Gå til innhold

Katt som insisterer på å tisse inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fire puser.

To kastrerte hannkatter og to ukastrerte hukatter.

Mor og sønn tisse og bæsjer i kattedoen, no matter what, mens far og datter har litt andre vaner.

Pappapus tisser ofte i vasken på badet, men også i kattedoen når han synes det passer sånn.

Det hender altfor ofte at han bæsjer på gulvet, enten inne eller på balkongen. Dette skjer gjerne selv om kattedoen er nyrenset.

Kattefrøkna tisser og bæsjer som regel i kattedoen, men hun synes også det er helt på sin plass og tisse på gulvet inne, rett foran balkongdøren eller i hjørnet ved siden av.

Hva i helvete kan jeg gjøre for å få henne til å slutte??

Jeg venter på nytt gulv etter en vannskade, og kan ikke ha ei katte som driver og tisser inne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil du ha svar eller vil du ha trøst?

Du vet vel selv hva du må gjøre- kvitte deg med katta. Enkelt og greit. Kan ikke være så vanskelig det vel.

Skrevet

Er de innekatter?

Uff, å avvenne katter med å tisse på gulvet er vanskelig. Men jeg kan tenke meg at det kan komme av litt kamp om reviret, selv om de er kastrert. Katten min er i alle fall veldig beskyttende på reviret sitt selv om han er kastrert.

Det er noen som sier det hjelper å sette en slags plugg i stikk-kontakten som utsonderer feromoner eller hva det heter. Dette skal gjøre katten trygg eller noe slik at den blir roligere og ikke tisser oppetter veggene. Skal hjelpe på hunkatter og.

Men bæsjingen, det vet jeg ikke. Men det er kanskje verdt et forsøk.

Tenkte kanskje problemet var at de ikke gikk ut for å gjøre fra seg, men absolutt ville gå i kassen. Noen katter kommer inn for å gå på do.

Da er trikset å sette kattekassen på trappa om været tilsier det, eller man har tak over doen. Da "tvinges" de ut og vil til slutt få det som vane. I alle fall min....

Skrevet

Du vet vel selv hva du må gjøre- kvitte deg med katta. Enkelt og greit. Kan ikke være så vanskelig det vel.

:roll:

Jeg vil egentlig kalle deg noe, men vil ikke synke så lavt....

Skrevet

Har du én kattedo inne, eller flere?

Kanskje de vil like å ha noen å velge mellom/en til hver?

Hva med å sette en kasse på badet eller der de ofte gjør fra seg på gulvet - i hvert fall for en periode? Hvis de ofte gjør fra seg ved balkongdøren kan det kanskje være fordi de ikke rekker å bli sluppet ut før det er for sent?

Som Gjest sa lenger opp her, så kan det også være at kattene krangler om reviret og markerer seg for å vise hvem som bestemmer eller for å gjøre seg trygg (med sin egen lukt).

Vet det finnes flere ting å få kjøpt som katter ikke liker lukten av og sånt. (Katter hater f eks sitrusfrukter) men aner ikke om det hjelper mot ditt problem.

Skrevet

En kattedo på fire katter er for lite. Katter liker og ha det rent på do. Tror nok dine katter gjør fra seg på gulvet av den grunn. Katter kan og gjør fra seg på gulvet hvis doen ikke blir rengjort på flere dager. Ville først og fremt fått skaffet en do til og se om det hjelper.

Skrevet

Høres ut som det er dårlige vaner, som kommer av at du har litt for lite plass til så mange katter. Helst bør de ha en do hver, minimum to katter pr do, når man først har problemer. I tillegg er det svært vanskelig å få dem til å slutte å tisse ett sted, når de først har vanen inne. (Har tidvis hatt samme problem selv.)

For å få dem til å slutte må du først fjerne all pisslukt, siden de alltid kommer til å tisse over, når det lukter kattepiss fra før. Vask med klor, og aldri bruk salmiakk. Hvis de feks tisser på en bestemt flekk på gulvet, kan det også lønne seg å sette ett stort møbel der en periode, både for å hindre katten, og for å bryte kattens tankemønster om at dette er ett tissested, ved å få det til å se annerledes ut. Tisser de i vasken på badet bør du stenge dem ute fra badet, enten for en periode, eller for godt. Samme bør du tenke over om er mulig de andre stedene de gjør fra seg. Hvis de ikke er kastrert kan det også hjelpe om du gjør dette.

Tilslutt bør du også tenke over om du har plass til så mange katter. Vet ikke hvor stort du bor, men man bør ha ca 25 kvadrat pr katt, gjerne mer om det er innekatter. Bor man mindre enn dette, og merker at kattene blir stresset av det, kan det være bedre for dem at man forsøker å omplassere noen av dem.

Skrevet

Teit svar igrunnen. Grunnen til at jeg spør er for å høre om noen har noen gode ideer FØR jeg bestemmer meg for å avlive henne. Dust.

Er de innekatter?

Uff, å avvenne katter med å tisse på gulvet er vanskelig. Men jeg kan tenke meg at det kan komme av litt kamp om reviret, selv om de er kastrert. Katten min er i alle fall veldig beskyttende på reviret sitt selv om han er kastrert.

Det er noen som sier det hjelper å sette en slags plugg i stikk-kontakten som utsonderer feromoner eller hva det heter. Dette skal gjøre katten trygg eller noe slik at den blir roligere og ikke tisser oppetter veggene. Skal hjelpe på hunkatter og.

Men bæsjingen, det vet jeg ikke. Men det er kanskje verdt et forsøk.

Tenkte kanskje problemet var at de ikke gikk ut for å gjøre fra seg, men absolutt ville gå i kassen. Noen katter kommer inn for å gå på do.

Da er trikset å sette kattekassen på trappa om været tilsier det, eller man har tak over doen. Da "tvinges" de ut og vil til slutt få det som vane. I alle fall min....

Ja, de er innekatter og doen står ute på balkongen. Et lite vindu ved siden av balkongdøren står åpent døgnet rundt så de går ut og inn som de vil.

Det er ikke hannkattene som bedriver denne tissinga, det er "jentungen".

Den pluggen har jeg forresten hørt om, kanskje jeg skal ta en tur til veterinæren og høre om de har den der nede. Verdt et forsøk.

Stresset virker de ikke, disse fire, men jeg skulle nok ønske at jeg kunne ha dem ute. Jeg synes litt synd på dem selv om de ikke kjenner noe annet liv.

Kjøpe inn en do eller flere til, høres heller ikke ut som en dum ide, det vil jeg også gjøre.

også jeg som ikke skulle ha dyr da jeg flyttet hit... akk, jeg er altfor lett å lede.

Gjest BUHU Å JE GRIN, Å HERREGUD SOM J
Skrevet

ja hun vil nok HELT sikkert ha trøst. :legrine:

Hun spør om råd. kan du ikke lese eller ditt mèhe?

Hun trenger ikke å kvitte seg med katta. Legger hun litt jobb i å passe på hver gang kattene skal gjøre i fra seg og straffer de litt etter på, da i form av å lempe dem inni kassa si etter dem har gjort fra seg der.

spray markeringsspray eller av-spray der de har gjort fra seg, og dem skjønner at der er ikke doen i allefall.

det vil kanskje ta litt tid mysen å venne de inn tilbake til doen, men det vil gå etter tålmodighet.

Skrevet

Markeringsspray? Avspray? Her kommer det jamen ting jeg aldri har hørt om...

Tusen takk... alt er verdt et forsøk.

Skrevet

Noen råd jeg fikk da av min katt gikk på do overalt:

-Sett en skål med eddik der som hun tisser

- sett en skål med kattemat på tissestedet

- Strø pepper der hun tisser

Har prøvd ut alle tre, og dei to første rådene fungerte bra for meg og for hun jeg fikk rådet av, det pepper-rådet fungerte, men ikke så bra.

Vask heller aldri vekk tisset med grønnsåpe.

Lykke til, vet hvor slitende det kan være :klem:

Skrevet

ja man får kjøpt masse forskjellige sprayer i dyrebutikkene.

noen fungerer bedre enn andre.

Skrevet
Noen råd jeg fikk da av min katt gikk på do overalt:

- sett en skål med kattemat på tissestedet

dette bude i hvertfall funke. renslige katter hater å spise der de har tisset.

Skrevet

Men du må jo kastrere alle kattene!

Dette her er sannsynligvis ikke snakk om urenslighet, men markering. Og også hunnkatter kan markere, og kastrerte hannkatter kan bli trigget til det hvis det er ukastrerte katter rundt dem.

Skrevet

pepper har jeg strødd, og hun har ikke tisset der siden. Nå har jeg satt en skål med mat dit, så kanskje hun ikke begynner igjen heller.

Jeg må også rive vekk filten der, så lukta blir borte før jeg får det nye gulvet.

Og så tar jeg en tur til veterinæren for å høre om plugger og sprayer og kastrering.

Skrevet (endret)

Disse pluggene og sprayene det snakkes om er nok Feliway kan jeg tenke meg. ;) Det er naturlige feromoner sm kattene selv markerer med. Skal se om jeg finner en link til deg.

EDIT:

http://www.vetshop.no/storefront.php?pid=14

Endret av Lynzie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...