Gå til innhold

bryllup på en fredag...

Fremhevede innlegg

Skrevet
Man er jo uansett ikke bortreist hele ferien, så å reise i bryllup i de ukene man har ferie er ikke noe problem.

Ja, vel?!?

Jeg oppholder meg ikke et sekund av ferien min i Norge, nei. Og jeg vet om mange som er som meg; utnytter en hver feriedag til reising.

Noe det i høyeste grad kan være å bare ta seg en fridag for å reise i bryllup på ukedag.

Det ville ikke vært et sekunds tvil for meg. Å ta en avspasseringsdag i løpet av året for å dra i et bryllup høres suverent ut. Jeg tar da av og til en avspasserigsdag bare for å shoppe og gå på cafe med en venninne el. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det ville ikke vært et sekunds tvil for meg. Å ta en avspasseringsdag i løpet av året for å dra i et bryllup høres suverent ut. Jeg tar da av og til en avspasserigsdag bare for å shoppe og gå på cafe med en venninne el. ;)

Men det er da de aller færreste som kan ta seg fridager kun for å shoppe, da man har begrenset med ferie/avspasering i utgangspunktet.

I teorien synes jeg ikke det er egoistisk å ha bryllup på en fredag. Men jeg synes det er rart at det legges til en fredag kun fordi det dreier seg om en bestemt dato. Men iom at dere er forberedt på og aksepterer at noen kanskje takker nei fordi det er på en arbeidsdag er det jo ikke noe problem. Selv jobber jeg prosjektbasert, og er avhengig av et visst samarbeid med kolleger, så i perioder ville det blitt veldig vanskelig (les: upopulært) å ta seg fri på en hverdag selvom jeg hadde hatt ferie til gode. Hadde selvfølgelig gjort det for nærmeste familie/venner, men hadde nok takket nei ellers i den situasjonen.

Skrevet

Men det er da de aller færreste som kan ta seg fridager kun for å shoppe, da man har begrenset med ferie/avspasering i utgangspunktet.

Skrevet

Selvfølgelig er fridager noe man har begrenset av. Akkurat som man har begrenset av lørdager. Men man velger vel selv hva man ønsker å bruke dem på.

Det jeg protesterte på var at det var "farligere" å bruke en "enkeltfridag" på bryllup enn å bruke "en dag i ferien". For meg hadde det definivt vært motsatt.

Jeg tror alle som gifter seg på fredag (og andre dager for den saks skyld) har stor forståelse for at folk ikke kan komme. Og også forståelse for at enkelte velger å ikke prioritere å komme. Slik er det :)

Selv inviterte vi kun foreldre og søsken i vårt torsdagsbryllup. Min søster var student og hadde ferie, min mor er lærer og hadde ferie, min svigerfar har kontoret sitt stengt på torsdager (fast) osv. I det hele tatt passet det suverent for alle våre gjester.

Så i bunnen og grunnen så kjenner alle sine gjester og sine omgivelser best. Og det er det som teller.. :)

Skrevet
Feriedagene er noe vi bruker til akkurat hva vi vil. Enten det er shopping elle gå i bryllup til gode venner/ slektninger, eller reise jorda rundt. Selv jobber jeg en halv time ekstra hver dag, dette tilsvarer 2,5 time avspasering i uka, 10 timer i måneden. Koster meg ikke en kalori å bruke disse timene på akkurat det jeg vil. Tidener vår egen, den bruker vi til det vi vil.

Jo selvfølgelig bruker man avspasering/ferie på det man vil. Men for mange vil det etter ferie med familien, planlegningsdager for barna etc ikke være så mye tid igjen til andre ting. Men dette kommer jo egentlig helt på siden av det TS spurte om, så jeg har ikke tenkt å henge meg opp i denne diskusjonen.

Jobber selv i prosjekt, og har aldri opplevd noe annet enn at jeg selv er herre over min egen arbeidstid. Men nå sitter jeg på økonomi, og ikke i linjeorg, så det blir kanskje noe annerleder.

