Gå til innhold

Cookies/kjeks. Oppskrift?

Anbefalte innlegg

Gjest *-*Pinky*-*
Skrevet

Er det noen som har en oppskrift på cookies/kjeks med sjokoladebiter og peanøtter??

Synst det høres kjempe godt ut, men finner ingen opskrift..

Skrevet

Jeg har oppskrift på noen myke cookies, som blir veldig gode! Prøvde dem uten nøtter, og det gikk veldig fint.

Chocolate Chip Cookies

5,18 dl hvetemel (amerikanske mål oversatt til norsk ;))

1 ts salt

2,3 dl smør

1,7 dl brunt sukker (tettpakket)

1,7 dl hvitt sukker

2 egg, vispet

1 ts bakepulver

1 ts varmt vann

4,6 dl sjokoladebiter

1,5 ts vaniljeekstrakt

(2,3 dl nøtter)

Varm ovnen til 190°C.

Sikt melet og saltet. Bland smør og sukker og tilsett de piskede eggene. Bland varmvann og bakepulver, og ha dette i blandingen, rør. Bland in sjokoladebiter og vanilje. Fordel deigen på smurte bakeplater (eller bakepapir), stek i 8-10 min. Avkjøl på rist.

Tips: Ikke for mye mel! Da blir kjeksene kake-aktige og kjedelige.

Skrevet

Disse er kjempegode, og istedet for daim bruker du bare vanlig hakket sjokolade og nøtter. :)

Daim Butter Cookies (ca 48 stk)

5 daimsjokolader

300 g hvetemel

5 ss sukker

2 ts vaniljesukker

100 g brunt sukker

200 g smør

4 ss kaldt vann

1 ts natron

Pisk sammen smør og begge sukkerartene, rør vann og Daim i. Bland mel med vaniljesukker og natron og vend det inn i smørblandingen. Legg deigen på et bord og del den i to, trill hver del til en ca 40 cm lang pølse og del hver pølse i ca 24 skiver. Legges på bakeplate kledd med bakepapir, trykkes litt flatere og stekes ved 250° i 4-6 minutter.

Gjest _Leela_
Skrevet

Peanøttkjeks med sjokoladebiter er kjempegodt, har en kjempegod oppskrift, men selvfølgelig ikke her. Men et kjapt søk på nett ga meg denne, tror denne er så og si lik.

Peanøttkjeks

• 2 år senere...
Gjest Gjest_linn_*
Skrevet
Er det noen som har en oppskrift på cookies/kjeks med sjokoladebiter og peanøtter??

Synst det høres kjempe godt ut, men finner ingen opskrift..

Skrevet

Jeg baka disse i helga. Veldig gode med brunt sukker. Miksen salte peanøtter og sjokolade er nydelig. Jeg brukte mørk kokesjokolade. Ble ikke helt enig med sambo om det er kjeks eller kaker. De er ikke sprø, men myke. Men kanskje jeg rørte for mye i deigen og/eller brukte for mye mel, og de ikke skulle være slik mine ble...

Sjokoladekjeks med peanøtter

250 g smør

185 g brunt sukker

185 g sukker

2 ts vaniljeessens

2 egg

360 g mel

1 ts natron

1/2 ts salt

280 g sjokolade

220 g peanøtter

Smør, sukker og vaniljeessens røres "hvitt". Tilsett ett egg om gangen og rør godt i mellom. Sikt i hvetemel, natron og salt. Bland til slutt i hakka sjokolade og peanøtter (finere konsistens på kakene om du hakker peanøttene). Sett topper med teskje på stekebrettet, og stek ved 180 grader i 6-10 minutter. Kjeksene skal bli lysebrune i kantene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...