Gå til innhold

Siste kveld...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest mange steder her om utdrikningslag, og ser at flere steder kalles det "siste kveld med jentene" eller "siste kveld med gutta". Bare stusser litt på ordvalget og lurer på om det oppfattes som det fremdeles?

Jeg vet at jeg er ganske så gjennomsnittlig, jeg er rundt 30, har bodd sammen med forloveden min i mange år allerede, har barn sammen og hus og bil sammen, og full pakke :) Mitt bryllup forandrer stengt tatt ikke annet i livet mitt enn at vi har papirene i orden hvis noe skulle skje, mitt forhold til venninner vil jo ikke forandre seg noen ting.

Og for å komme til saken, da :) Jeg er bare nysgjerrig, ser dere på utdrikningslaget som en siste kveld i frihet, en mulighet til å drikke seg møkkings uten å trenge å ta ansvar, altså en siste kveld med venner, eller er det bare en talemåte som henger igjen fra gammelt av og som egentlig ikke betyr det det sier lenger??

Og ja, kjeder meg litt, tror jeg skal gå og legge meg istedet for å bry meg om måter å skrive ting på nå :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har lest mange steder her om utdrikningslag, og ser at flere steder kalles det "siste kveld med jentene" eller "siste kveld med gutta". Bare stusser litt på ordvalget og lurer på om det oppfattes som det fremdeles?

Jeg vet at jeg er ganske så gjennomsnittlig, jeg er rundt 30, har bodd sammen med forloveden min i mange år allerede, har barn sammen og hus og bil sammen, og full pakke :) Mitt bryllup forandrer stengt tatt ikke annet i livet mitt enn at vi har papirene i orden hvis noe skulle skje, mitt forhold til venninner vil jo ikke forandre seg noen ting.

Og for å komme til saken, da :) Jeg er bare nysgjerrig, ser dere på utdrikningslaget som en siste kveld i frihet, en mulighet til å drikke seg møkkings uten å trenge å ta ansvar, altså en siste kveld med venner, eller er det bare en talemåte som henger igjen fra gammelt av og som egentlig ikke betyr det det sier lenger??

Og ja, kjeder meg litt, tror jeg skal gå og legge meg istedet for å bry meg om måter å skrive ting på nå :)

For meg virker det litt patetisk å bruke dette ordet. kansje det var ok i GAMLE dager? når man ikke bodde sammen? da ble det litt mere ansvar å bli kone/hustru. Da skulle man være hjemme. man møtte da ikke gifte fruer ute på byen alene med venniner på kveldtid.

I dag synes jeg det er annerledes. de fleste bor sammen og er godt etablert. de har bygget hus, fått barn, stasjonsvogn og full pakke. så skal man gifte seg , så setter man igang venner til å arrangere utdrikkingslag. Man kler seg ut i tant og fjas og stiller seg opp på de merkeigste steder. for meg blir det for fjollete

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

For meg er det en talemåte, og tenker ikke over hva det egentlig ligger i uttrykket. Men det er jo siste kveld med jentene som ugift.

I forbindelse med byllup er det mye som "bare er sånn"

På en måte som at faren følger datteren opp kirkegulvet, det er nok svært få fedre i dag som "gir bort" datteren sin. Men følger opp gjør de. Tenker ikke over det heller :)

Skrevet

Tror ikke det betyr så mye lenger jeg.Har inntrykk av det dessuten blir mer vannlig med alternative utrdikkningslag alla spa, dvs ikke fullt så mye fyll, men mer kos.... men det er kanskje bare meg.. Tror dessuten det har litt med alder å gjøre... de fleste jeg vet om som har typisk "gammeldagse" utrikkningslag er gjerne de yngste, mens de som er litt eldre( som de fleste i dag trolig er) tar det litt mer med ro... med det mener jeg ikke å dra alle over en kam så vær så snill å ikke bli fornærma de som ikke er 25 enda... ikke noe vondt ment, kun en erfaring.... Når det gjelder betydningen av " siste kvelden" er det vel mer en utrykksform enn noe annet, tror og håper ikke at folk bruker det som en anledning til noen siste sprell før de gifter, synes vel kanskje at da kan man heller vente med å gifte seg til man har kommet over den trangen. tror jeg skal gi meg snart, ser at jeg skriver mer feil en riktig her og det tyder ikke bra....

Skrevet
Tror ikke det betyr så mye lenger jeg.Har inntrykk av det dessuten blir mer vannlig med alternative utrdikkningslag alla spa, dvs ikke fullt så mye fyll, men mer kos.... men det er kanskje bare meg.. Tror dessuten det har litt med alder å gjøre... de fleste jeg vet om som har typisk "gammeldagse" utrikkningslag er gjerne de yngste, mens de som er litt eldre( som de fleste i dag trolig er) tar det litt mer med ro... med det mener jeg ikke å dra alle over en kam så vær så snill å ikke bli fornærma de som ikke er 25 enda... ikke noe vondt ment, kun en erfaring.... Når det gjelder betydningen av " siste kvelden" er det vel mer en utrykksform enn noe annet, tror og håper ikke at folk bruker det som en anledning til noen siste sprell før de gifter, synes vel kanskje at da kan man heller vente med å gifte seg til man har kommet over den trangen. tror jeg skal gi meg snart, ser at jeg skriver mer feil en riktig her og det tyder ikke bra....

Jeg følte meg litt truffet nå ;) ha ha, neida. Jeg er _nesten_ 25, og skrev i går at jeg skulle drikke meg dritings ;)

Men jeg ser ikke på utdrikningslaget som en siste kveld i firhet, og en kveld uten ansvar av den grunn....

Skrevet

Veldig enig med deg. Det inntrykket har jeg også. Men så er de som ikke "følger med" i tiden.. Jeg vet om flere gutter som faktisk ikke ønsker å gifte seg fordi de da må ha utdr. lag, og de har noen "barnslige" kamerater som kommer til å drite de ut skikkelig. Og hvis brudgommen sier han ikke vil ha et ulag så blir kompisene sure.... Og disser er over 26 år!

Hvorfor skal det være sånn? En må vel få lov til å bestemme selv. Og jeg syns venner kan ta litt mer hensyn til hva brud/brudgom ønsker. Ønsker de ikke å drite seg ut, så la de da vel få slippe! Er det virkelig nødvendig at folk skal grue seg til noe som egentlig skal være det største i livet...!?

Dette ble kanskje litt utenfor tema her, men ja jeg syns gamle tradisjoner henger altfor mye igjen... Folk bør ta litt mer hensyn til hverandre. Ikke bare kjøre på fordi det er utdriting og fyll som er det eneste som gjelder!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...