Gå til innhold

bryllup på en fredag...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her foregår alle borgelige vielser på ukedag, og mange legger det til fredag. Har aldri opplevd at det har kommet færre av den grunn. I de fredagsbryllupene jeg har vært har jo folk visst om det i lang tid i forveien og ordnet det sånn at de kunne komme. Jeg synes ikke det er egoistisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi har nå bestemt oss for å ha bryllupet vårt neste år (JIPPI;jeg er 2008 brud!!! :hoppe: ),og har veldig ønske om å ha det 08.08.08. Men pappa syns det var dumt at det var en fredag,siden folk da jobber osv... Burde vi gjøre som vi selv vil og allikevel ha det denne dage,når vi ønsker det,eller er det egoistisk av oss?? Vil jo ikke lage stort bry for familie og venner,hadde bare så lyst til å gifte oss på akkurat den datoen.. :sjenert:

Vi skal gifte oss på en fredag. Har ikke fått noen kommentarer, bortsett fra ifra min mor, men jeg ba henne tie stilt, og sa at passer det så kommer dere, passer det ikke kommer dere ikke!! Da kom det ikke flere pip fra den kanten.

Ikke et ord fra andre om at dette er på en fredag, og at folk må ta fri fra jobben. Vi ønsket å ha det slik. Og det er jo det viktigste.

Vi er i den situasjon at vi betaler hele gildet selv, og står for alle forberedelser selv, så det skulle da bare mangle at vi ikke skal gjøre dette på den måten VI vil ha det.

Det er jo en viktig dag for dere begge, og da skal dere ikke så mye ta hensyn til hva alle andre mener om den saken. Hvis dere vil ha bryllup på en fredag eller ikke, det må være opp til dere selv synes jeg. Jeg hadde ikke tenkt på den slags om jeg hadde blitt invitert i bryllup på en fredag. I dag er det vanlig med så mye. Og uansett, det er jo bare kjekt å bli invitert i bryllup, uansett hvilken dag det er!!

Skrevet

Hadde selv bryllup på en fredag. Fungerte perfekt det. Er jo ingen garanti for at folk kan/gidder/vil komme samme hvilken dag det er...

Caracal.

Skrevet
Ser vel ikke helt problemet jeg. Jeg har i mange å jobbet lørdager og en del søndager, og er vel vant til å måtte "ordne" litt dersom jeg skal være med på alt... Det finnes jo ganske mange i Norge nå som faktisk jobber i helgene også. Jeg hadde nok gitt beskjed god tid i forrveien slik at alle har mulighet til å ta seg fri... Uansett når man velger å gifte seg vil jo datoen skape problemer for noen. Jeg giftet meg sankthansaften i år og flere av de som ble invitert kunne ikke komme pga av ferieplaner de ikke kunne gjøre noe med.... Og så var det enkelte som valgte å legge ferie rundt bryllupet vårt, dvs komme hjem fra ferie før for å være der på vår store dag.. De som virkelig vil kommer nok til å være der uansett. De som ikke er så intereserte vil nok velge å la være, men det er vel kanskje like greit??? lykke til!!!

Dette var akkurat som å høre mamma! :fnise: Og det var positivt ment altså.. Bestemte meg i stad for å snakke med sambo om å ikke ha bryllupet på 080808,men etter samtale med mor,så satser vi på 080808 allikevel. De som ønsker å komme,de kommer. Og hadde jeg blitt bedt i bryllup til venner eller familie,så hadde ikke jeg blitt fornærma forde om det ikke var på en lørdag. Så,vi ønsker veldig denne datoen og jeg har ringt og bestilt kirke (kun ledig kl11 og 12.30,så da ble det 12.30). Sender ut innbydelser litt ekstra tidlig,som du sa,så satser vi på at mange har lyst til å komme og dele dagen med oss. Kanskje egoistisk av oss å tenke sånn,men folk langveis fra kommer visst tidlig uansett,så vi får satse på at ingen blir sure..:)

Skrevet

Det er jo helt greit å velge den datoen dere helst vil ha, men ved å velge fredag så tvinger dere jo gjestene til å ta seg fri fra jobben.

Det er ikke så hensynsfullt av dere.

Men, dere er jo forberedt på at folk vil takke nei p.g.a dette, så da er det jo opp til dere, det er jo deres dag. :)

Skrevet (endret)

Det er dårlig gjordt om folk ikke kan ta seg en dag fri pga at det er en Fredag. Latterlig sier jeg!

Vi skal gifte oss 08.08.08 uansett vi :) Dette må dere bestemme selv! Ikke la noen av de her inne ødelegge denne dagen for dere selv om det er en Fredag. Super dag dette :jepp: Bare send innvitasjoner litt tidligere, det skal vi.

Endret av _Boble_
Skrevet
Det er dårlig gjordt om folk ikke kan ta seg en dag fri pga at det er en Fredag. Latterlig sier jeg!

Vi skal gifte oss 08.08.08 uansett vi :) Dette må dere bestemme selv! Ikke la noen av de her inne ødelegge denne dagen for dere selv om det er en Fredag. Super dag dette :jepp: Bare send innvitasjoner litt tidligere, det skal vi.

Tusen takk,boble :klem: ønsker veldig denne datoen,og regner med at folk som står oss nærme ønsker å være med og feire. Gratulerer med at dere også skal ha 08.08.08 bryllup også forresten :kose: kan jeg spørre hvor tidlig dere sender ut innbydelser forresten? :sjenert:

Skrevet
Vi skal gifte oss på en fredag. Har ikke fått noen kommentarer, bortsett fra ifra min mor, men jeg ba henne tie stilt, og sa at passer det så kommer dere, passer det ikke kommer dere ikke!! Da kom det ikke flere pip fra den kanten.

Ikke et ord fra andre om at dette er på en fredag, og at folk må ta fri fra jobben. Vi ønsket å ha det slik. Og det er jo det viktigste.

Vi er i den situasjon at vi betaler hele gildet selv, og står for alle forberedelser selv, så det skulle da bare mangle at vi ikke skal gjøre dette på den måten VI vil ha det.

Det er jo en viktig dag for dere begge, og da skal dere ikke så mye ta hensyn til hva alle andre mener om den saken. Hvis dere vil ha bryllup på en fredag eller ikke, det må være opp til dere selv synes jeg. Jeg hadde ikke tenkt på den slags om jeg hadde blitt invitert i bryllup på en fredag. I dag er det vanlig med så mye. Og uansett, det er jo bare kjekt å bli invitert i bryllup, uansett hvilken dag det er!!

Hjelpe meg for en innstilling.

Skjønner dere ikke det at for de fleste er feriedager "hellige". Jeg har 2 barn i barnehage. Jeg må bruke mange dager av min ferie på planleggningsdager + at det som blir igjen vil jeg gjerne bruke sammen med familien min. Dessuten; bryllupet er midt i ferietiden, de da som har hatt ferien sin i juni/juli må da prøve og få fri den fredagen og det er ikke sikkert det er så lett siden mange på arbeidsplassen har ferie.

Kan ikke helt skjønne at det er så spesielt med hvilken dato dere gifter dere på det viktigste er vel at de menneskene dere vil ha i bryllupet deres kan komme. Eller kanskje dere skal sitte helt mutters alene på bryllupsdagen - for det er jo bare deres dag og dere gjør akkurat slik det passer dere.

Skrevet

Det er rimelig mange som gifter seg på sommeren, og om de velger lørdager, så er det fremdeles ferie :) Har flere ganger lagt opp ferieplanene etter hvor jeg skal i bryllup, uten å tenkt noe negativt på det.

Lykke til med planleggingen! :)

Skrevet
Tusen takk,boble :klem: ønsker veldig denne datoen,og regner med at folk som står oss nærme ønsker å være med og feire. Gratulerer med at dere også skal ha 08.08.08 bryllup også forresten :kose: kan jeg spørre hvor tidlig dere sender ut innbydelser forresten? :sjenert:

Gratulerer til dere begge :dagens-rose:

Det er nå du også kan starte planleggingen hvis du ikke allerede har begynt :fnise: Det er bare 14 dager siden vi også bestemte oss for denne datoen. Man slipper til og med helgetillegget til de som jobber med blomster og mat :jepp:

Vi sender ut ca 6 mnd før vi. Vi hørte med noen i famillien som synes det var passe for at de kan legge om dagene sine selv på jobb. Utrolig hva man får til å bytte hvis man bare har tid.

Jeg syns det er så moro å finne andre som har samme dato for å gifte seg som oss :fnise:

Skrevet

Skjønner dere ikke det at for de fleste er feriedager "hellige". Jeg har 2 barn i barnehage. Jeg må bruke mange dager av min ferie på planleggningsdager + at det som blir igjen vil jeg gjerne bruke sammen med familien min. Dessuten; bryllupet er midt i ferietiden, de da som har hatt ferien sin i juni/juli må da prøve og få fri den fredagen og det er ikke sikkert det er så lett siden mange på arbeidsplassen har ferie.

Kan ikke helt skjønne at det er så spesielt med hvilken dato dere gifter dere på det viktigste er vel at de menneskene dere vil ha i bryllupet deres kan komme. Eller kanskje dere skal sitte helt mutters alene på bryllupsdagen - for det er jo bare deres dag og dere gjør akkurat slik det passer dere.

Jeg vil tro fridager/feriedager er like "hellige" for de som jobber på lørdager også, så jeg ser ikke helt poenget ditt her. Om det er noen som synes det blir for stort offer å ta fri, så er de kanskje ikke de aller næreste og kjæreste uansett, så da er det sikkert ingen krise :)

Skrevet

Kanskje litt flere som jobber på fredager enn lørdager

Skrevet

Har man en jobb med lørdagsvakter, vil man forholdsvis lett kunne bytte vakt til en hverdagsvakt, evt. en annen lørdag. Det kan man ikke når man jobber et sted hvor man jobber mandag til fredag. Enten må man ta en feriedag, en ulønnet fridag eller takke nei. I tillegg må småbarnspar ha barnevakt, noe som heller ikke er så lett på en ukedag midt på sommeren.

