med takkekort. Nei, takkekort etter dåp, konfirmasjon og bryllup er en selvfølge, men ellers bryr jeg meg ikke stort om dette, gitt...
Minni-Mus Skrevet 15. august 2007 #8 Skrevet 15. august 2007 Vi var i konfirmasjon i juni i FJOR.... har ennå ikke motatt takkekort, og dette er nære slekninger av oss. Og gaven som komfirmanten fikk var ikke rent liten heller. Ja jeg har tenkt litt på dette... Var også i konfirmasjion i år til samme familien (søsken ble komfirmert) og har heller ikke fått takkekort.... Synes det er rart... Da snuppa ble døpt sendte jeg ut takkekortene ca 4 uker etter barndåpen. Når det gjelder takkekort i forbinnelse med barselgaver fikk jeg nesten dårlig samvittighet nå..... jeg har ikke sendt et eneste takkekort for barselgavene.... har aldri motatt noen takkekort for alle de barselgavene jeg/vi har gitt heller. trodde ikke det var vanlig..... Men nå skal det sies at jeg kun fikk gaver fra foreldre og søsken som bor rundt oss. Til min bror som bor lagt unna sendte jeg ikke takkekort, men flere bilder av snupa som takk liksom... Hadde jeg fått barselgaver fra folk som jeg hadde lite kontakt med og bodde lang unna osv, hadde jeg nok sendt takkekort.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #9 Skrevet 15. august 2007 Det er tre år siden jeg sendte en krysset gavesjekk til en jeg er fadder til, og jeg har ennå ikke fått takkekort. Har heller ikke fått et muntlig takk, hverken fra konfirmant eller foreldre, selv om jeg har snakket med dem mange ganger etter konfirmasjonen. Jeg ringte banken fordi jeg trodde sjekken hadde blitt borte i posten siden jeg ikke hørte noe, men sjekken hadde blitt hevet to dager etter konfirmasjonen av konfirmanten selv. Vi skal ha konfirmant neste år, og regner med å sende ut takkekort innen seks uker etter konfirmasjonen.
*Mina* Skrevet 15. august 2007 #10 Skrevet 15. august 2007 Jeg syns det er så utrolig frekt og ikke sende ut takkekort. Jeg har gitt gave i 2 bryllup der jeg ikke har fått takkekort overhodet. Jeg syns man bør sende takkekort så snart man har fått bildet i orden, enten fra fotografen eller man har ordnet med bilde selv. Har også gitt barselgaver til venninder o.l og fått takkekort kanskje 1/2 år etter. Greit at det kan være stressende og være småbarnsmor (har 2 små selv) men det er bare normal folkeskikk og sende ut kort innen et par mnd. Jeg er enig i at man sender ut takkekort så fort bilde er klart, men av og til tar det tid på grunn av ventetiden hos fotografen. Ca 3 måneder er vanlig her vi bor, for da har man som regel fått bilde og takkekortene. Men å forvente takkekort for en barselsgave syns jeg er mye forlangt, det holder da at man takker muntlig. Og det er stressende å være nybakt mor, og da syns jeg de skal få slippe å tenke på slike ting. Tror heller jeg hadde valgt å ikke få gave, om noen forventet takkekort i en slik anledning.
prinsessa Skrevet 15. august 2007 #11 Skrevet 15. august 2007 Kanskje det er forskjellig fra sted til sted om man sender ut takkekort i forbindelse med barselgave. Her er det helt vanlig. Når jeg har fått ungene våre har vi fått gaver fra venner, tanter, onkler, oldeforeldre, kollegaer - altså mange. Har sendt ut til alle sammen innen 3 mnd. Hadde også dåp og sendte også da takkekort til de som ga gave i dåpen. Dette var ikke så mange som ved barselgave.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 16. august 2007 #12 Skrevet 16. august 2007 Takk for mange tilbakemeldinger. Skjønner at det er mye ulike tradisjoner og godt å høre at jeg ikke er den ensete som venter på takkekort. Jeg stusser jo veldig på om hun fikk konvolutten da. Jeg er nemlig selv oppdratt med at takkekort er viktig å få sendt ut raskt, nettopp også for at giveren skjønner at gaven kom frem. Og det gjaldt ikke bare etter konfirmasjonen. I min barndom (70-80-tallet) måtte jeg skrive takkekort til alle tanter og onkler og div andre som hadde sendt julegaver og bursdagsgaver. Får smøre meg med litt tålmodighet i dette tilfelle skjønner jeg.
