Gjest Mayamor Skrevet 13. august 2007 #1 Skrevet 13. august 2007 Jeg merker at dette med leggetider har sklidd fullstendig ut nå i sommer, mer enn tidligere somre. Det har sikkert sitt å si at barna blir eldre, men nå har de sjelden vært i seng før 23.00. Men like fullt guttene i alderen 10-12 år, oppe en gang mellom 07.00 og 08.30. Jenten, på 13 år, derimot må vi vekke hver morgen, hvis ikke sover hun glatt til 12-13... Han på snart 4 år er sjeldent i seng før 22.00 da han mener han ikke er noen baby... Hver morgen må jeg dra en meget søvnig gutt ut av sengen for å håpe at han vil legge seg tidligere neste kveld. Men den gang ei... I dag er han tilbake i barnehagen, og han var meget trøtt kl. 07.30 da jeg vekket ham i dag. Blir spennende i kveld å se trøtthetsnivået... Nå er det en uke til skolestart og barna er lite villige til å legge seg tidligere for å komme inn i en bedre rytme, og det er bare vi som er så kipe at vi ødelegger ferien deres på denne måten... Når barna mener vi er så slemme og strenge, sier jeg bare TUSEN takk! Har du lagt merke til det? Det var det fineste du kunne si til meg da det betyr at jeg bryr meg om deg mer enn du tror... Men seriøst: Hvordan gjør dere det for å komme inn i rutine igjen etter en utsklidende lang sommer? "Ødelegger" dere den siste uken eller gjør dere det "hardt og brutalt" og lar vekkerklokken være den strenge når skolen begynner?
Gjest Fliss Skrevet 13. august 2007 #2 Skrevet 13. august 2007 Jeg tenkte å la yngstemann få stå opp litt tidlig i slutten av denne uken ... med tidlig da mener jeg 10-11 - for han sover nå til 14-15.
Gjest Bodillen Skrevet 13. august 2007 #3 Skrevet 13. august 2007 Vi begynner å trene den siste ferieuka. Men her har vi ikke latt det skli fullstendig ut. Minsten har vært i seng til vanlig tid hele sommeren, for han er fullstendig rutinemenneske. Mellomste på 10 har fått strekke det en time/halvannen lenger enn vanlig. Tror ikke det blir så vanskelig, men hun kommer nok til å være litt trøtt om morgenen de første dagene på skolen.
asterix Skrevet 13. august 2007 #4 Skrevet 13. august 2007 Begynner å justere inn litt nå, men tar det ikke så nøye før skolen virkelig er i gang. På barnehageungene begynner det å hjelpe allerede siden de begynte så smått i barnehagen igjen i forrige uke.
ThirtySomething Skrevet 13. august 2007 #5 Skrevet 13. august 2007 Han på snart 4 år er sjeldent i seng før 22.00 da han mener han ikke er noen baby... Hver morgen må jeg dra en meget søvnig gutt ut av sengen for å håpe at han vil legge seg tidligere neste kveld. Men den gang ei... I dag er han tilbake i barnehagen, og han var meget trøtt kl. 07.30 da jeg vekket ham i dag. Blir spennende i kveld å se trøtthetsnivået... (...) Men seriøst: Hvordan gjør dere det for å komme inn i rutine igjen etter en utsklidende lang sommer? "Ødelegger" dere den siste uken eller gjør dere det "hardt og brutalt" og lar vekkerklokken være den strenge når skolen begynner? Jeg håper ikke du mener at 4 åringen ikke legger seg til den tiden dere har satt, fordi han ikke vil? Jeg misforstod sikkert. For en 4 åring har vel ikke slike privilegier. Vi har ikke latt det skli nevneverdig ut i ferien vi. Har det vært noe spesielt har de selvfølgelig vært lenger oppe, men når vi har vært hjemme så har de hatt normale leggetider. Det betyr for oss at vi har glade og fornøyde unger som er uthvilte og ikke grinete. FOr oss er det viktig i ferien. Nå har vi ladet opp til siste uka før ferien, og sagt at denne blir det normal "skoleuke", for at ikke skolestarten skal bli uutholdelig. Når man forbereder dem, så blir det ikke rare konflikten. Så ved middagen idag hadde jeg forberedt alle på leggetidene, og kjørt det løpet. Ikke latt meg distrahere av verken grin eller protester.. mitt tips til deg. Lykke til! Husk at man ikke straffer barn med nok søvn.. men tvert i mot er en god forelder. Om de ikke sovner, så får de bare ligge i sengene sine. Ikke noe lys og ikke noe lek/lesing, så sovner de. Det høres strengt ut, men søvn er veldig viktig.
Gjest Fliss Skrevet 13. august 2007 #6 Skrevet 13. august 2007 Nå er det jo veldig stor forskjell på leggetider etter hvor gamle barna er .. tror ikke min 16-åring hadde vært særlig glad og fornøyd om jeg hadde bedt ham legge seg 11-12 tiden i ferien .. så lenge han har kommet inn før jeg skulle legge meg så har han kunnet sitte oppe og se TV og spille hele natten for min del.
Gjest Lady M Skrevet 13. august 2007 #7 Skrevet 13. august 2007 Jeg har snakket med ungdomsskoleungene våre om skolestart om ei uke og forelått at de så smått begynner å legge seg litt tidligere og stå opp tidligere slik at overgangen ikke blir så brutal. Nå har de fått råd og opplysninger og kan velge selv. Enten en gradvis tilvenning til skolestart eller "the hard way" ut av senga halvåtte uansett om de har lagt seg nettopp. De er store nå og må ta konsekvensene av sine valg. Er de voksen nok til å sitte oppe om natta, er de også voksen nok til å komme seg ut av senga i rett tid om morgenen. Når de var små, hadde de ingen valg, da var det vekking tidligere og tidligere hver morgen og tidligere til sengs. Da ble lysene slått av i hele huset om kvelden, vi voksne gikk også til sengs og det var ikke noe interessant å være oppe lenger. Sikkert vanskeligere med unger på helt forskjellige årstrinn.
Gjest Mayamor Skrevet 13. august 2007 #8 Skrevet 13. august 2007 Jeg håper ikke du mener at 4 åringen ikke legger seg til den tiden dere har satt, fordi han ikke vil? Jeg misforstod sikkert. For en 4 åring har vel ikke slike privilegier. Nei, 4 åringen får ikke bestemme selv, men proteserer på at han må legge seg før de andre. Vi vil ha litt tid sammen med bare de store slik at vi kan spille eks Settlers/Risk ol uten at han forstyrrer. Minstemann er det minste problemet for å si det slik; han kan vi manipulere. Det er de eldste, spesielt den 13 år gamle jenten, som er problemet. Guttene trenger adskillelig mindre søvn enn henne og det har alltid vært slik. Men har sagt at fra og med i kveld skal alle legges senest 23.00. Så blir ikke sjokket like stort neste uke. Men sjokk blir det sikkert...
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2007 #9 Skrevet 13. august 2007 Minstemann er det minste problemet for å si det slik; han kan vi manipulere. Så dere må manipulere en 4-åring for å få han i seng? Jaja. :klø:
Kayli Skrevet 13. august 2007 #10 Skrevet 13. august 2007 Har ikke noe problem med leggetidene. Vi lar dem aldri skli helt ut, av den enkle grunn at ungene står opp like tidlig uansett når de legger seg. For å unngå overtrøtte og grinete barn har vi ganske like leggetider i ferier som til hverdags.
Birgitte Skrevet 13. august 2007 #11 Skrevet 13. august 2007 Hos oss har vi snakket en del om at kvelder og morgener blir annerledes når skolen begynner, men vi har ikke gjort noe konkret ut av det. Og det kommer vi heller ikke til å gjøre. Jeg tror det blir en hard overgang uansett, så den tar vi de første par dagene. Vi gidder ikke bruke de siste feriedagene på slikt slit ...
Gjest Mayamor Skrevet 14. august 2007 #12 Skrevet 14. august 2007 Så dere må manipulere en 4-åring for å få han i seng? Jaja. :klø: Dersom en 4 åring ikke vil legge seg fordi han vil heller være med på all action, må vi manipulere ham i seng ja. Ikke noe å klø seg i holdet over det vell? :klø:
Gjest Loni Skrevet 14. august 2007 #13 Skrevet 14. august 2007 Dersom en 4 åring ikke vil legge seg fordi han vil heller være med på all action, må vi manipulere ham i seng ja. Ikke noe å klø seg i holdet over det vell? :klø: Grensesetting er vel ikke manipulering? Å si "Nei, nå må du legge deg" til en fireåring, kalles det å manipulere barnet?
Gjest Mayamor Skrevet 14. august 2007 #14 Skrevet 14. august 2007 Grensesetting er vel ikke manipulering? Å si "Nei, nå må du legge deg" til en fireåring, kalles det å manipulere barnet? Kanskje det høres flottere ut med grensesetting, men det er da det samme. Gutten vil ikke legge seg, men vi får ham i seng selv om han ikke selv vil... Ellers ville det vært fint å høre om andre og hvordan de gjør det, ikke min skrivemåte...
ThirtySomething Skrevet 14. august 2007 #15 Skrevet 14. august 2007 Ungene her er heller ikke direkte glade for å gå å legge seg, men de har leggetider som overholdes allikevel. 6 åringen er i seng 19.15-19.30. Vi begynner forberedelsen til legging før barne-tv, ved å si at etter barnetimen på radio, er det rett på badet. Og lager h'n trøbbel, så blir barnetimen borte neste dag. Så det vet h'n. 11 åringen går på badet 20.45. Da er det dusjing som gjelder. H*n får beskjed ved minstens legging når h*n skal gå på badet. Er h*n ikke hjemme så får h*n beskjed når h*n kommer hjem. Ingen av ungene får leke eller lese på senga. Lesing tar vi før leggetid. I senga sover man, lyset er slått av. Begge ungene bruker under 5 min på å sovne. Når de skal legge seg er ikke valg de har, det er det vi som bestemmer. Og jeg vil heller ikke ha trøtte og uopplagte unger på morgenen. Synes ikke at jeg er noen god forelder dersom jeg sender en trøtt unge på skolen fordi jeg ikke 'orket' å ta 'kampen' kvelden før.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2007 #16 Skrevet 14. august 2007 Ungene her er heller ikke direkte glade for å gå å legge seg, men de har leggetider som overholdes allikevel. 6 åringen er i seng 19.15-19.30. Vi begynner forberedelsen til legging før barne-tv, ved å si at etter barnetimen på radio, er det rett på badet. Og lager h'n trøbbel, så blir barnetimen borte neste dag. Så det vet h'n. 11 åringen går på badet 20.45. Da er det dusjing som gjelder. H*n får beskjed ved minstens legging når h*n skal gå på badet. Er h*n ikke hjemme så får h*n beskjed når h*n kommer hjem. Ingen av ungene får leke eller lese på senga. Lesing tar vi før leggetid. I senga sover man, lyset er slått av. Begge ungene bruker under 5 min på å sovne. Når de skal legge seg er ikke valg de har, det er det vi som bestemmer. Og jeg vil heller ikke ha trøtte og uopplagte unger på morgenen. Synes ikke at jeg er noen god forelder dersom jeg sender en trøtt unge på skolen fordi jeg ikke 'orket' å ta 'kampen' kvelden før. Ikke ta det ille opp, men du høres litt kjip og tørr ut. Hva med litt spontanitet og glede?
Gjest Lady M Skrevet 14. august 2007 #17 Skrevet 14. august 2007 (endret) Jeg er litt enig med gjest over. Det virker ikke som om det finnes rom for utfoldelse og glede, bare rutine. Jeg hadde aldri klart å være så på minuttet, ser heller ingen hensikt med det. Hvor mange minutter ungene har brukt på tannpussen, dusjet eller sittet å do, er ikke så viktig. Er de i drømmeland sånn omtrent rundt det tidspunktet som virker rimelig i forhold til alder og når de skal opp, er jeg fornøyd. Lagt til: Vi har aldri hatt noen kamp i å få ungene i seng. Endret 14. august 2007 av Lady M
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 14. august 2007 #18 Skrevet 14. august 2007 Ungene her er heller ikke direkte glade for å gå å legge seg, men de har leggetider som overholdes allikevel. 6 åringen er i seng 19.15-19.30. Vi begynner forberedelsen til legging før barne-tv, ved å si at etter barnetimen på radio, er det rett på badet. Og lager h'n trøbbel, så blir barnetimen borte neste dag. Så det vet h'n. 11 åringen går på badet 20.45. Da er det dusjing som gjelder. H*n får beskjed ved minstens legging når h*n skal gå på badet. Er h*n ikke hjemme så får h*n beskjed når h*n kommer hjem. Ingen av ungene får leke eller lese på senga. Lesing tar vi før leggetid. I senga sover man, lyset er slått av. Begge ungene bruker under 5 min på å sovne. Når de skal legge seg er ikke valg de har, det er det vi som bestemmer. Og jeg vil heller ikke ha trøtte og uopplagte unger på morgenen. Synes ikke at jeg er noen god forelder dersom jeg sender en trøtt unge på skolen fordi jeg ikke 'orket' å ta 'kampen' kvelden før. Høres verre ut enn militæret, det der ... er det mulig ??
ThirtySomething Skrevet 14. august 2007 #19 Skrevet 14. august 2007 Det må dere gjerne synes. Kanskje var forklaringen ganske tørr, men jeg skal love dere at det er masse glede, lek og spontanitet hos oss. Allikevel mener vi at søvn er veldig viktig. Jeg har selv jobbet både i bhg og skole, og ser hvor mange trøtte unger som kommer dit hver morgen. Og jeg bestemte meg tidlig at ungene mine skulle slippe å være i ørska på morgenen, men få nok søvn. Neida, jeg tar det ikke ille opp at dere synes jeg er tørr og kjedelig. Tvert i mot!
ThirtySomething Skrevet 14. august 2007 #20 Skrevet 14. august 2007 Jeg regner vel med at dere forstår at jeg snakker om hverdagsrutiner, og at det ikke er noen regel uten unntak...? Har vi gjester i helga, eller er borte, så er det klart at vi ikke er rigide. Uten at jeg forsåvidt trenger å forsvare meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå