Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagt merke til at det er hovedsaklig tre "metoder" som går igjen når man skal gi råd til noen som sliter med et problem i forholdet. Jeg lurer på hvilken av disse dere mennene på forumet foretrekker at vi damer skal bruke når det er et problem i forholdet?

Jeg bruker den klassiske "han er ikke romantisk nok" som eksempel:

Metode 1. Behandle han slik du vil han skal behandle deg. Oppfør deg slik du vil at han skal oppføre seg. Eks: Bli mer romantisk mot han. Gjør søte ting for han og gå foran som et godt eksempel. VIS han hva du vil han skal gjøre med deg istedenfor å ta det opp i samtale.

Metode 2. Straff han med atferd. Eks: Ta mindre kontakt med han, slutt å vær kjærlig og gi han en kald skulder. Få han til å savne deg og tving han til å huske hva han går glipp av ved å ikke pleie forholdet. La han være litt i fred og "sett han fri", så vil han selv forstå hva han må gjøre.

Metode 3. Snakk med han. BE han gjøre romantiske ting for deg, si konkret hva du ønsker at han skal gjøre.

Jeg har lagt merke til at kvinnene her på forumet gjerne vil ty til metode 2, ihvertfall når de skal komme med råd. "Vis han hva han går glipp av" er en gjenganger. Jeg sier ikke at det er noe galt i dette, men jeg har lagt merke til at i de trådene menn deltar så kommer gjerne disse med annerledes svar og synspunkter enn kvinnene.

Selvsagt er menn like forskjellige som kvinner, det er ikke generalisering eller diskriminering jeg er intressert i å høre om, men det er jo ikke til å stikke under en stol at det er kjønnsbetingede forskjeller i måter å løse konflikter på. :) Disse er jeg svært intressert i.

Vi kan godt bruke det klassiske problemet jeg nevnte lengre oppi her som eksempel, hvis en konkret problemstilling er ønsket. Hva vil være mest effektivt på deg som mann, hvis kvinnens mål er å få mer oppmerksomhet/mer romantikk i forholdet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

*slettet*

Så ikke før nå at denne var til mannfolka her på KG. :)

Endret av Mirina
Skrevet

Først og fremst ment til menn ja. Men det er bare å komme med synspunkter og tanker fordet. :) Vil gjerne ha en debatt!

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Jeg ville gått for metode nr 1 for det vet jeg at er det som virker!

Skrevet

Jeg ville gå for metode 2. Forstår han ikke bedre og er så dum fortjener han ikke bedre. Jeg gidder ikke å lære opp voksne menn.

Gjest Mann 42
Skrevet

Vi skjønner ikke subtile hint, og vi skjønner særlig ikke at sur kjærring er et subtilt hint om at vi burde være mer kjærlige og romantiske selv. Sur og avmålt kjærring blir mer oppfattet som et signal om at vi ikke er ønsket i sofakroken og at vi heller burde finne på noe i garasjen eller ta en øl med gutta eller noe slikt. Av den grunn funker metode 2 ikke.

Men en blanding av 1 og 3 i forholdet 2 til 1 respektive, burde ha mere håp om suksess. Alså øm og kjærlig omsorg sammen med veldig konkrete hint om at det er på tide å gjøre noe kos sammen som å gå ut og spise og danse eller se på solnedgangen. Da skjønner vi at A) vi har forsømt oss på den fronten i det siste, og B)kvinnen er fortsatt litt svak for oss. Tross alt.

Skrevet

Tråden ryddet.

Scorpina

-mod-

Gjest Mann 42
Skrevet
Tråden ryddet.

Scorpina

-mod-

Snakker om hair trigger. Jeg er imponert.

Skrevet

Metode 1 sammen med metode 3. Metode 2 er bare barnslig og vil ikke føre noe godt med seg.

Skrevet

Jeg tror at jeg hadde tolket metode 2 som at hun ikke var interessert i meg lenger.

"Ikke gjør mot andre, slik du vil andre ikke skal gjøre mot deg"

Metode 1 virker heller ikke så bra. Jeg vet ikke om jeg ville tatt hintet.

Metode 3 virker bedre på meg. Men når man skal gi direkte tilbakemeldinger er det viktig å holde seg til en måte som ikke gjør at partneren går i forsvarstilling.

Det jeg tror er den beste løsningen er en blanding av 1 og 3. Gjør noe du vil at han skal gjøre mot deg, og fortell ham. "Dette liker jeg, jeg vil at du skal gjøre noe sånt for meg. Da blir jeg så glad".

Mulig andre er uening, men belønning føler jeg er en bedre metode enn straff

Skrevet

Hvis mannen er dum og uintelligent bruker jeg metode 2. Da fortjener han ikke bedre. Da er han liksom en sokk.

Dersom mannen er smart og viser engasjement ellers i hverdagen vil jeg naturligvis være snill og prate med ham og fortelle hva.

Men man vet aldri hva slags mann en har fremfor seg - gjør en vel.

Skrevet
Jeg har lagt merke til at det er hovedsaklig tre "metoder" som går igjen når man skal gi råd til noen som sliter med et problem i forholdet. Jeg lurer på hvilken av disse dere mennene på forumet foretrekker at vi damer skal bruke når det er et problem i forholdet?

Jeg bruker den klassiske "han er ikke romantisk nok" som eksempel:

Metode 1. Behandle han slik du vil han skal behandle deg. Oppfør deg slik du vil at han skal oppføre seg. Eks: Bli mer romantisk mot han. Gjør søte ting for han og gå foran som et godt eksempel. VIS han hva du vil han skal gjøre med deg istedenfor å ta det opp i samtale.

Metode 2. Straff han med atferd. Eks: Ta mindre kontakt med han, slutt å vær kjærlig og gi han en kald skulder. Få han til å savne deg og tving han til å huske hva han går glipp av ved å ikke pleie forholdet. La han være litt i fred og "sett han fri", så vil han selv forstå hva han må gjøre.

Metode 3. Snakk med han. BE han gjøre romantiske ting for deg, si konkret hva du ønsker at han skal gjøre.

Jeg har lagt merke til at kvinnene her på forumet gjerne vil ty til metode 2, ihvertfall når de skal komme med råd. "Vis han hva han går glipp av" er en gjenganger. Jeg sier ikke at det er noe galt i dette, men jeg har lagt merke til at i de trådene menn deltar så kommer gjerne disse med annerledes svar og synspunkter enn kvinnene.

Selvsagt er menn like forskjellige som kvinner, det er ikke generalisering eller diskriminering jeg er intressert i å høre om, men det er jo ikke til å stikke under en stol at det er kjønnsbetingede forskjeller i måter å løse konflikter på. :) Disse er jeg svært intressert i.

Vi kan godt bruke det klassiske problemet jeg nevnte lengre oppi her som eksempel, hvis en konkret problemstilling er ønsket. Hva vil være mest effektivt på deg som mann, hvis kvinnens mål er å få mer oppmerksomhet/mer romantikk i forholdet?

Når det er problemer, så er det selvsagt den andre det er noe med.

snu på det før du begynner. Spør deg selv hva som er DITT største problem

Skrevet

Ny vinkling:

Hvem skal definere hva som er for lite eller for mye? Det som er passe for en part kan være klengete og innpåslitent for den andre parten.

Hvilken straff bør da han gi henne for at hun skal slutte å være så innpåsliten og klengete?

---------------------------

Mitt poeng er at "straff" for å oppnå noe neppe funker. Det er barnslig og man ender vanligvis opp med å innse hvor idiotisk man oppfører seg. (forhåpentligvis)

Hvis kona satte igang med "kald skulder" straff ville jeg latt henne furte så lenge at hun glemte det. Og etterpå skulle jeg ha konfrontert henne med dette tullet og sagt at jeg forventer at en moden og oppegående kvinne er i stand til å kommunisere voksent og tydelig om saker og ting som angår forholdet.

Hvis hun tror at hun ensidig kan diktere hvordan ting skal være, tar hun feil. Skal hun oppnå noe, må hun selv også gi. Og hun må godta at dette også skal foregå på mine premisser.

Skrevet

Min erfaring etter snart hundreogfemti års samliv er at metode 3 funker bra. Metode 1 tar jeg nærmest som en selvfølge.

Hvis jeg er lei meg og trenger en klem er det lurt å si akkurat det. Ellers tror han gjerne at jeg er sur for en eller annen mystisk dameting og trekker seg unna.

Skrevet

Tråden ryddet.

Scorpina

-mod-

Skrevet (endret)

For meg funker metode 3 best. Da slipper jeg å gjette på hva dama er misfornøyd med og hva hun forventer jeg skal gjøre. Fortell det i klartekst hva du ønsker så kan gubben raskest mulig gjøre som du vil.

Ofte gjør jeg det dama liker veldig godt helt av meg selv, men det er jo ikke disse situasjonene som diskuteres her. ;)

Metode 1 er veldig grei etter å ha blitt presentert for metode 3. Da er det enda lettere å innfri damens ønsker. :) Så metode 1 som støtte til metoder 3 er nok den mest effektive.

Metode 2 vil bare bidra til at man misforstår det egentlige problemet. Er dama sur og vrang så vet man at NOE er galt, men man vet ikke hva. Enten trekker man seg unna eller så prøver man å gjette hva man må forandre. Ofte gjetter man feil og er like langt.

Menn er ikke tankelesere og må ofte ha ting inn med teskje. Jo før en kvinne forstår dette jo lettere er det å leve sammen med ham. :ler:

Noe av det verste jeg vet er sure kvinnfolk som ikke engang vil fortelle hvorfor de er sure. Jeg spør hva er det som er galt og svaret er ingenting. Hun kan jo ikke da forvente at jeg skal gjette ha som er årsaken til at hun er sur og så rette det opp. Kanskje man finner det ut til slutt med å prøve å rette på alt mulig man kan tenke seg, men det er jaggu slitsomt mens det pågår. Ved å se på damas skarpe blikk vet man at man har tråkket i salaten, men man ser ikke snurten av noe salat uansett hvorhen man ser. :forvirra: .... :briller:

Endret av Paladin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...