Gå til innhold

Fjerne vinylbelegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med det?

Har evnt. en kveld på meg til å fjerne dette - og er det noe spes. verktøy det lønner seg å ha så bør jeg skaffe det på forhånd. Skal da slipe det etterpå så trenger å fjerne alt belegge men det kan godt være litt lim igjen. Sitter det som 'hakkamøkk' eller kan man bare dra det av ?

Det er et kjøkkengulv på max 5-6 kvm så det er ikke store biten.

Evnt. så maler jeg det - noen som har gjort det? Eneste jeg ser for meg er at det blir en langvarig prosess med mye herdetid mellom strøk med heftgrunn og maling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt avhengig av når belegget er lagt, tror jeg.

Jeg har nettopp fjernet linoleum fra 60-tallet, og selve belegget var noenlunde lett å fjerne, men under belegget satt det fast masse "filt" som har tatt meg evigheter å fjerne (malingsfjerner tar for såvidt det meste). Under en annen del av belegget, var det spikret en plate som bare var limt i kantene og det var mye lettere å få bort. Under den lå det imidlertid noe som lignet på gips, som måtte skrapes bort. Har også fjernet belegg fra 80-tallet, og det var kjempeenkelt å fjerne (og det hadde ikke "filt" under).

Skrevet

Hva er det du skal legge oppå igjen? Mulig det vil hjelpe deg å bruke en varmeblåser for å løsne limet? Hør eventuelt med en belegg/teppe-forretning om de kan gi deg noe tips.

Skrevet

Det kan bli en helvetes jobb. VET du at det bare ligger linoleum der? Eller er dette et eldre hus der gulvet kanskje er pusset opp flere ganger med stadig flere belegg? I så fall kan du nemlig støte på alt mulig rart under gulvet: lim, stifter, spikrer, maling, aviser, asfaltmasse. Sistnevnte er et mareritt å få bort, og hvis du får den "glupe" ideen å bruke varmeblåser, så ha et brannslukningsapparat i nærheten for det kan ta fyr.

Maling tar kanskje tid, men det kan bli en mindre jobb enn å fjerne linoleum. Dessuten: når du kommer ned til treverket og sliper det, så må du jo etterbehandle det likevel. Og det innebærer jo gjerne noen lag med lakk, det også.

Skrevet

Takk for svar alle :-)

Det er en ny leilighet som jeg overtar i morgen - så jeg kjenner ikke forhisorien så godt. Men mener at det er vinylrett oppå orginalt tregulv. Vet ikke den egentlige grunnen til at det er lagt belegg - om det skyldes skade/sygge gulv under. Det er gulvet på kjøkkenet det er snakk om.

Regner med at jeg prøver å ta opp en liten bit for å se litt hvordan det ser ut under. SKal også høre litt mer med eieren jeg overtar av.

Skal ha gulvslipere til de andre gulvene på torsdag - men da har jeg bare morgendagen på meg til å få belegget vek. Men det går jo an å slipe det gulvet en annen gang også. Så tror jeg også at det kan bli ok med maling - det å måtte vente er jo ikke det største problemet egentlig.

Gjest -eline-
Skrevet

Hvis det er vinylbelegg og ikke linoleum (som IKKE er det samme) så kan det hende at det kun er lagt uten lim eller bare kantlimt, ergo ikke noe vanskelig å fjerne (har bodd tre steder med kantlimt vinyl i hvertfall). Dersom det derimot er linoleum så er det limt, og det er et rent h**vete å fjerne (er gjerne limt i en slags papp på undersiden som er limt rett på gulvet), men ikke umulig!

Jeg fjernet selv et lag med kantlimt vinyl hvor det under var linoleum. Den klarte jeg å dra av etter mye om og men, og deretter var det fram med vann og plastskrape (brukte en slik man får med fryseboksen fordi jeg ikke hadde annet) for å bløte opp pappen og skrape den opp (møkkajobb!). Brukte ikke mer enn 6-7 timer på det kjøkkengulvet, inkludert vask etterpå.

Skrevet
Hvis det er vinylbelegg og ikke linoleum (som IKKE er det samme)

Jeg baserer meg kun på hva som står i taksten nå , men jeg er ikke helt sikker på om jeg vet hva som er forskjellen når jeg overtar leil. Går det an å forklare ganske kort hva som er forskjellen og hvordan man evnt. ser det ???

Skrevet
Jeg baserer meg kun på hva som står i taksten nå , men jeg er ikke helt sikker på om jeg vet hva som er forskjellen når jeg overtar leil. Går det an å forklare ganske kort hva som er forskjellen og hvordan man evnt. ser det ???

Linoleum er laget av 100 % naturlige ingredienser som linolje og kork, og ble "oppfunnet" på 1850-tallet. Vinyl er laget av plast, og er således et mye nyere materiale. Vinyl er dessuten mye billigere, og svært ofte av mye dårligere kvalitet enn linoleum.

Selv om det står at det er linoleum i takstpapirene, kan det allikevel være vinylbelegg det dreier seg om. Ofte brukes ordet linoleum feilaktig som en fellesbenevnelse på linoleum og vinyl. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...