Gå til innhold

Mugg i drikkevannet

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/08/13/508676.html

Rent bortsett fra at det er æsj så kan det være skadelig for allergikere selvsagt. Men hva gjør man?

Kan man beskytte seg med vannfilter på kranen, koke vannet... noe annet? Eller er man bare prisgitt skjebnen med kjøpevannkanner? Og hva med det vannet? Er det trygt?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ÆÆÆÆÆSJJJJ :spy:

jeg kan ikke si jeg kjenner meg noe syk når jeg drikker vann fra springen, men jeg tåler ikke å puste i muggluft :fnise:

men jeg syns det hørtes ekkelt ut :tristbla:

Skrevet (endret)

Jeg tenker slik som seniorrådgiveren i Mattilsynet som minner om at sopp finnes overalt og at mennesker fint tåler noen soppsporer. Vi inntar jo t.o.m. sopp av denne typen frivillig når vi f.eks. spiser matvarer som ikke ville ha vært det de er hvis det ikke var for nettopp sopp.

For meg virker dette litt som en klassisk "har nettopp skrevet endoktoravhandling og må sørge for å få oppmerksomhet omkring min forsking"-historie, så inntil videre har jeg ingen planer om å foreta meg noe som helst i sakens anledning...

I store mengder vil det meste være farlig, men i artikkelen står det bare at det forekommer sopp i drikkevannet, ikke hvor mye. Hadde det ikke vært sopp i drikkevannet, vil jeg anta at det ville ha vært en minst like stor "sensasjon"...

Endret av Leo
Skrevet

Jeg ser helt klart den, Leo - men når man bor med en allergiker som er allergisk nettopp mot dette og får en kommentar om at "ja, det er vel derfor jeg hoster og klør i halsen etter å ha drukket vann" så setter vi gjerne på et filer eller gjør noe hvsi man kan det.

Vi andre, som er de fleste synes det er æsj, drikker flaskevann i dag og glemmer det i morgen.

Skrevet
Jeg ser helt klart den, Leo - men når man bor med en allergiker som er allergisk nettopp mot dette og får en kommentar om at "ja, det er vel derfor jeg hoster og klør i halsen etter å ha drukket vann" så setter vi gjerne på et filer eller gjør noe hvsi man kan det.

Jeg utelukker selvfølgelig heller ikke at enkeltpersoner kan reagere på det! Hva med å ringe f.eks. Mattilsynet å høre med dem? Jeg vil jo anta at det hjelper å koke drikkevannet, men kokt vann smaker jo ikke spesielt godt da... Undersøkelser viser jo at kjøpt vann ikke er noe renere enn vann fra springen. Heller tvert i mot. Soppsporer er jo så uhyre små at jeg ikke helt kan forstå hvordan de skal kunne filtreres vekk heller. (Har en nær slektning som også har en doktorgrad på nettopp sopp og av ren høflighet var jeg på disputasen og har lest avhandlingen :ler: ...).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...