Gå til innhold

Pris på bryllupsgave?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Til nær familie gir vi 1000,- og til venner 500,-. Er en av oss (eller begge) forlover gir vi 2000,- til familie og 1000,- til venner.

Jeg har inntrykk av at det er helt vanlige summer her jeg bor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
..Og i ALLE bryllupene jeg har vært ("klasse" fra tja, folkelig arbeider/landsens til høyere middelklasse/akademikere) har noen - fra nære venner, til nær familie av brudeparet - brutt en eller annen regel for antrekk :fnis: Og tro meg, det har IKKE blitt rabalder av den grunn. Ingen har dog troppet opp i hvit ballkjole, men jeg har sett omtrent alt mulig annet.

Bare for nysgjerrighetens skyld; hva er alt mulig annet? F.eks?

Skrevet
Bare for nysgjerrighetens skyld; hva er alt mulig annet? F.eks?

Feks rød kjole, grønn kjole, rimelig lys beige/hvitaktig "enkel" kjole, kjole som "kanskje er litt for sommerkjole", sort kjole... Og dress i ganske skarpe farger selv om jeg ikke vet hva som er "rett" for menn. Hvordan er det forøvrig med skjortefargen og evt ermelengde på skjorte om antrekk er mørk dress?

Jeg har vel ellers også sett at endel ikke pynter seg så veldig (type sort dongeri og avslappet skjorte), men det er når det ikke er kleskode eller brudeparet legger opp til at det skal være uformelt.

Etter min mening ingen som har kledd seg respektløst ovenfor brudeparet, de fleste tilpasser seg tross alt settingen selv om de ikke kjenner eller bryr seg om ALLE koder. Min mening er at det først er respektløst om man ikke gidder pynte seg (har hørt om de som har troppet opp i vanlig olabukse og utvasket t-skjorte i bryllup til nær slektning, det synes jeg er dårlig gjort, og i det tilfellet var det også andre ting som viste at de ikke brydde seg)... også unngår man selvsagt å gå i noe som likner på en tradisjonell brudekjole.

Skrevet
Feks rød kjole, grønn kjole, rimelig lys beige/hvitaktig "enkel" kjole, kjole som "kanskje er litt for sommerkjole", sort kjole... Og dress i ganske skarpe farger selv om jeg ikke vet hva som er "rett" for menn. Hvordan er det forøvrig med skjortefargen og evt ermelengde på skjorte om antrekk er mørk dress?

Men... sort kjole? Dersom det står "antrekk: pent" på invitasjonen, kan man ikke da komme i sort kjole? Er det feil? Trodde det eneste som var fyfy var hvit kjole, jeg.

Skrevet

Jeg skal i to brullyp i høst og til kusina mi gir jeg en gave på 500 der skal jeg alene... I venninen min sitt brullyp gir jeg en gave på rundt 800 kr, der skal både jeg og sambo..

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Må si jeg er ganske glad jeg holdt meg til min opprinnelige plan, og ikke hørte på alle her...

Vi lå faktisk ganske langt over gjennomsnittet med ca 700, hadde vi lagt mer hadde det blitt rent flaut!

Jaja, det var et hyggelig bryllup i alle fall.

Gjest Gjestepus
Skrevet

Det har aldri vært så vanskelig å gå i bryllup som etter at jeg startet å lese på KG! Hehe.

Jeg har vært i ganske mange selskap/bryllup og har en ganske god oppfatning av hva som er "vanlig". Mitt inntrykk er at man skal gå ganske langt over "grensene" før noen reagerer. Både med klær og gaver. Altså type olabukse i bryllup hvor det er en kleskode. Og gaver som ganske tydelig kan spores tilbake til feks Nille.

Om man gir 400 eller 1000 får være en vurdering opp til hver enkelt. Jeg mener det kommer an på mye. Hvor godt kjenner man dem, hvordan er det med økonomien, hvilke andre utgifter har man hatt. Og ikke minst, hvor mange bryllup skal man i dette året. Jeg syns det må få lov til å telle fordi enkelte år har jeg vært borti å gå i 3-4 konfirmasjoner og 5-6 bryllup + alle bursdager. Og jeg har ikke lagt inn et årlig gavebudsjett på 20 000 kr.

Skrevet

Syns 600-800 er kjempe flott, men så er vi vant til at søsken gir 1000 i vår familie og venner gir ca 500.

Skrevet
Må si jeg er ganske glad jeg holdt meg til min opprinnelige plan, og ikke hørte på alle her...

Vi lå faktisk ganske langt over gjennomsnittet med ca 700, hadde vi lagt mer hadde det blitt rent flaut!

Jaja, det var et hyggelig bryllup i alle fall.

Damene på KG har for vane å gi mye mer enn det som er vanlig i RL tror jeg, i alle fall i vår familie og vennekrets. Er liksom om å gjøre å gi mest her inne, og veldig mange KG-damer har en kjempe høy inntekt. Noe kanskje ikke den vanlige "damen i gaten" har.

Skrevet
Det har aldri vært så vanskelig å gå i bryllup som etter at jeg startet å lese på KG! Hehe.

HELT enig!! Jeg begynte nesten å grue meg mer enn jeg gledet meg etter å ha lest en del saker her, det føltes som om alt kom til å bli feil.

Om jeg selv skal gifte meg tror jeg at jeg holder meg langt unna her, hahaha

Skrevet

Det er da vell ikke prisen det kommer ann på. Folk må gi det de ønsker og har råd til. Det er jo litt mer gaven som teller og ikke hvor mye den koster.

Jeg hadde blitt glad nesten uansett hva jeg hadde fått. Jeg hadde mest sannsynligvis ikke vist hva gavene kostet.

Skrevet
Jeg hadde blitt glad nesten uansett hva jeg hadde fått. Jeg hadde mest sannsynligvis ikke vist hva gavene kostet.

Når man gir et gavekort er det ganske lett å se hva det har kostet...

Skrevet

Hos oss var det gaver fra 250 paret til 1000 paret fra venner. Alle var invitert til middag.

Vi har pleid å gi 500-600.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...