Gjest Gjest_Trixie_* Skrevet 14. august 2007 #1 Skrevet 14. august 2007 ikke, uansett hva, ta en kattunge fra moren før den er MINIMUM 12-14 uker gammel! en kattunge på 8 uker har fortsatt MASSE å lære av mor og søsken. det er faktisk straffbart å ta en kattnge fra moren før den er 12-14 uker gammel, og man kan ende opp med en bot på 5000 kr. så vær så snill! la kattungen få være med moren og søsknene sine til de er 12-14 uker gamle! klem Trix
Tabris Skrevet 14. august 2007 #2 Skrevet 14. august 2007 Hvor har du det fra, at det er straffbart og man får bot? Jeg har ikke hørt det før.
Gjest Tweek Skrevet 14. august 2007 #3 Skrevet 14. august 2007 Hvor har du det fra, at det er straffbart og man får bot? Jeg har ikke hørt det før. Ikke jeg heller.. Problemet er at hvis en katt gis bort for tidlig kan den få psykiske skader, dvs. den kan bli nervøs, urenslig eller at den sutter..
Midna Skrevet 14. august 2007 #4 Skrevet 14. august 2007 Har aldri hørt at man får bot for det... Men man bør selvfølgelig la kattungene være 12 uker hos moren sin. Katten vår fikk vi når den bare var 8 uker. Men det var enten det ellers så ville den blitt avlivd så vi "reddet". Nå er den snart 2 år og har vært husren siden vi fikk den, aldri vært noe problem. Har heller ikke blitt noen suttekatt og er i super form. Så de kan da få et fint og normalt liv selvom de blir tatt fra moren sin for tidlig. Men hadde jeg fått kattunger selv ville jeg selvfølgelig latt de være minst 12 uker sammen med moren sin. Dette hadde selvfølgelig aldri skjedd siden katten vår er sterilisert, noe som er minst like viktig som å la katten være hos moren sin i 12 måneder.. syntes jeg da.
Gjest Tweek Skrevet 14. august 2007 #5 Skrevet 14. august 2007 Dyrebeskyttelsen regner 11 uker når dem er klare, med unntak. Kattene skal jo helst være hos moren til dem er gamle nok, men de som eks ikke ha en mor o.l klarer seg greit så lenge dem får hjem som kan gi de det dem trenger av kos, mat og drikke. Unge katter trenger mye kos og varme for å føle seg trygge.
Gjest Bøllefrøet Skrevet 14. august 2007 #6 Skrevet 14. august 2007 Min var 6 uker. Jeg tok henne i mot kun fordi hun som hadde sa at hun MÅTTE bli kvitt henne, og jeg hadde ikke hjerte til å la henne avlives.
Gjest Tweek Skrevet 14. august 2007 #7 Skrevet 14. august 2007 Min var 6 uker. Jeg tok henne i mot kun fordi hun som hadde sa at hun MÅTTE bli kvitt henne, og jeg hadde ikke hjerte til å la henne avlives. Det er fordi privat personer som gir bort katter fortidlig er egoistiske. De burde kastrere katten sin. Det er det de fleste sier om kattungene at de kan bare ikke ha dem, og det er dyreplageri å sende kattungene bort så små p.g.a dem ikke vil ha så mange katter.
Trampe Skrevet 14. august 2007 #8 Skrevet 14. august 2007 Forsåvidt enig, men dette er noe jeg tror de aller aller fleste katteeiere vet! Og har du en link til det at man kan få bot, det har jeg aldri hørt om før...? Jeg fikk mine da de var 14-15 uker gamle, og den ene sutter på alt hun finner. Hun var ekstremt utrygg da vi fikk henne, nå er hun mye bedre, men suttinga har ikke gitt seg ennå... så utrygge og suttete kan de være selv om de blir tatt etter 12 uker. Bare så det er sagt. Det er selvfølgelig ikke ment til å forsvare de som tar kattunger fra mora før 12 uker. Men jeg vil også legge til at jeg er veldig glad for at det finnes folk som Tweek i denne verden! Det er ikke alle som tar til seg en bitteliten kattebaby som ikke ville klart seg på egen hånd...
Gjest Bøllefrøet Skrevet 14. august 2007 #9 Skrevet 14. august 2007 Det er fordi privat personer som gir bort katter fortidlig er egoistiske. De burde kastrere katten sin. Det er det de fleste sier om kattungene at de kan bare ikke ha dem, og det er dyreplageri å sende kattungene bort så små p.g.a dem ikke vil ha så mange katter. Ja, egentlig burde alle katter kastreres/steriliseres hvis de ikke skal brukes i avl, synes jeg. Hvertfall burde katter som har eiere som ikke takler å ta vare på kattungene sterilisere/kastrere dem. To av mine er det, og den tredje (hun jeg fikk da hun var 6 uker) skal det før jeg slipper henne ut om et par måneder. Det kan godt tenkes at hun ikke hadde tenkt til å avlive henne, men jeg ville ikke ta sjansen.