Igjen, ja mange kan bestemme sin egen arbeidstid, men noen ganger vil det være relativt dumt karrieremessig (for meg hvertfall) og for prosjektet å ta fri. Som jeg sa, jeg ville selvfølgelig gjort det for folk som stod meg nær, men sannsynligvis ikke ellers. Hva mener du forresten med linjeorg? Jeg jobber med akademisk forskning.

Anyway, til TS: Jeg er sikker på at folk aksepterer at dere vil ha det på en fredag. Det vil alltid være noen som ikke kan komme (sannsynligvis noen flere på en fredag enn på en lørdag), men så lenge dere gir beskjed til folk i god tid vil nok de fleste ha muligheten til å organisere noe.

Lykke til med planlegging :)

Skrevet
Som jeg sa, jeg ville selvfølgelig gjort det for folk som stod meg nær, men sannsynligvis ikke ellers.

Der ser du. :)

Folk som "ikke står en nær" inviterer man vel ikke i et byllup i utgangspunktet.. (?!)

Jeg slår igjen et slag for små brylluper på hverdager. Det var en suveren avgjørelse for oss i alle fall.. :)

Skrevet
Folk som "ikke står en nær" inviterer man vel ikke i et byllup i utgangspunktet.. (?!)

Jeg har blitt invitert i flere brylluper til folk som jeg ikke anser står meg "nær". F.eks. til min manns bekjente, eller til venner jeg ikke nødvendigvis har så mye kontakt med lenger. Vi hadde også gjester i bryllupet som ikke var så fryktelig "nære". F.eks. kusiner jeg ikke har så mye kontakt med utenom familiesammenkomster, venners partnere osv.

Skrevet

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men vi giftet oss altså på en fredag. Er forresten ikke så lett å få tid til vielse på lørdager i Tinghuset her i Oslo.

Vielsen var i Tinghuset om ettermiddagen, så de som ville være tilstede tok hele eller halve dagen fri fra jobb. Vi hadde ikke synes det var noe rart om noen ikke dukket opp til vielsen, men til vår store overraskelse kom det mange venner og andre bare for å overvære vielsen, i tillegg til familie som vi hadde invitert. De hadde da tatt seg en time eller så fri fra jobb for å komme nedom Tinghuset. Det var veldig hyggelig, men ikke noe vi hadde ventet i det hele tatt.

Ellers hadde vi familiefest den samme fredagen, og vennefest dagen etter. Vi gjorde det slik fordi min forlover kom reisende ens ærend fra utlandet, og for at hun skulle kunne være tilstede begge dagene ble dette løsningen. Ellers ville vi nok prøvd å få til vielse en lørdag, familiefest den dagen og vennefest dagen etter. Ingen måtte ta seg fri fra jobb, bortsett fra forloverne. Våre foreldre er alle pensjonister. At mange valgte å ta seg fri var en hyggelig bonus.

Skrevet
Jeg har blitt invitert i flere brylluper til folk som jeg ikke anser står meg "nær". F.eks. til min manns bekjente, eller til venner jeg ikke nødvendigvis har så mye kontakt med lenger. Vi hadde også gjester i bryllupet som ikke var så fryktelig "nære". F.eks. kusiner jeg ikke har så mye kontakt med utenom familiesammenkomster, venners partnere osv.

Det er vel fordi du er din manns følge...

Gjest Bodillen
Skrevet

Vi giftet oss på en fredag fordi vi ikke hadde noe valg. Sorenskriveren viet ikke på lørdager. Men vi holdt festen såpass sent på ettermiddagen at de som måtte på jobb likevel rakk det fint.

Hadde jeg blitt bedt i et bryllup en fredag, sånn at jeg måtte ta fri fra jobben noen timer, hadde jeg nok ikke sett på det som egoistisk av brudeparet.

Skrevet
Det er vel fordi du er din manns følge...

Nettopp. Poenget er at jeg i en slik situasjon ikke nødvendigvis ville takket ja hvis jeg måtte ta fri midt i et hektisk prosjekt.

Men igjen, jeg har ikke lyst til at denne tråden kuppes av en slik diskusjon som egentlig ikke er relatert til trådstarters spørsmål.

Som jeg sa tidligere; jeg synes ikke det er egoistisk av noen å ha bryllup på en fredag, men det kan jo hende at det er folk som ikke kan komme på en hverdag.

Skrevet
men det kan jo hende at det er folk som ikke kan komme på en hverdag.

Det kan alltid hende at folk ikke kan komme. Uansett ukedag.

Skrevet

Velg den datoen dere vil, for det er deres dag. Men bli ikke skuffet om noen velger å ikke komme, for det er nok ikke alle som ønsker å prioritere dere fremfor ferie, jobb ol.

Men egoistisk kan dere ikke kalles, for det er tross alt deres dag.

Skrevet

Nei, det er ikke egoistisk. Er jo din dag! Og regner med at dere sender ut invitasjoner i god tid på forhånd, slik at folk kan planlegge det. Hvis alle skulle giftet seg på en lørdag, så hadde det sikkert vært kaos. Og tror at på byfogden feks, der går det kun an å gifte seg fredag. Om jeg ikke tar feil? dessuten er Fredag på en måte helg...eller nærmt.

Skrevet

Hadde jeg blitt invitert til bryllupsfest på dagtid en hverdag, ville min første tanke vært at det var trykkfeil i invitasjonen. Jeg synes det er merkelig å legge opp til feiring en dag de fleste i utgangspunktet er på jobb, med mindre man må (ikke mulig med vielse lørdag osv).

Skrevet
Hadde jeg blitt invitert til bryllupsfest på dagtid en hverdag, ville min første tanke vært at det var trykkfeil i invitasjonen. Jeg synes det er merkelig å legge opp til feiring en dag de fleste i utgangspunktet er på jobb, med mindre man må (ikke mulig med vielse lørdag osv).

Så alle gifter seg lørdag og søndag mener du?

Jeg kan ikke si noe akkurat, giftet meg 7.7.7 og det var tilfeldigvis en lørdag. Og har ikke vært i så mange bryllup at jeg kan si noe på det.

Men det jeg vet, er at det faktisk er en god del folk som SKAL gifte seg 8.8.8, så da er det fredag....

Skrevet

Jeg vill faktisk våge den påstand at det vanligste er å gifte seg en lørdag ja...

Skrevet

Svært få - om noen - giftet seg 05.05.05 eller 06.06.06. 07.07.07 falt på en lørdag, og ble dermed en populær bryllupsdag. Mange syns nok at 08.08.08 er en kul dato nettopp pga dette, og velger dermed å gifte seg på en hverdag.

De aller fleste bryllup i kirke foregår på lørdag, noe de har gjort lenge. Hos Byfogden i Oslo kan man nå gifte seg på utvalgte lørdager, noe som nok har tvunget seg fram siden flere velger å gifte seg borgelig med stor tilhørende fest.

Å gifte seg på en fredag er ikke egoistisk, men jeg syns at man da bør begrense festen til aller nærmeste familie, slik at man ikke legger press på mer perifere bryllupsgjester til å måtte ta seg fri fra jobb for å kunne delta. Det er kjipt å takke nei til bryllupsinvitasjon og de fleste strekker seg meget langt for å kunne delta. Da bør også brudeparet om mulig legge til rette for at flest mulig kan delta, ved å legge i det minste bryllupsfesten til helg.

Skrevet

Vi skal snart i et kirkelig fredagsbryllup, og vet at en del gjester sukker litt over at de "må" ta seg en dag fri fra jobb. Og en del tilreisende må ta to.

Så vidt jeg vet pleier ikke borgerlige tinghusvielser ha like mange tilskuere som i kirken, så det kan ikke helt sammenliknes synes jeg.

Vi fikket stort problem mht barnevakt, da vi var avhengig av en barnevakt som også gadd å ta seg en dag fri, slik at vi kan gå i bryllup...

Skrevet
Vi har vært forlova i 3 måneder den 17. august,men planene var egentlig klare for en måned siden allerede... :sjenert: Kjolen er funnet og bestilt,lokalet er funnet,mat/dessert er bestilt,kaka er ordna,pynt,blomster,bordkort osv.. Klar til å begynne å ordne jeg nå,hihi :fnise: Men kan jo selvfølgelig hende det blir endringer underveis da :lur: Gleder meg så veldig til 08.08.08 :rødme:

Oj, du er jo virkelig i farta. Fikk litt panic jeg nå ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...