Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei posesalat,kan noen gi meg tips til mange oppskrifter .

Kunne tenkt meg lage salat :duskedame::spise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan lage salat av omtrent alt som finnes :jepp: Jeg lager som regel av mine favoritt grønnsaker og frukt eller det som er kjøleskapet. Både med og uten kjøtt, kan ha i stekt kylling i biter, pepperonipølse, bogskinke av kalkun, pasta, egg, spekemat........you name it :kokk:

en bra nettside for søk på mat er art of taste og mat.no :spise:

Skrevet
Du kan lage salat av omtrent alt som finnes :jepp: Jeg lager som regel av mine favoritt grønnsaker og frukt eller det som er kjøleskapet. Både med og uten kjøtt, kan ha i stekt kylling i biter, pepperonipølse, bogskinke av kalkun, pasta, egg, spekemat........you name it :kokk:

en bra nettside for søk på mat er art of taste og mat.no :spise:

Tusen takk,jøss kan jeg bruke frukt også :roser:;)

Skrevet

Jeg pleier å steke kylling i fajitakrydder og ha i sammen med salat, paprika, vårløk, pinjekjerner, agurk og halve druer. Kjempegodt! (ikke noe god med tomater though..)

Ellers kan du ha nesten hva som helst oppi.

Skrevet
Tusen takk,jøss kan jeg bruke frukt også :roser:;)

Jeg bruker ofte eple i salater, kjempegodt og syrlig :-) Ellers er det forresten mange som bruker cottage cheese og nøtter til eller i salater (syns ikke selv det er noe særlig, men smaken er jo som kjent delt :ler: ) selv syns jeg sprøstekt bacon i biter er supert og knasende i salater, hi hi :-)

Skrevet

En av mine sommerfavoritter, er gresk salat med nektariner i stedet for tomater. Det høres skikkelig søtt og klissete ut, men er nydelig til grillmat.

Jeg bruker mye frukt til og i middagen(har blitt inspirert av asiatisk og midtøsten mat), jeg vet mange syns det er skikkelig ekkelt, men jeg bruker veldig lite salt når jeg lager mat og ved å balansere smaken ved hjelp av søtt, salt og syrlig i kombinasjon, kan jeg fint kutte ned på saltet.

Siden også søtt og syrlig er smaksforsterkere slik som salt.

Gjest Elfrida
Skrevet

En salat som passer som tilbehør, og som jeg syns er veldig god, er følgende: blandet grønn salat (feks. rød ekeblad, rucola og en eller annen mild grønn salat), ristete pinjekjerner, sprø pære i skiver og tynne flak av parmesan eller annen fast smaksrik ost som pecorino el... Faktisk veldig godt - serveres med god olivenolje og balsamico ved siden av.

En annen god salattilsetning er vannmelon og fetaost - veldig bra til sommermat og grilling.

Skrevet

Jeg synes det er veldig godt med oster som chèvre eller gresk feta i, gjerne i stedet for kjøtt. Røde eller hvite bønner er også godt, særlig hvis du skal ha salaten som et eget måltid. Ellers kan du variere med å ha ulike urter eller pesto i dressingen.

Skrevet
En av mine sommerfavoritter, er gresk salat med nektariner i stedet for tomater. Det høres skikkelig søtt og klissete ut, men er nydelig til grillmat.

Jeg bruker mye frukt til og i middagen(har blitt inspirert av asiatisk og midtøsten mat), jeg vet mange syns det er skikkelig ekkelt, men jeg bruker veldig lite salt når jeg lager mat og ved å balansere smaken ved hjelp av søtt, salt og syrlig i kombinasjon, kan jeg fint kutte ned på saltet.

Siden også søtt og syrlig er smaksforsterkere slik som salt.

Det er sant - det har jeg også begynt å skjønne. Om man bruker presset sitron i dressingen (gjerne oljedressing med god extra virgin olivenolje og balsamicoeddik, og i tillegg f eks sennep og/eller pepper) blir smaken kjempegod til f eks salat med kylling eller laks. Bruker også sitron i endel supper og gryter (når maten er kokt ferdig), det får fram smaken uten at man trenger å salte noe særlig. Salting er også veldig vanesak - før spiste jeg endel posemat og tenkte ikke over at den var for salt, mens jeg nå synes det er altfor mye salt til at det blir godt...

Her om dagen lagde vi forresten en dressing av creme fraiche, hakket dill, kjørvel, ketchup og pepper - den ble kjempegod og ganske "trygg" i smaken om man er vant til tousand island o.l.

Det var kanskje litt off topic... Man kan ha alt mulig i salater, f eks løk (gjerne rødløk, pent og mildt), purre, blandet salat, finskåret gulrot, kål, urter, stekt, røkt, saltet kjøtt av ulike typer, poteter, linser, bønner osv. Ulike oster; terninger av Jarlsberg eller Norvegia, fetaost (veldig godt til kylling og røkelaks), chevre (litt mer markant smak), brie, mozarella... Men jeg anbefaler å prøve seg fram; ikke putte ALT i alle salater. Enkelt er gjerne godt, jeg har i hvert fall av og til brent meg på å blande for mange smaker uten å vite nok om hvordan de funker sammen.

Skrevet

Tusen takk alle sammen for tipse :-D :spise:

Skrevet

Jeg elsker å ha vannmelon i salaten min :spise:

men så spiser jeg vannmelon til alt å da..hihi

Skrevet
Jeg elsker å ha vannmelon i salaten min :spise:

men så spiser jeg vannmelon til alt å da..hihi

Skal prøve på det :jepp:

Gjest vimselot
Skrevet

Du har fått mange råd her, men ingen har nevnt oliven i salaten...

Til denne passer det ikke:

Raspet kålrot

Finskåret rødbeter (syltet)

Ett - to fedd hvitløk

Olivenolje

Skrevet
Du har fått mange råd her, men ingen har nevnt oliven i salaten...

Til denne passer det ikke:

Raspet kålrot

Finskåret rødbeter (syltet)

Ett - to fedd hvitløk

Olivenolje

Tusen takk for tipse :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...