Gå til innhold

Pris på bryllupsgave?

Anbefalte innlegg

Gjest Bryllupsgjest
Skrevet

Jeg og min samboer er bedt i bryllup til en ganske god venninne av meg, men jeg er veldig usikker på hvor mye man skal legge på gave? Har ikke vært i så mange bryllup før så jeg føler meg veldig usikker...

Jeg har tenkt meg ca 600-800, hva tror dere?

Takknemlig for synspunkter!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg og min samboer er bedt i bryllup til en ganske god venninne av meg, men jeg er veldig usikker på hvor mye man skal legge på gave? Har ikke vært i så mange bryllup før så jeg føler meg veldig usikker...

Jeg har tenkt meg ca 600-800, hva tror dere?

Takknemlig for synspunkter!!

Ikke noe mindre i allefall.

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Kommer litt an på hva slags bryllup kanskje. Er dere bedt i tre retters middag på et litt fancy sted tror jeg at jeg ville brukt i hvert fall 1000 kr på gave fra to stykker. Er dere bedt på kaffe holder det med 600-800.

Skrevet

Vi gir mellom 1000-2000kr fra oss begge, kommer ann på hvor god kontakt vi har med dem.

Skrevet

Dette kommer jo selvfølgelig og an på hva slags livssituasjon dere er i, student eller i jobb evt tjener så mye at dere har det veldig eller bare så det går akkurat rundt.....?

Jeg var i bryllup tidligere i år til en studievenninne, vi var vel kanskje 4-5 venninner som kjøpte gave sammen og vi gav ikke i nærheten av 1000 kr hver! Men prøvde først og fremst å finne noe de ønsket seg og ville like, prisen kom litt i andre rekke.

Selv syns jeg ikke hvor mye penger folk bruker betyr noe, det heller selve gaven, det kan jo hende de ønsker seg mye som ikke er så dyrt også. Om dere må reise et stykke bruker dere en del penger på dette og.

Skrevet

Vi gir gave til samme sum (for oss 2 ca. kr 1000,-) uansett om vi blir bedt til middag eller kaffe.

Har aldri skjønt hvorfor man skal gi en gave som er billigere hvis man kommer til kaffen.... Er det en slags "straff" til brudeparet at man ikke er invitert til mat??

For oss er det viktigst å gi en gave! Ikke redusere eller øke gaveprisen utfra hvor mye brudeparet koster på oss..... eller hvor mye vi evnt. må bruke i reisepenger/klær. Blir ting for dyrt sånn summa summarum, så kan vi bare takke nei til invitasjonen og sende en "symbolsk" gave.

Men som alltid... gi gave etter hva dere har råd til og hva som er vanlig i deres omgangskrets :)

Skrevet

Til en god venninne ville jeg også lagt en 1000-lapp i gave :)

Skrevet

Jeg vill også gitt 1000,- eller noe over til en god venninne.

Skrevet

Veldig enig med Bente. Vi gir etter det vi har råd til, vi kan ikke la barna gå uten mat og klær en periode for å gi en dyr bryllupsgave, så hvis det er mange brylluper eller at vi har en periode med dårlig økonomi, så bruker jeg heller lang tid på å finne en fin gave enn å holde meg til at så så mye skal jeg gi for. Vi har ikke flust med penger, så da blir det slik. Selvsagt annerledes hvis man kan bruke 1000-2000 kr på gave uten at det går ut over noe :)

Også enig i at jeg gir like mye gave uansett om jeg er bedt til middag eller kaffe (eller ikke bedt i det hele tatt, har jo gode venner som gifter seg bare med de nærmeste bedt, og da vil jeg gjerne gi en gave for å gratulere med bryllupet). :)

Skrevet

Giftet meg sankthansaften i år, og fikk på langt nær så dyre gaver... Fikk nok veldig dyre gaver av de aller nærmeste, men venner, kusiner osv. var nok ikke i den prisklassen ( takk og pris) hadde følt meg brydd jeg hvis jeg fikk så dyre gaver av folk..... inviterte jo ikke gjester for at de skulle blakke seg på oss da.... De du foreslår høres veldig riktig ut for meg, men hva med å snakke med noen andre som skal i det samme bryllupet som dere, da kan dere jo finne ut hva som blir forventet... Det er tross alt ganske stor forskjell på slike ting rundt omkring....

Skrevet

Jeg synes lommeboken skal bestemme!

Jeg hadde ikke blitt fornærmet om jeg (vi) hadde fått gave til 600-800 kr fra en nær venninne - jeg hadde synes det var fin-fint!

Skrevet

I vårt bryllup fikk vi fra nære venner gaver i prisklassen ca. 100-300 fra enslige, og ca. 200-500 fra par. Fra nær familie fikk vi noe mere, fra litt mer perifere venner noe mindre.

Har ALDRI sett bryllupsgaver til 1000 kr+ gitt fra venner, kun fra nær familie.

Skrevet
Dette kommer jo selvfølgelig og an på hva slags livssituasjon dere er i, student eller i jobb evt tjener så mye at dere har det veldig eller bare så det går akkurat rundt.....?

Jeg var i bryllup tidligere i år til en studievenninne, vi var vel kanskje 4-5 venninner som kjøpte gave sammen og vi gav ikke i nærheten av 1000 kr hver! Men prøvde først og fremst å finne noe de ønsket seg og ville like, prisen kom litt i andre rekke.

Selv syns jeg ikke hvor mye penger folk bruker betyr noe, det heller selve gaven, det kan jo hende de ønsker seg mye som ikke er så dyrt også. Om dere må reise et stykke bruker dere en del penger på dette og.

Jeg er helt ening med høstjenta, det må jo være gaven som teller, ikke hva denne kostet. Spesielt hvis det er gave. Noe annet hvis det er gavekort eller penger. Da er jo dette mer synlig. Jeg blir ganske kvalm av hele gavestyret, spesielt når det nærmer seg jul. Da er det liksom om å gjøre å kjøpe dyrest mulig, både til barn og nieser og nevøer. Jeg er mer av den typen at jeg setter prisen i andre rekke. Prisen er det jo ingen som kjenner likevel.

Det er jo det som er inni pakken som teller. Og at vedkommende setter pris på det de får.

Kjøp noe som du vet venninnen din og mannen vil sette pris på, ikke la prisen styre dette.

Gjest Vampyra
Skrevet

Helt enig med de andre her.

Nå som økonomien begynner å bli bedre vil jeg nok gi for mellom 1-2000 fra meg og sambo til våre nærmeste venner. Men jeg var nylig i et bryllup til en av mine nærmeste venner der vi gav for 8-900 kr fra oss begge. Da måtte jeg i tillegg sove på hotell og reise 2 timer for å komme dit. Hittil har vi vært studenter og ikke hatt noe annet enn deltidsjobb ved siden så da er det vanskelig å kjøpe dyre gaver selv om jeg gjerne skulle gitt mer enn jeg har gjort

Skrevet

Vi har gitt for ca 1000 for oss begge når vi har vært i bryllup til venner (uten å være forlover)

Skrevet
Har ALDRI sett bryllupsgaver til 1000 kr+ gitt fra venner, kun fra nær familie.

Vi ga gave til 2000 kr i fjor til et meget godt vennepar, ca 1500 til et ikke like godt vennepar i sommer.

Han jobber og jeg er student.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Vet i grunnen ikke om jeg ble så mye klokere jeg, begynner nesten å grue meg til hele bryllupet i steden for å glede meg etter å ha lest ulike saker på dette forumet... For dårlig, for lite oppfinnsom og for billig gave, feil kjole i feil farge...

Legger virkelig folk 2000 kr på gaver til vennene sine? Jeg ville blitt flau om jeg fikk så store gaver fra venner!

Hun som gifter seg er en venninne jeg ikke har så mye kontakt med lengre, vi møtes max en gang i året, og min samboer har bare møtt dem en gang. Vi må også reise 35 mil for å komme til bryllupet, og må ta delvis fri fra jobben dagen før.

Jeg kjenner ingen andre som skal dit, så jeg kan ikke spørre noen hvilket prisnivå de har lagt seg på heller.

Vi skal i flere brylluper i høst også, så skal jeg legge så store summer på alle blir jeg jo ruinert.

Sukk...

Skrevet
Vet i grunnen ikke om jeg ble så mye klokere jeg, begynner nesten å grue meg til hele bryllupet i steden for å glede meg etter å ha lest ulike saker på dette forumet... For dårlig, for lite oppfinnsom og for billig gave, feil kjole i feil farge...

Legger virkelig folk 2000 kr på gaver til vennene sine? Jeg ville blitt flau om jeg fikk så store gaver fra venner!

Hun som gifter seg er en venninne jeg ikke har så mye kontakt med lengre, vi møtes max en gang i året, og min samboer har bare møtt dem en gang. Vi må også reise 35 mil for å komme til bryllupet, og må ta delvis fri fra jobben dagen før.

Jeg kjenner ingen andre som skal dit, så jeg kan ikke spørre noen hvilket prisnivå de har lagt seg på heller.

Vi skal i flere brylluper i høst også, så skal jeg legge så store summer på alle blir jeg jo ruinert.

Sukk...

Jeg synes ikke du skal gi så mye hvis du ikke har lyst til å ruinere deg på alle bryllupene. Jeg synes det er viktigere med _hva_ du gir. Jeg ville vært takknemlig uansett (kanskje med untak av Nille-gave med prislapp på 39,50,- he he)

Skrevet

Sukk...

Dette høres ut som oss! Vi skal i bryllup 8 timers kjøretur unna, og brylluppet begynner så tidlig på dagen at vi må ha to overnattinger. Venninnen snakker jeg med på telefonen en gang i mellom, og vi møtes ca. én gang i året. Sambo har møtt henne én gang, aldri mannen.

Vi har helt grei økonomi, men føler ikke at vi har råd til å kjøpe gave for mer enn 5-700 kroner. Paret har ikke ønskeliste (grrr!), og vi endte opp med å kjøpe en fin kokkekniv til 549.

Vi skal antakelig gifte oss neste år, og jeg har absolutt ingen tanker eller forventninger til gavene vi kommer til å få (men vi skal ha ønskeliste!). Jeg hadde aldri blitt skuffet over å få en gave til 500 kroner fra et vennepar (men jeg vet ikke om jeg hadde klart å gjette hva det kostet heller, hvis jeg ikke visste prisen), det er da tanken som teller!

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at venninnen din blir fornøyd med gaven og ikke tenker over alt som blir nevnt av enkelte i tråder her inne. Jeg har vært i endel bryllup de siste par årene, og har ALDRI fått inntrykk av at bruden/brudeparet blir misfornøyd med gaver, gjester osv bare fordi ikke alle later som de lever i Beverly Hills... Jeg har vært student og generelt hatt dårlig råd en stund, så den eneste gaven som har vært på over tusenlappen har vært til bryllupet til broren min. Utover det har jeg brukt det jeg syns jeg har "klart" (stort sett mellom 3-500, ca dobbelt nå som jeg er samboer), og i tillegg prioritert å reise og være til stede selv om bryllupet er langt unna.

..Og i ALLE bryllupene jeg har vært ("klasse" fra tja, folkelig arbeider/landsens til høyere middelklasse/akademikere) har noen - fra nære venner, til nær familie av brudeparet - brutt en eller annen regel for antrekk :fnis: Og tro meg, det har IKKE blitt rabalder av den grunn. Ingen har dog troppet opp i hvit ballkjole, men jeg har sett omtrent alt mulig annet.

Synes dere skal gi det som kjennes riktig, og dra til bryllupet med godt humør og god samvittighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...