:-) anna Skrevet 14. august 2007 #1 Skrevet 14. august 2007 Sønnen min er seks år og sengeveter. Han sover med "bleie" for sengevetere hver natt, og den er søkk våt hver morgen. Vi har vært til utredning og det er ingenting fysisk galt. Noen leger tror at han rett og slett vokser så mye at ikke alle nervene henger med. Han er er nemlig høy for alderen. Ut over dette har vio bare fått som råd at vi skal ta tiden til hjelp. Er det noen her som har vært/hatt sengevetere selv, og som kan fortelle hvordan de ble tørre. Brukte dere medisin/matte, eller kom det av seg selv. Hva var det som hjalp? Måtte de bare vokse det av seg? (Og hvordan artet det seg da de faktisk gjorde det? Ble de gradvis tørrere eller var det full stopp en dag)
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2007 #2 Skrevet 14. august 2007 Sønnen min ble tørr ved hjelp av alarm i sengen sin. Han var da nesten 7 år. Tok et par tre uker med alarm så var det gjort. Ingen våt seng etter det. Alarmen gjorde slik at han lærte seg å våkne når han måtte på do. Kan med andre ord anbefale det på det varmeste! Lykke til!
Kosemose Skrevet 14. august 2007 #3 Skrevet 14. august 2007 (endret) H Endret 6. april 2008 av Kosemose
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 14. august 2007 #4 Skrevet 14. august 2007 Jeg har selv vært sengevæter og jeg har to barn, en som har vært og en som er sengevæter. Både i mitt eget tilfelle og med eldste barnet, så har ingen former for behandlingsmetoder hjulpet. Vi har rett og slett måtte vente til vi vokste fra oss problemet. I mitt eget tilfelle skjedde det gradvis ved at jeg hadde flere og flere tørre netter over noen måneder fra jeg var 9 1/2 til 10 år. Med mitt eldste barn skjedde det veldig fort, det endret seg helt i løpet av en uke hvor han bare hadde et bitte lite uhell, men ellers var han helt tørr. Ikke spørr meg hvordan det skjedde, det kom som lyn fra klar himmel.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #5 Skrevet 15. august 2007 Det ble gradvis bedring i tissingen og ikke minst mengde urin etterhvert som man vokste av seg problemet.
Catgirl Skrevet 15. august 2007 #6 Skrevet 15. august 2007 Sønnen min er seks år og sengeveter. Han sover med "bleie" for sengevetere hver natt, og den er søkk våt hver morgen. Vi har vært til utredning og det er ingenting fysisk galt. Noen leger tror at han rett og slett vokser så mye at ikke alle nervene henger med. Han er er nemlig høy for alderen. Ut over dette har vio bare fått som råd at vi skal ta tiden til hjelp. Er det noen her som har vært/hatt sengevetere selv, og som kan fortelle hvordan de ble tørre. Brukte dere medisin/matte, eller kom det av seg selv. Hva var det som hjalp? Måtte de bare vokse det av seg? (Og hvordan artet det seg da de faktisk gjorde det? Ble de gradvis tørrere eller var det full stopp en dag) Tror jeg vætet sengen min som liten, men bare av og til. var slik at jeg drømte at jeg var på do og tisset, og fant ut at jeg hadde tisset i sengen. Det samme gjaldt brødrene mine, men tror de gjorde det oftere. Men dette var heller ikke noe som skjedde hver dag. Har hørt at barn har mindre blærekontroll, at musklene der er mindre utviklet enn hos voksne. Det er noe man vokser seg til tror jeg. Du kan jo kanskje hjelpe ham med å minne ham på å gå på do rett før han sover, og sørge for at han ikke drikke kjempemye før han legger seg. Lykke til:-)
Bettan* Skrevet 15. august 2007 #7 Skrevet 15. august 2007 Det skjedde ved at bleien ble mindre og mindre våt, og at bleien oftere og oftere var tørr om morningen. En naturlig utvikling altså og til slutt kunne man legge vekk bleiene for godt. Et hjelpemiddel som i mange år hadde reusert plagene ved sengevætingen til et minimum.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå