Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner flere som har kjøpt seg inn i eiendomsprosjekter med et forholdsvis lite innskudd, og så har de høy fellesgjeld som løper i 30-50 år. Tenker selv at det virker risikabelt å gå inn i et slikt prosjekt, men regner jo med at bankene som gir ut lån til feks innskuddet kalkulerer inn hele boligsummen. Går kanskje bedre med dem som har egenkapital til selve innskuddet? Kjenner også flere som har makset lånekapasiteten deres og som snakker om at de aldri har råd til noen ting.

Mitt spørsmål er ikke hvor vidt slike boligprosjekter spiller på vanskeligheten med å komme seg som førstegangskjøper inn på boligmarkedet, men hvor vidt man ville kjøpt i et slikt prosjekt selv? Virker et slikt prosjekt lurt, hvis man ikke har så mange andre muligheter? Hva mener dere det vil si å bo seg i hjel?

Feks et par med samlet inntekt på 32'/mnd og studielån på 400' til sammen, hvis de må betale kr 20' på lån, synes du de hadde hatt nok igjen til å leve for? Hvor viktig synes dere det er å eie sitt eget, når det vil si at man må prioritere bort andre innkjøp, ferier etc. Må sies at det går selvfølgelig an å få til begge deler, men for de fleste av oss i etableringsfasen så blir det jo en prioritering.

Har tenkt en del på dette i det siste, og ønsker å høre noen tanker rundt dette :).

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Feks et par med samlet inntekt på 32'/mnd og studielån på 400' til sammen, hvis de må betale kr 20' på lån, synes du de hadde hatt nok igjen til å leve for? Hvor viktig synes dere det er å eie sitt eget, når det vil si at man må prioritere bort andre innkjøp, ferier etc. Må sies at det går selvfølgelig an å få til begge deler, men for de fleste av oss i etableringsfasen så blir det jo en prioritering.

Har tenkt en del på dette i det siste, og ønsker å høre noen tanker rundt dette :).

12k på 2 personer synes jeg var knapt å leve på. Når (hvis) jeg kjøper leilighet vil jeg sitte igjen med rundt 9k alene etter at lån + husleie er betalt. For meg er det viktig å eie egen leilighet. Jeg drømmer om et sted som er bare mitt. Dessuten er jeg utrolig lei av å flytte rundt på grunn av husverter som selger.

Jeg er villig til å kutte ned på fine ferier og dyre klær for å eie selv. De to siste årene har jeg hatt god råd siden jeg har leid leilighet og brukt masse penger på tant og fjas. Nå vil jeg investere pengene mine i noe som på tid kan gi avkastning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...