Gjest Gjest_Lilja_* Skrevet 13. august 2007 #1 Del Skrevet 13. august 2007 Hei! Er det noen her som studerer språk på universitet? Jeg tenker på andre språk enn de "vanlige" (engelsk, fransk, tysk, spansk). Hvilke jobbmuligheter finnes hvis man f.eks. tar språkprogrammet på UiO eller UiB? Med bachelor i språk og ev. årsstudium i samfunnsrelaterte fag, vil man da være attraktiv som ansatt i staten/ambassader/konsulat e.l.? Jeg er veldig interessert i å studere russisk på universitet. På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altena Skrevet 14. august 2007 #2 Del Skrevet 14. august 2007 Jeg er nettopp ferdig med en bachelor i Språk og Informasjon ved UiB, men jeg tok ett av de "vanlige" fagene da(spansk). Selv har jeg mest lyst til å jobbe som tolk eller translatør, har lyst til å begynne med engelsk i første rekke og så gå mer over til spansk. Eventuelt jobbe for ambassaden i Sør-Amerika eller Spania. Ved UiB er det påkrevd at du tar Ex. Phil og Ex. Fac første semesteret, men så vidt jeg vet er det ikke tilfelle ved UiO. Ved UiB kan du ta en bachelorgrad i språk eller en bachelorgrad i språk og informasjon. Hvordan førstnevnte utarter seg vet jeg lite om, da jeg som sagt gikk på sistnevnte. Når det gjelder de "vanlige" språkene(engelsk, spansk, italiensk, fransk og tysk) er det påkrevd en viss språklig erfaring. Anbefalt nivå før start er: 1) Enten 2 år som B-språk(første fremmedspråk) eller 3 år som C-språk(andre eller tredje fremmedspråk) på videregående 2) eller at man har bodd/studert/jobbet/tatt kurs i et land hvor det språket du vil studere er brukt som morsmål eller hvor du har tatt dette språket i bruk på daglig basis. Det blir også vanligvis tilbudt et språkkurs ved Universitetet i dette faget dersom du ikke "tilfredsstiller" de nevnte kravene. Dette språkkurset blir holdt semesteret før(du begynner altså ikke rett på språkfagene ved UiB, disse tar du etter forberedende. Forberedende går over høstsemesteret det året du begynner, de språkrelaterte fagene starter den følgende våren). I mitt tilfelle hadde jeg tatt spansk 2 år som C-språk og hoppet over språkkurset, men jeg tok et språkkurs ved Friundervisningen etter at jeg begynte med de spansk-relaterte fagene og det gikk helt greit. Dersom du har lyst til å studere russisk derimot er det ikke påkrevd noen språkkunnskaper på forhånd, her begynner du rett på å lære alfabetet og basis-grammatikk og lignende. Det samme gjelder for arabisk og japansk, men oppstart i disse kursene blir kun holdt enten annenhvert år eller hvert fjerde år. På språk og informasjon ved UiB starter du vårsemesteret(2 semester) på 100-nivå, her er fagene valgt ut for deg. Det vanlige her er ett fag som går på grammatikk/enkel oversettelse/forståelse/lesing/struktur, i tillegg er det vanlig med ett fag som går på språkhistorie, kultur, politikk og historie relatert til landet/landene hvor dette språket brukes som morsmål. Det er også vanlig å ta fag på 100-nivå 3 semester og så vidt jeg vet er det påkrevd å ta visse fag her også. I mitt tilfelle ble det litteratur/historie og en litt mer avansert utgave av latinamerikansk historie og kultur(som en slags videreføring av det grunnleggende historiefaget jeg hadde semesteret før). 4 semesteret er det vanlig å ta et semester som Erasmus-student i utlandet(da i et land hvor språket du studerer er morsmål). Dette er ikke påkrevd og hvis du velger det bort blir det vel helst språkfag på 200-nivå du bør ta. Ut fra dette står du ganske fritt til å velge fag selv. De to siste semestrene tok jeg blant annet fag i Informasjons- og kommunikasjonsteknologi, web-design, translatørfag og 100-nivå + 200-nivå i Nordisk språk. Dette gjelder da altså for de som studerer språk og informasjon, om disse fagene står som tilbud for de som studerer kun språk vet jeg ikke(er ikke sikker på om de får ta fagene som går på informatikk og web, men sannsynligvis er det mulighet for å ta nordisk språk). Og så gjelder dette for UiB. Hvordan det er andre steder vet jeg ingenting om, jeg snakker kun utfra egne erfaringer. Såvidt jeg vet har de som studerer for eksempel russisk kanskje spesielt god forutsetning for å kunne jobbe i ambassaden, dette er jo et språk som er etterspurt. Å ta et årsstudium med samfunnsfaglig bakgrunn tror jeg absolutt ville hjelpe på. Vil anbefale deg å undersøke litt om jobbmuligheter FØR du begynner å studere. Dette gjorde jeg ikke selv og nå sitter jeg her som jobbsøker etter endte studier og sliter med å finne ut hvor jeg kan jobbe eller hva jeg kan gjøre. Og for all del: ta i bruk veiledere og lærere på skolen, spørr og grav om alt mulig og ta gjerne i mot tilbud om for eksempel kurs i jobbsøking, hvordan skrive en CV osv. Lykke til videre, håper du finner ut av ting og tang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 14. august 2007 #3 Del Skrevet 14. august 2007 Jeg er nettopp ferdig med en bachelor i Språk og Informasjon ved UiB, men jeg tok ett av de "vanlige" fagene da(spansk). Selv har jeg mest lyst til å jobbe som tolk eller translatør, har lyst til å begynne med engelsk i første rekke og så gå mer over til spansk. Eventuelt jobbe for ambassaden i Sør-Amerika eller Spania. Ved UiB er det påkrevd at du tar Ex. Phil og Ex. Fac første semesteret, men så vidt jeg vet er det ikke tilfelle ved UiO. Du må ha ex.phil og ex.fac for å få bachelor i Språk ved UIO også. Ex.fac tar du første semester og ex. phil andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altena Skrevet 14. august 2007 #4 Del Skrevet 14. august 2007 Du må ha ex.phil og ex.fac for å få bachelor i Språk ved UIO også. Ex.fac tar du første semester og ex. phil andre. Ok, det er godt mulig. Synes jeg hørte noen her inne på KG for en stund siden si at det ikke er påkrevd å ta forberedende dersom du går på UiO, men som sagt har jeg aldri gått der selv så dette vet jeg next to nothing om. Er forberedende noe som på UiO er obligatorisk kun for enkelte grader eller er det likt over hele linjen? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 15. august 2007 #5 Del Skrevet 15. august 2007 Tusen takk for svar, Altena! Det var veldig informativt. Ang. jobbmuligheter: Flere jeg kjenner i næringslivet sier at russisk er etterspurt, men jeg sliter litt med å se for meg en fast jobb. Ser for meg mye frilansarbeid... Jeg føler liksom at de fleste humanistiske fag og samfunnsfag er litt uklare når det gjelder jobbmuligheter, sammenlignet med medisin/ingeniør/sykepleier-studier hvor man liksom blir utdannet til en spesiell jobb. Til høsten skal jeg bo et år i Russland og ta basis-kurs i russisk (for utlendinger, på en måte) på et universitet. Regner med å lære en del siden jeg skal bo i landet. Men er fortsatt usikker på om jeg kommer til å ta videre utdanning i russisk når jeg kommer til Norge igjen etterpå... Hvis jeg går videre med russisk, så tenker jeg på universitetet i Tromsø. Der har de flere russiskstudium. På UiB og UiO har de så mange språk at jeg føler jeg kanskje bare blir en i mengden når jeg tar et mer uvanlig språk... Kom gjerne med innspill, jeg føler meg litt lost akkurat nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matty Skrevet 15. august 2007 #6 Del Skrevet 15. august 2007 Saa bra du vil ta spraak! Norge trenger spraakkompetanse og det er ett stort problem at folk ikke velger detter pa videregaaaende. Uansett, vet jeg ikke saa mye om dette. Men aa kunne russisk i tilegg til aa ha en mastergrad tror jeg er gull vert om du tenker ambasade. Jeg ser selv en fremtid i utenrikstjenesten og vet at de gjerne vil ha folk med spraakkompetanse generelt og folk med kunnskap i "uvanlige" spraa spesielt! Saa om du tar bachelor i spraak eller bare lerer det i tilegg til annen utdannig er det gull vert! LYKKE TIL Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altena Skrevet 15. august 2007 #7 Del Skrevet 15. august 2007 jeg på universitetet i Tromsø. Der har de flere russiskstudium. På UiB og UiO har de så mange språk at jeg føler jeg kanskje bare blir en i mengden når jeg tar et mer uvanlig språk... Jeg vet om en god del folk ved UiB som tok russisk samtidig som jeg tok spansk så min erfaring er at det slett ikke er så uvanlig som du kanskje tror Slik jeg har forstått det er dette et minst like populært fag som spansk, engelsk, tysk og fransk. Og etterspørselen har så vidt jeg vet økt de siste årene. Tror nesten det er større sjanse for deg å få jobb enn for meg som har spansk Arabisk og japansk er vel heller de mer uvanlige språkene, der må man muligens regne med å jobbe utenlands hvis man skal få aktivt bruk for dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 15. august 2007 #8 Del Skrevet 15. august 2007 Jeg vet om en god del folk ved UiB som tok russisk samtidig som jeg tok spansk så min erfaring er at det slett ikke er så uvanlig som du kanskje tror Nå skal jeg akkurat til å begynne på UIO på språk (skal være kjedelig å ta engelsk), men allerede første dagen møtte