Gjest Tweek Skrevet 16. august 2007 #13 Skrevet 16. august 2007 Tror ikke du skal bekymre deg enda, kanskje de har en som meg i familien? (dvs. Jeg fikk 2 takkekort for 2 mnd siden ejg skulle dle ut men jeg surret dem vekk og glemte hele tingen. Det er stress for meg å dele dem ut så jeg skal vente til ojeg har fått lappen så kan jeg kjøre dem ut)
ToveM Skrevet 16. august 2007 #14 Skrevet 16. august 2007 Virker som om det er blitt ganske så vanlig å ikke sende takkekoert etter konfirmasjon, selv ser jeg på det som en selvfølge å sende takkekort..men det er jo meg da
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2007 #15 Skrevet 16. august 2007 Jeg synes det er en selvfølge å sende takkekort etter konfirmasjon og bryllup (og dåp?), men er vant til at det kan ta lang tid. Siden mai har det jo også vært skoleslutt og ferie... Jeg har nok også alltid fått takkekort etter gaver jeg har gitt til nyfødte barn - men det er ikke noe jeg har forventet, egentlig - gaver ville jeg i hvert fall gitt uansett. Og her er det også helt ok at det tar litt tid ( mine venner og slektninger har gjerne sendt etter flere måneder), for det første er gjerne foreldrene litt sliten og forvirra den første tiden, for det andre synes jeg faktisk det er morsommere med bilde av en baby på noen uker eller måneder, enn et framkalt mobilbilde av en helt nyfødt en Det er ellers en fin ting å sende takkekort uansett, og jeg er litt flau over at jeg aldri har vært flink til det selv sånn til tanter og onkler etter jul og bursdag.
Pail Skrevet 16. august 2007 #16 Skrevet 16. august 2007 Jeg har fått to av tre forventede takkekort, jeg, jeg. Fikk de i posten i går. to av konfirmasjonene var i mai og den andre i juni. Jeg fikk fra både mai og juni konfirmanten... så noen er pitelitt raskere en andre
Gjest Cirka Skrevet 16. august 2007 #17 Skrevet 16. august 2007 Jeg har også sendt rundt takkekort i forbindelse med konfirmasjon, snarlig etter bildene er ferdig fremkalt. Dette varierer litt fra fotograf til fotograf. Selv har jeg mottatt de fleste takkekort innen tre måneder etter gaven er avlevert. Men jeg har også opplevd at flere ikke sender takkekort, eller takker personlig. Syns dette er en uting; når man får noe skal man takke!
Brunhilde Skrevet 16. august 2007 #18 Skrevet 16. august 2007 Jeg fikk et takkekort i dag, den konfirmasjonen var tidlig i juni. Fra den som fikk størst gave og som ble konfirmert i mai har jeg ikke fått noe, men jeg vet at andre har...mulig jeg er glemt?
Gjest Mayamor Skrevet 16. august 2007 #19 Skrevet 16. august 2007 Jeg ville iallefall ringt og spurt om gaven/konvolutten var mottat siden jeg ikke hadde hørt noe. Mange sender ut en uformell sms-takk konfirmasjonsdagen/rett etter til dem de ikke fikk takket personlig på selve dagen. Så takkekort når bildet foreligger.
Helen Skrevet 16. august 2007 #20 Skrevet 16. august 2007 Vi hadde konfirmasjon første helga i juni, og førstes nå er takkekortene klare. Har vært litt trege her Det er ikke alle som sender ut takkekort, jeg vet om flere som ikke gjør det. Derfor forventer jeg ikke takkekort, men jeg blir veldig glad når jeg får et.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå