Gjest Bodillen Skrevet 13. august 2007 #1 Skrevet 13. august 2007 Vi skal ha gjerde rundt tomta vår, men greier ikke bestemme oss for hva slags. Huset er helt nytt, i funkisstil, så det må uansett bli et enkelt gjerde. Det står mellom flettverksgjerde og vanlig tregjerde med helt enkle bord. Flettverksgjerde er sabla dyrt i forhold til tregjerde. Fordelene er at vi slipper å sette det opp selv, og at det er vedlikeholdsfritt. Et tregjerde kommer på under en tredjedel av det et flettverksgjerde koster, men trenger vedlikehold. Et tregjerde kan vi greit sette opp selv. Forsøker å veie for og imot her, men kommer liksom ingen vei... Utseendemessig er det ett fett for oss. Vi kommer uansett til å plante endel busker langs gjerdet, men tar det litt etter hvert. Hjelp meg, da!?
Grissini Skrevet 13. august 2007 #2 Skrevet 13. august 2007 Jeg ville prøvd å tenke økonomi og tid. Har dere råd til det dyreste gjerdet? Er dere i en sånn situasjon at dere i fremtiden har tid til å vedlikeholde tregjerdet, uten at det koster "for mye" (tid/krefter)? Hadde jeg vært i en situasjon der jeg visste at det å vedlikeholde gjerdet hadde vært et sant h..., ville jeg definitivt valgt den litt dyrere løsningen. Sett det litt opp mot hverandre. Noen ganger lønner det seg å betale litt ekstra, fremfor å vedlikeholde til stadighet i flere år fremover. Du skal finne tid og krefter til det også i en ellers travel hverdag.
Gjest Bodillen Skrevet 13. august 2007 #3 Skrevet 13. august 2007 Tja, vi har vel penger til det, men jeg vet ikke helt om jeg har så innmari lyst til å legge så mye penger i et gjerde. Men som du sier, vedlikehold er mye jobb, og det er snakk om rundt 70 meter gjerde her...
Gjest Fliss Skrevet 13. august 2007 #4 Skrevet 13. august 2007 Når det gjelder funkishus, så synes jeg det passer best med så enkelt så mulig rundt - det være seg både gjerder og beplantning .. .. når det gjelder vedlikehold så finnes det materialer som er vedlikeholdsfrie i årevis .. bla. royalimpregnerte materialer. Men det kommer litt an på hva slags kledning og farge dere har på huset forøvrig..
Gjest Don Giovanni Skrevet 13. august 2007 #5 Skrevet 13. august 2007 Må dere ha gjerde da? Hvorfor skal alle nordmenn på død og liv gjerde inn hageflekkene sine? Men hvis du absolutt skal ha så vil jeg si et glassgjerde passer best. Med tre eller stål-ramme.
Gjest Bodillen Skrevet 13. august 2007 #6 Skrevet 13. august 2007 Når det gjelder funkishus, så synes jeg det passer best med så enkelt så mulig rundt - det være seg både gjerder og beplantning .. .. når det gjelder vedlikehold så finnes det materialer som er vedlikeholdsfrie i årevis .. bla. royalimpregnerte materialer. Men det kommer litt an på hva slags kledning og farge dere har på huset forøvrig.. Huset er kledd med panel, og det er stramt og enkelt. Det er beiset lys grått med hvite detaljer. Skal vi ha tregjerde blir det selvfølgelig impregnerte materialer. Hva er royalimpregnering? Er det noe som er bedre enn vanlig impregnering? Hadde jo vært greit med et gjerde som kan stå ubehandlet. Synes ofte det kan være fint, jeg. Men om det passer til huset er jeg usikker på.
Gjest Bodillen Skrevet 13. august 2007 #7 Skrevet 13. august 2007 Må dere ha gjerde da? Hvorfor skal alle nordmenn på død og liv gjerde inn hageflekkene sine? Men hvis du absolutt skal ha så vil jeg si et glassgjerde passer best. Med tre eller stål-ramme. Skulle gjerne sluppet gjerde, jeg, men vi har to hunder som vi vil skal løpe fritt i hagen. Jeg er motstander av hund i bånd eller hundegård. De er en del av familien. Glassgjerde???
Gjest Fliss Skrevet 13. august 2007 #8 Skrevet 13. august 2007 (endret) Jeg skal gjerde inn min tomt fordi jeg er drittlei av at folk tar snarveien over plenen og bedene mine ... Slutter aldri å forundre meg over hvor frekke folk er ... til og med godt voksne folk bryr seg null niks om andres eiendom og den jobben det faktisk er å holde en hage .. .. dessuten vil jeg at hunden min skal få løpe fritt ute i hagen .. Synes det er trist at dyr skal gå i bånd når de er utendørs .. Det er ihvertfall grunnen til at jeg nå skal sette opp gjerde rundt min eiendom .. ... men glassgjerde? Det har jeg aldri sett rundt eiendommer ... Det er jo sikkert stilig når det er nypusset Endret 13. august 2007 av Fliss
Gjest Bodillen Skrevet 13. august 2007 #9 Skrevet 13. august 2007 (endret) Jeg skal gjerde inn min tomt fordi jeg er drittlei av at folk tar snarveien over plenen og bedene mine ... Slutter aldri å forundre meg over hvor frekke folk er ... til og med godt voksne folk bryr seg null niks om andres eiendom og den jobben det faktisk er å holde en hage .. .. dessuten vil jeg at hunden min skal få løpe fritt ute i hagen .. Synes det er trist at dyr skal gå i bånd når de er utendørs .. Det er ihvertfall grunnen til at jeg nå skal sette opp gjerde rundt min eiendom .. Hva slags gjerde setter du opp, da? Endret 13. august 2007 av Bodillen
Gjest Fliss Skrevet 13. august 2007 #10 Skrevet 13. august 2007 Vi skal sette opp vanlig tregjerde av royalimpregnerte materialer. Jeg har også funkishus og vil ha gjerde så enkelt som mulig.
onyx Skrevet 13. august 2007 #11 Skrevet 13. august 2007 Jeg så et kjempeflott og uvanlig gjerde igår. Det var flate betongsøyler/skiver (støpt med stor, rund singel og sandblåst, veldig brutalistisk) satt opp med ujevnt mellomrom. Mellom disse var det trukket streng/vaier og plantet busker og planter som flettet i strengene. Strengene ble usynlige, så det var mest flotte planter og blomster mellom søylene. Huset var forøvrig funkisinspirert.
Gjest Bodillen Skrevet 13. august 2007 #12 Skrevet 13. august 2007 Vi skal sette opp vanlig tregjerde av royalimpregnerte materialer. Jeg har også funkishus og vil ha gjerde så enkelt som mulig. Men hva er royalimpregnering? Vil det si at gjerdet kan stå ubehandlet?
Majabeth Skrevet 13. august 2007 #13 Skrevet 13. august 2007 Har sett hytter som er bygd med sibirsk lerk. Det trenger visstnok ikke noe etterbehandling, og holder i massevis av år. Verdt en titt?
Gjest Bodillen Skrevet 13. august 2007 #14 Skrevet 13. august 2007 Har sett hytter som er bygd med sibirsk lerk. Det trenger visstnok ikke noe etterbehandling, og holder i massevis av år. Verdt en titt? Tja...bortsett fra at sibirsk lerk så vidt jeg vet koster det hvite ut av øyet.
Gjest Blondie65 Skrevet 13. august 2007 #15 Skrevet 13. august 2007 Men hva er royalimpregnering? Vil det si at gjerdet kan stå ubehandlet? Google is your friend: http://www.marnarbruk.no/royal.htm http://www.byggaktuelt.no/content.asp?ContentId=29382 Veldig pent. Jeg tror jeg ville valgt et gjerde av stående "panel" i royalimpregnert tre. Gjerne i samme utførelse som husets panel (altså samme bredde på bordene).
Gjest Bodillen Skrevet 13. august 2007 #16 Skrevet 13. august 2007 Google is your friend: http://www.marnarbruk.no/royal.htm http://www.byggaktuelt.no/content.asp?ContentId=29382 Veldig pent. Jeg tror jeg ville valgt et gjerde av stående "panel" i royalimpregnert tre. Gjerne i samme utførelse som husets panel (altså samme bredde på bordene). Tusen takk. Jeg må begynne å huske mer på min venn Google...
onyx Skrevet 13. august 2007 #17 Skrevet 13. august 2007 Kjerneved kan også være et alternativ hvis man vil bruke noe giftfritt.
Gjest Don Giovanni Skrevet 13. august 2007 #18 Skrevet 13. august 2007 Skulle gjerne sluppet gjerde, jeg, men vi har to hunder som vi vil skal løpe fritt i hagen. Jeg er motstander av hund i bånd eller hundegård. De er en del av familien. Glassgjerde??? Glassgjerde ja. Du ordner en ramme i enten stål eller tre, og setter herdet glass inni. Det er tilnærmet skuddsikkert. I stål må du ha spesielle fester i glasset og det hele blir veldig mye dyrere. Setter du opp en treramme og glasset inni blir det faktisk ganske billig. (uten at det blir et billig gjerde om du skjønner).
Gjest Bodillen Skrevet 13. august 2007 #19 Skrevet 13. august 2007 Glassgjerde ja. Du ordner en ramme i enten stål eller tre, og setter herdet glass inni. Det er tilnærmet skuddsikkert. I stål må du ha spesielle fester i glasset og det hele blir veldig mye dyrere. Setter du opp en treramme og glasset inni blir det faktisk ganske billig. (uten at det blir et billig gjerde om du skjønner). Det høres lekkert ut, ingen tvil om det, men jeg tror neppe det er særlig praktisk for en familie med 3 barn og 2 hunder. Ser for meg møkkalabber og snutemerker og meg som flyr rundt med AJAX Glassrens og klut
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #20 Skrevet 15. august 2007 Glassgjerde ja. Du ordner en ramme i enten stål eller tre, og setter herdet glass inni. Det er tilnærmet skuddsikkert. I stål må du ha spesielle fester i glasset og det hele blir veldig mye dyrere. Setter du opp en treramme og glasset inni blir det faktisk ganske billig. (uten at det blir et billig gjerde om du skjønner). Glassgjerde... på en veranda JA, men rundt en hel eiendom NOPE.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå