Gå til innhold

Noen som har jobbet i gullsmedbutikk her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har jobbet i gullsmedbutikk her? Kan dere fortelle meg hvor stor fortjeneste de har på varene sine?

Et gullsmykke til 1000 kroner, hva koster egentlig smykket og hvor stor er fortjenesten.

En diamantring på 50 000. Koster ringen egentlig 30 000 og de har fortjeneste på 20 000 eller hva?

Klarer liksom ikke helt finne ut hva som er greie priser. Det varierer enormt fra butikk til butikk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Smykkedama
Skrevet

Jeg jobbet noen år i gullsmed, men det er ti år siden nå, så ta det jeg sier med en klype salt. Hukommelsen kan spille meg et puss.

Så vidt jeg husker ble det brukt ulike kalkyler på ulike varer, f.eks. hadde sølvtøy én kalkyle og gullsmykker en annen kalkyle. Nå husker jeg ikke nøyaktig, men jeg mener det gikk i 2-2,5 gangen. Altså: kostet en ring 10 000 kroner inn, ble den solgt for 20 -25 000 kroner ut.

Skrevet
Jeg jobbet noen år i gullsmed, men det er ti år siden nå, så ta det jeg sier med en klype salt. Hukommelsen kan spille meg et puss.

Så vidt jeg husker ble det brukt ulike kalkyler på ulike varer, f.eks. hadde sølvtøy én kalkyle og gullsmykker en annen kalkyle. Nå husker jeg ikke nøyaktig, men jeg mener det gikk i 2-2,5 gangen. Altså: kostet en ring 10 000 kroner inn, ble den solgt for 20 -25 000 kroner ut.

Spilte ikke gulrisene noe da+

de varierer jo

Gjest Smykkedama
Skrevet
Spilte ikke gulrisene noe da+

de varierer jo

Hvorfor skal det spille inn når du bruker fast kalkyle? Kjøper du inn ringen til 10 000, går den ut til 21 000 (om du bruker 2.1 kalkyle). Har gullprisene steget og du kjøper den inn til 12 000, selger du den ut til 25 200. Hvis gullprisene stiger etter du har kjøpt ringen, ja, så spiller det jo ingen rolle, for du har jo ikke tapt noe på det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...