Gjest Tweek Skrevet 14. august 2007 #10 Skrevet 14. august 2007 Men jeg vil også legge til at jeg er veldig glad for at det finnes folk som Tweek i denne verden! Det er ikke alle som tar til seg en bitteliten kattebaby som ikke ville klart seg på egen hånd... Tusen takk Kattebabyen vi passet på var redd og usikker, og med tanke på at hun ble født ute og moren stakk fra henne syntes jeg hun har klart seg fint. Det er klart dem er redde når de blir plassert i nye hjem, men hun ble veldig kosete og leken etterhvert Ja, egentlig burde alle katter kastreres/steriliseres hvis de ikke skal brukes i avl, synes jeg. Hvertfall burde katter som har eiere som ikke takler å ta vare på kattungene sterilisere/kastrere dem. To av mine er det, og den tredje (hun jeg fikk da hun var 6 uker) skal det før jeg slipper henne ut om et par måneder. Det kan godt tenkes at hun ikke hadde tenkt til å avlive henne, men jeg ville ikke ta sjansen. Jeg er helt enig med deg, og jeg hadde nok tatt i mot katten jeg også
tidy Skrevet 14. august 2007 #11 Skrevet 14. august 2007 Må bare skrive meg helt helt enig her, at kattunger skal være hjemme hos mammaen sin til de er 12 uker =)
Gjest pytte Skrevet 15. august 2007 #12 Skrevet 15. august 2007 Katten min var berre 4- 5 uker da jeg gjekk fikk henne, hun lekte ikke, og hun kunne ikke drikke vann, eller hun kunne sikkert, men forrige eier hadde berre gitt hun melk, hun var i vannet, men nøys kvar gang,og ville ikke drikke, det endte opp med kattemelk på flaske... Forrige eiger hadde og sagt at hun spiste mat veldi bra, men da jeg skulle gi henne mat, så kunne den ikke spise da jeg prøvde med tørrfor, den kunne bare spise våtfor, og det er jo ikke bra for katter i lengden, men i og med at hun ikke drakk mye, så fikk hun allikvell spise det, pga veskeinntak. Hun hadde lenge problemer med magen pga dette, og men nå er hun kvitt det, men helt husren ble hun ikke før det var gått laaaaaaaaaaaaaang tid. Men nå koser hun seg mye, og hun drikker vann, og spiser tørrrfor, men FY!! den eigaren, som berre ville ha kvitt katten så snart den kunne spise å drikke, snakka med dyrlege, og hun sa at jeg kunne risikere å få en katt som aldri ble helt bra i magen. Så for all del, la kattene være hos mora til dei er 12 uker eller mer!!!
Gjest Frøken Titt Skrevet 15. august 2007 #13 Skrevet 15. august 2007 (endret) Hvor mye får man i bot? Det har heller aldri jeg hørt om. Et vennepar hentet sin når den var 8 mnd. Den har det i allefall bra, men jeg har også hørt at de skal gies bort tidligst som 12 uker gamle. Ikke hørt at det er straffbart. Kun at det er synd og dumt. Endret 15. august 2007 av Frøken Titt
Minien Skrevet 16. august 2007 #14 Skrevet 16. august 2007 Våre to katter ble tatt fra moren for tidlig, og det har de overhodet ikke tatt skade av. (Grunnen var at naboens katt fødte dem i garasjen vår, og naboen ville overhodet ikke ha dem.) Begge to var helt som vanlig fra vi fikk dem, og er to fantastiske katter. Mulig at det var fordi de var to, mulig at det var fordi vi ga dem ekstremt mye oppmerksomhet. Den eneste ulempen jeg kan se er at vi nå har to katter som ikke ville ha mulighet til å klare seg uten menneskelig kontakt.
Annie Skrevet 16. august 2007 #15 Skrevet 16. august 2007 Vi fikk kattungen vår når den var 8 uker. Er 10 nå til helgen. Den er renslig og rolig og ikke minst trygg.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2007 #16 Skrevet 16. august 2007 Det er en god sak du fronter, men veldig teit å prøve å skremme folk med usannheter. Det finnes inget slikt forbud, og dermed kan man ikke få bot. Skal man prøve å få folk til å endre praksis, bør man komme med fakta og gode argumenter i stedet for tøv og tull som du gjør.
Gjest Gjest_Trixie_* Skrevet 17. august 2007 #17 Skrevet 17. august 2007 Det er en god sak du fronter, men veldig teit å prøve å skremme folk med usannheter. Det finnes inget slikt forbud, og dermed kan man ikke få bot. Skal man prøve å få folk til å endre praksis, bør man komme med fakta og gode argumenter i stedet for tøv og tull som du gjør. jeg ser/leser eller hva jeg nå skal si ( hihi ) at folk lurer på det med bot-greiene. det er faktisk slik at man kan annmelde noen som gir bortkattunger under 12 uker. man kan melde det til mattilsynet eller dyrebeskyttelsen. og hvis det blir oppfulgt, kan man få bøter som svir i pungen, noen så høyt som 7000 NOK. men dte skal ikke være en grunn til å la kattungene være hos moren sin så lenge de trenger. man skal ikke tenke på pengene i en slik sak. det handler om kattngenes behov. Trix
Tabris Skrevet 17. august 2007 #18 Skrevet 17. august 2007 Jeg tror ikke det bryter med dyrevernsloven om man gir bort kattunger yngre enn 12 uker. Det blir i såfall et definisjonsspørsmål.
venus* Skrevet 17. august 2007 #19 Skrevet 17. august 2007 Kattunger bør være 12 uker ja.. Men vår katt hadde en kattemor som ble drittlei av kattungen før den var 11 uker. Den orket rett og slett ikke å ha noe med kattungen å gjøre..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå