Gå til innhold

Ta valpen i nakkeskinnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her søvnløs og forvirra, sånn er det å ha valp i hus - gleder og frustrasjoner hånd i hånd ;).

Har en golden-valp på ni uker som virkelig har blitt varm i trøya her hos oss. Han biter ganske mye som valper flest og vi forsøker å være konsekvente på at han har kun har lov å bite på sine egne leker/bein. Når han forsøker å bite på oss, så sier vi nei/au og trekker oss litt unna, eller vi avleder ved å gi han en leke/bein han kan bite i istedet. Dette funker ofte, men altså ikke alltid.

Hva gjør vi da når han ikke vil høre og fortsetter å bite på oss, når jeg trekker meg unna henger han i buksebena min og biter. Jeg har fått råd om å ta han litt så han forstår hvem som er sjefen, gjerne ved å ta han i nakkeskinnet, men er ikke dette en litt sånn gammeldags metode da? Jeg har forsøkt noen ganger, men jeg får helt vondt inni meg av det. Har ikke lyst på en hund som er redd for meg og føler seg utrygg.

Har noen her noen andre metoder som kan fungere når han blokker fullstendig? Han har knurret mot oss et par ganger også, noe som er helt uakseptabelt. Noen som har erfaringer med time-out, dvs sette hunden i et rom/binge etc når den ikke vil høre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke i mot å ta i nakkeskinnet når valpen er så liten, foreldrene gjør jo det samme, så valpen forstår det "språket". Det er derimot viktig at det ikke overdrives, og brukes kun ved f.eks. knurring (som jeg synes er det mest alvorlige).

Jeg har ikke vært borti en valp som fortsetter å bite når jeg sier AU, så der er jeg litt usikker. Jeg synes ikke du skal ta han i nakkeskinnet pga. dette, da valpen bare forsøker å leke med deg og ikke ønsker deg vondt eller vil sjefe.

Hvis han fortsetter å bite selv om du har sagt AU og avledet ham, synes jeg du skal henvise ham til plassen sin, jeg vil da tro at han ganske raskt skjønner når nok er nok.

Lykke til :)

Skrevet

Hvor denne myten har kommet fra, er vanskelig å si. Å riste en hund etter nakkeskinnet skal være "på ulvevis", men det er vel ytterst sjelden observert at hunder - eller ulver, for den saks skyld - tar andre hunder i nakkeskinnet. Det er rett og slett ikke en vanlig hundeadferd.

Så hva skal man da gjøre med slike små pirajaer? En metode - som virkelig er på hundevis - er å lage en høy hylelyd når valpen biter for hardt. Det er slik andre valper gjør, og det er slik de lærer bitehemming.

Når det gjelder hundemor, så vil hun glefse og si ifra når hun har fått nok. Det ligger ikke i vårt kroppsspråk og si ifra på en slik måte, så vi må ty til hendene. La hendene etterligne hundeglefset på best mulig måte.

Kanskje det å ta den i nakkeskinnet slik at den triller litt avgårde er det nærmeste vi kommer, og at vi kan "komme unna med det" så lenge de er valper? Men gjør i hvertfall ikke slik med halvvoksne og voksne hunder. Og det viktigste er uansett at man sier ifra lynkjapt og er så ferdig med det. Langsinne og lange straffer er nærmest garantert å gjøre en hund usikker og redd.

Skrevet

ubehagelig lyd er supert for trening av hunder på den måten. jeg er litt i mot fysisk straff av dyr også jeg, og for at det skal bli vondt må du ta i litt tror jeg.

I sammenheng med lyd-straff er det bra å bruke klikkertrening. Du finner masse om dette på nettet...

Skrevet

Ja, bare ta hunden i nakkeskinnet! Jeg husker jeg syntes det var supervanskelig å gjøre det med min første hund, for jeg syntes det var så brutalt, men lærte fort at det "må" man gjøre! :Nikke:

Skrevet

Jeg er enig med Tabris og poenget er jo uansett ikke at det skal gjøre vondt, men at det kommer en umiddelbar reaksjon som valpen kan kjenne igjen fra det den lærte mens den var sammen med moren.

De valpene jeg har vært med å oppdra, har alle fått et høyt, skingrende "au" som reaksjon når de har bitt og av og til har det vært nødvendig å ta dem i nakkeskinnet eller dytte dem vekk rett og slett for å få dem til å slippe. Etter tannfellingen, har problemet forsvunnet av seg selv og det har ikke vært noen problemer med noen av disse hundene senere. Behovet for å ta dem i nakkeskinnet, har derfor gradvis forsvunnet av seg selv mens hunden fremdeles er ganske liten.

Skrevet

Tusen takk for svar :).

Vi har også ringt oppdretter i dag og fått noen gode råd. Hun sa det var ok å ta han forsiktig i nakkeskinnet dersom ingenting annet hjelper. Ellers skulle vi bruke periodene med mye energi til å gå turer og øve litt søk med han, slik at han kanskje ikke får behov for å rampe så mye. Det kan jo bli litt morsomt da, å få han til å søke etter gobiter :).

Skrevet
De valpene jeg har vært med å oppdra, har alle fått et høyt, skingrende "au" som reaksjon når de har bitt.

Dette hadde vi også suksess med. Men det måtte være skingrende, litt høy og "redd" lyd. Et sånn bestemt "nei" eller "au" skjønte ikke valpen under lek.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...