Skrevet
Gratulerer til dere begge :dagens-rose:

Det er nå du også kan starte planleggingen hvis du ikke allerede har begynt :fnise: Det er bare 14 dager siden vi også bestemte oss for denne datoen. Man slipper til og med helgetillegget til de som jobber med blomster og mat :jepp:

Vi sender ut ca 6 mnd før vi. Vi hørte med noen i famillien som synes det var passe for at de kan legge om dagene sine selv på jobb. Utrolig hva man får til å bytte hvis man bare har tid.

Jeg syns det er så moro å finne andre som har samme dato for å gifte seg som oss :fnise:

Vi har vært forlova i 3 måneder den 17. august,men planene var egentlig klare for en måned siden allerede... :sjenert: Kjolen er funnet og bestilt,lokalet er funnet,mat/dessert er bestilt,kaka er ordna,pynt,blomster,bordkort osv.. Klar til å begynne å ordne jeg nå,hihi :fnise: Men kan jo selvfølgelig hende det blir endringer underveis da :lur: Gleder meg så veldig til 08.08.08 :rødme:

Skrevet

skrive leif.. mat er ikke bestilt,men bestemt oss for hva vi skal ha :sjenert:

Skrevet
Vi har vært forlova i 3 måneder den 17. august,men planene var egentlig klare for en måned siden allerede... :sjenert: Kjolen er funnet og bestilt,lokalet er funnet,mat/dessert er bestilt,kaka er ordna,pynt,blomster,bordkort osv.. Klar til å begynne å ordne jeg nå,hihi :fnise: Men kan jo selvfølgelig hende det blir endringer underveis da :lur: Gleder meg så veldig til 08.08.08 :rødme:

WOW!! Du/dere har vært flinke altså! Ikke dårlig at så mye er i boks allerede :) Ja, nå har vi noe å glede oss til :rødme:

Skrevet

Man skulle jo også tro at familien og nærmeste venner (selv om vi ber litt over 70 til middagen,så er det stortsett de nærmeste) syns det er verdt å bytte om en jobbedag for å se barn,barnebarn,bestevennen gifte seg.. Skjønner at alle ikke tenker sånn,men vi skal be alle foreldre med barn,så de trenger ikke tenke på barnevakt hvis de ikke vil det. Mamma sa at de som har litt vei å kjøre uansett har tenkt til å komme tidlig,og hvis det er noen som ikke får kommet i kirka,så kan de jo uansett komme til middagen,som ikke begynner før senere på kvelden. Sine66 har også et poeng i at mange gifter seg på sommeren,midt i ferien.. Er det frekt også? Da må man jo også bruke en feriedag på bryllup..

Skrevet

Igjen - på lørdager har de fleste uansett fri, så man trenger ikke bruke feriedag på å reise i bryllup. Er også enklere å skaffe barnevakt, dersom man ikke skal ha med seg barn. Man er jo uansett ikke bortreist hele ferien, så å reise i bryllup i de ukene man har ferie er ikke noe problem. Noe det i høyeste grad kan være å bare ta seg en fridag for å reise i bryllup på ukedag. Og som tidligere nevnt - 8. august er fortsatt i ferieperioden, og vil dermed ikke være en dato lett å få avspasert/få tatt ubetalt fri, da det allerede er mange ute i ferie. Og nei - det er slett ikke alle som selv bestemmer når de kan ta ferie.

Skrevet

Jeg er rett og slett enig med Wadjet :)

Skrevet
Har man en jobb med lørdagsvakter, vil man forholdsvis lett kunne bytte vakt til en hverdagsvakt, evt. en annen lørdag. Det kan man ikke når man jobber et sted hvor man jobber mandag til fredag. Enten må man ta en feriedag, en ulønnet fridag eller takke nei. I tillegg må småbarnspar ha barnevakt, noe som heller ikke er så lett på en ukedag midt på sommeren.

De jobbene jeg har hatt der jeg bobbet lørdager var omtrent umulig å bytte bort ganske enkelt fordi ingen vil jo jobbe i helgen hvis de ikke må. så jeg ser ikke helt den.. Det er jo en grunn til at sykehjem osv gjerne har mange ufaglærte i helgene ( de som kan kreve å få jobbe andre dager gjør jo helst det) Poenget er at de aller fleste som skal i et bryllup må ofre noe, om man har barn må mann jo ha barnevankt uansett, er det en fredag kan de jo være i barnehage osv først før de blir plukket opp av barnevakten.. De vil være ulemper for de med barn om det er en fredag eller en lørdag, og alle vil det ikke passe for slik er det jo bare....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...