Gå til innhold

Bursdagsfest/vorspiel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære har bursdag om under to uker, og jeg, som liker å planlegge har tatt oppgaven med å arrangere bursdagsfest/vorspiel for kjæresten min. Vi skal ha det her i leiligheten vår, så vi blir vel ca 20-25 personer. Vi er i begynnelsen av 20-årene, så noen 3-retters middag eller noe blir det ikke. Til 20-årsdagen min i fjor lagde jeg et slags "barnebesøk-tema", med papptallerkner, hatter, pizza, popcorn og kake. Vi kjøpte også inn endel sprit og mikset drinker. Tror folk syntes det var gøy :)

Tenkte å gjøre litt det samme denne gangen, servere noen drinker og sånt. Men ikke ha barnebesøk-tema, hehe... Og tenkte å ha litt "finere" servering, men samtidig uformelt. Lurer på hva jeg skal servere. Mulig jeg baker en kake denne gangen også, i tillegg til den andre maten, men tenkte litt på tapas/fingermat. Noen som har oppskrifter eller evt andre ideer til enkle ting jeg kan servere?

Har tenkt litt på om det hadde vært gøy å ha et tema til festen og, men er ikke helt sikker på hva det skulle være... føler de fleste temaer er litt oppbrukt. Eneste gangen jeg har hatt et tema var den barnebesøk-ideen, men har jo vært på 80-tallsparty flere ganger, kjendisparty, nisseparty, playboyparty, halloweenparty...kanskje folk er litt lei av temaer? (kanskje litt utenfor temaet mat og drikke, men jeg spør nå likevel:P)

Blir glad for forslag og tips her:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fylt paprika kanskje? Enkelt, veldig godt og ikke for dyrt.

Kjøpt inn en stor paprika til hver, fyll den med løk, ris, mais og pinjekjerner (og evt. annet du vil fylle den med) og bak den i ovnen. Kutt opp løk og hvitløk og fres litt i en gryte før du koker ris som du har en grønnsaksbuljong oppi. Veldig godt - og godt "kvess" før man skal ta seg noen drinker. :)

Skrevet
Fylt paprika kanskje? Enkelt, veldig godt og ikke for dyrt.

Kjøpt inn en stor paprika til hver, fyll den med løk, ris, mais og pinjekjerner (og evt. annet du vil fylle den med) og bak den i ovnen. Kutt opp løk og hvitløk og fres litt i en gryte før du koker ris som du har en grønnsaksbuljong oppi. Veldig godt - og godt "kvess" før man skal ta seg noen drinker. :)

Takk for tipset, dette er absolutt en idé, tar gjerne i mot flere tips også. Har selv tenkt litt på asparges med spekeskinke og parmesan, og nachos som er dandert sånn at det bare er litt kjøttdeig på hver chips, ikke en "masse" sånn som det vanligvis er. At vi ikke lager noe "ordentlig" mat har litt med sitteplassen å gjøre og, vi får ikke sitteplass til 20-25 personer i en 50 kvm leilighet, hehe...så derfor må det være noe som man kan spise stående uten særlig søl :) men fylte paprikaer var en god idé ja :)

Skrevet

Her kommer noen tips:

* Bacondadler

* Kyllingklubber med ulike dipsauser. F.eks. hjemmelaget tzatsiki eller søt chilli saus

* Hjemmelagde vårruller

* Grønnsaker og dip

* Kjøttboller på tannpirkere

* Godt brød med aioli. Hva med hjemmelaget focaccia laget i langpanne? Veldig enkelt. Kan fryses og dermed lages på forhånd. Det samme gjelder mye av det jeg har nevnt over.

Alt dette er typisk småmat som kan mumses stående/sittende med en pils i hånden :)

Skrevet
Her kommer noen tips:

* Bacondadler

* Kyllingklubber med ulike dipsauser. F.eks. hjemmelaget tzatsiki eller søt chilli saus

* Hjemmelagde vårruller

* Grønnsaker og dip

* Kjøttboller på tannpirkere

* Godt brød med aioli. Hva med hjemmelaget focaccia laget i langpanne? Veldig enkelt. Kan fryses og dermed lages på forhånd. Det samme gjelder mye av det jeg har nevnt over.

Alt dette er typisk småmat som kan mumses stående/sittende med en pils i hånden :)

Focaccia er bare sååå godt, det var en veldig bra idé. Grønnsaker og dip er jo veldig enkelt og greit og :) Men bacondadler? Hvis jeg skal forsøke det så tror jeg du må gi meg en oppskrift ;)

Skrevet

Bacondadler:

Ingredienser

Store dadler

Bacon i skiver

Ta ut steinen og surr en tynn skive bacon rundt daddelen. Fest baconet med en tannstikke. Stekes i ovn på ca 200 °C i ca 30 min, eller til baconet er gyldent og sprøtt.

Nammis :spise:

Skrevet

Hm, høres spennende ut, kanskje jeg skal prøve...takk:)

Skrevet

En annen variant med dadler er å ta ut kjernen og legge i en bit fetaost (eller annen type ost som ikke er for hard).

Noe som også er veldig enkelt er å kjøpe store skiver røkt skinke, eller også kalkun-/kylling-pålegg, lage en røre av cottagecheese(til så mange som dere blir trengs det ihvertfall et par bokser tenker jeg), Norzola/Normanna eller annen type blåmuggost som man river på rivjern (her må man nesten smake seg frem, men kanskje ca 150 g på to bokser cottagecheese?) og så skjærer man 3-4 nektariner i små terninger og blander i. En klikk røre på hver skinkeskive, rull sammen og legg på en seng av salat og vips, så har du enda en liten rett :smile:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...