jeg faktisk 3-4 stykker som skulle ta russisk. Og da har jeg maks snakka med 10 personer Du må ikke ha ex.phil/ex.fac før du begynner, men tar det som to av emnene i bachelor graden din. Ex.fac for språkstudenter er jo selvfølgelig spesielt tilrettelagt, så du får mange begreper o.l. som er greie å ta med seg videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altena Skrevet 15. august 2007 #9 Del Skrevet 15. august 2007 Du må ikke ha ex.phil/ex.fac før du begynner, men tar det som to av emnene i bachelor graden din. Ex.fac for språkstudenter er jo selvfølgelig spesielt tilrettelagt, så du får mange begreper o.l. som er greie å ta med seg videre. Dersom du tar ex.phil/ex.fac fagene første semesteret tar du dem jo som en del av bachelorgraden. For oss som gikk på språk og informasjon fikk vi ta et fag som heter Språk og språkvitenskap....har hatt masse nytte av dette senere i studieperioden også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 15. august 2007 #10 Del Skrevet 15. august 2007 Dersom du tar ex.phil/ex.fac fagene første semesteret tar du dem jo som en del av bachelorgraden. For oss som gikk på språk og informasjon fikk vi ta et fag som heter Språk og språkvitenskap....har hatt masse nytte av dette senere i studieperioden også De blir en del av bachelor graden din ja, men trenger ikke å ta de som en del av den. Har du ex.phil/ex.fac fra før trenger du ikke ta det på nytt. Men det er sterkt anbefalt å ta ex.fac som er spesielt rettet mot språk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glynis Skrevet 15. august 2007 #11 Del Skrevet 15. august 2007 Hvis jeg går videre med russisk, så tenker jeg på universitetet i Tromsø. Har hørt at russiskutdanningen i Tromsø er veldig bra! Vi hadde russisk kultur som fag i fjor og da hadde de leid inn en foreleser fra UiT. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #12 Del Skrevet 15. august 2007 Ok, det er godt mulig. Synes jeg hørte noen her inne på KG for en stund siden si at det ikke er påkrevd å ta forberedende dersom du går på UiO, men som sagt har jeg aldri gått der selv så dette vet jeg next to nothing om. Er forberedende noe som på UiO er obligatorisk kun for enkelte grader eller er det likt over hele linjen? :klø: det er ikke påkrevd å ta forberedende det <i>første</i> semesteret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altena Skrevet 16. august 2007 #13 Del Skrevet 16. august 2007 (endret) Ja, jeg er fullt klar over at dersom du har tatt forberedende fra før er det ikke nødvendig å ta det på nytt. I mitt tilfelle hadde jeg ikke det, så for meg var det aldri snakk om noe annet enn å ta forberedende første semesteret Som en del av forberedende måtte jeg ta akademisk skriving, men jeg har også hørt om mange som ikke har tatt dette faget. Valg av fag(til forberedende og ellers) er i det hele tatt veldig individuelt og den beste måten å få vite mer om det er å forhøre seg med en studieveileder eller kontaktperson ved fakultetet(det skulle da bli historisk-filosofisk fakultet dersom du skal studere språk). En veileder vil også kunne hjelpe deg i henhold til fremtidige valgmuligheter innenfor yrke. Personlig vil jeg anbefale deg å ta forberedende første semesteret dersom du ikke har tatt det allerede ettersom det gir en super innføring i hvilket nivå som er forventet(i oppgaveskriving og ellers) og dersom du i tillegg kan velge noe som har med språk og språkvitenskap å gjøre vil det være et stort pluss i fremtidige studier. Jeg har i alle fall hatt stor nytte av å ta forberedende første semesteret og det har virkelig hjulpet meg med studiene videre Endret 16. august 2007 av Altena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lilja_* Skrevet 16. august 2007 #14 Del Skrevet 16. august 2007 Takk for svar, alle sammen! Jeg har tenkt en del på videre studier og jobbmuligheter. Som nevnt ser jeg ambassader/konsulat o.l. som en mulighet, men for å jobbe der trenger man vel noe mer enn språk. Ville det vært merkelig å prøve å komme i kontakt med den russiske ambassaden (eller den norske i Russland) og spørre hvilken kompetanse de ser etter i arbeidstakerne sine? Jeg må innrømme at jeg er en n00b på alt som har med jobb og studier å gjøre, så jeg stiller sikkert noen dumme spørsmål, men jeg vil bare være på den sikre siden før jeg velger vei. (Studiet i Russland er et årsstudium, trenger ikke gå videre med russisk etterpå, men har veldig lyst). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå