Gå til innhold

Spiser dere Søndagsmiddag?

Gjest anonym

Ja, spiser dere en Søndagsmiddag?  

1 stemme

1. 1. Ja, spiser dere en Søndagsmiddag?

• Ja
      12
    • Nei
      4
    • Av og til
      14

Anbefalte innlegg

Gjest Zalomine

Jeg leste for et par dager siden i avisa (på ei barneside, men likevel) om at Søndagsmiddagen er blitt borte, at mange unger ikke kjenner til begrepet engang.

Spiser dere søndagsmiddag? Altså, begrepet innebærer at man lager en bedre middag på søndag, hvor familien spiser sammen og koser seg. Slike middager besto fra gammelt av av noe som har poteter og saus, men mer "moderne" mat kan forsåvidt meget godt være søndagsmiddager, dersom det er noe man gjør litt ekstra utav, ikke noe man spiser til vanlig...

Selv må jeg innrømme... jeg prøver. Mamma lager alltid søndagsmiddag, selv er jeg ikke så flink med dette med poteter og saus (har laga noen ganger da, med skikkelig hjemmelaga saus og sånn, det er jo kjempedeilig!) Men somregel blir det ikke sånn mat, men jeg poengterer altid at det skal være noe GODT, noe vi ikke har til vanlig. Det hender at det blir noe litt vanlig likevel, men somregel så har vi noe med kjøtt (pfte kylling) og det har vi ikke ellers i uka (altså, vi lever ikke vegetarisk eller noe, men resten av uka er det kjøttdeig-produkter eller pølser som er "kjøttet", ikke rent kjøtt. Det har vel med økonomi å gjøre...

Det virker som om min samboer ikke synes dette er så viktig, han kan godt ha hamburgere han... Nei, det hender at jeg lager favorittmaten hans da, potetball (kumle/raspeball) DET er søndagsmiddag det, for oss. Fra barndommen anses det som hverdagsmat, men da vi bare har det svært skjelden, og begge synes det er kjempegpdt, så anser vi det som en søndagsmiddag for oss...

Så, hva regner dere som Søndagsmiddag? Men viktigst, SPISER dere "Søndagsmiddag"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi spiser ikke søndagsmiddag.

Det hender selfølgelig at vi slår til med kokte poteter og saus (koteletter, biff eller kjøttkaker), men vanligvis blir det pizza, lasagne eller annen mat som egentlig er lørdagsmat.

Ofte har vi det samme til middag disse to dagene, så slipper vi å herje så fælt med matlagingen. Lager stooor porsjon lasagne på lørdag og varmer opp på søndag.

Men jeg savner nok søndagsmiddagene hjemme hos mamma litt.

Hun er muligens litt flinkere til å planlegge. Dessuten er pappa en sånn som spiser det han får uten noe trøbbel. Sambo er meeeeget kresen i matveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Vi er bare to, så det blir jo ikke den store familiemiddagen, kan man si...Men vi spiser så godt som alltid ute på søndager. Det har bare blitt sånn, på en måte. Og da bestiller jeg ofte en god middag, biff eller lignende. Min kjære spiser helst hamburger han, da...

Ingen av oss er nok vant til at søndagsmiddagen er noe annerledes enn andre middager, men jeg syns egentlig det hadde vært en fin tradisjon!

Siden det er jeg som er kokken, har jeg jo mulighet til å innføre den hos oss da... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Jeg er ikke vant med søndagsmiddager som en slags institusjon.

Min far hadde ofte vakt/bakvakt i helgene da jeg var liten, så vi var ikke alltid samlet hele familien. Jeg er mer vant til kveldmat som et samlingspunkt.

Nå som jeg har egen familie, spiser vi middag hver dag, også søndager, men har sjelden noe ekstra bare fordi det er søndag.

L-B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, vi er også bare to da, og vi spiser middag sammen hver dag. Forskjellen er altså at jeg prøver å lage noe bedre, og at den serveres ved spisebordet, ikke forran tv'n.

Den grunnleggende forskjellen på mammas søndagsmiddager og mine er at HUN leter i fryseren etter hva som finnes der (der er det koteletter og steiker fra ulike dyr, ribber og sånn. Hun handler jo inn slikt på tilbud, dessuten kjøpes det inn to lam til jul..) mens jeg kjøper det på lørdagen. Hver lørdag setter vi opp menyen for den kommende uka (lørdag er det alltid pizza da) og så går vi på butikken og handler alt vi trenger. Sist helg hadde vi kjøttkaker. Denne helga blir det sikkert stekte kyllingfileter med stekte poteter til. Med mindre sambo har noen andre ønsker da. Småfrister litt med svinekjøtt også, det har vi ikke hatt på lenge. Vi får nå se....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vant til søndagsmiddager med stek ( lammestek eller noe annet snadder... nam nam), biff, reinsdyrgryte eller noe i den duren

Det er ikke så ofte jeg og sambo lager søndagsmiddag.. Vi blir av og til invitert til min mor eller fars for goood søndagsmiddag

Vi spiser som oftest noe nam på lørdagene, og tar oss en burger eller går ut og spiser Søndagene.

Men en sjelden gang skeier vi ut og lager noe skikkelig snadder.......

Savner litt den søndagsmiddag tradisjonen jeg, men det er sånn pes å lage en svær middag bare for to liksom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hos familien min i norge lagde vi alltid søndagsmiddag og da gjerne en finere middag enn resten av uka og ofte inviterte vi andre slektninger. her i nederland har jeg ikke merket noe til det, ihvertfall ikke hos svigerfamilien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser stort sett skikkelig søndagsmiddag, enten noe med saus og poteter eller noe mer "moderne". Det er en hyggelig tradisjon å samle hele familien og sitte leeenge ved bordet når alle har god tid.

Men hvis vi skal noe annet, på tur eller no', så blåser vi i hele middagen, og tar noe lettvint på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er hjemme pleier vi å ha søndagsmiddag. Vel, ofte er det taco eller hjemmelagd pizza og slike godsaker. Egentlig veldig koselig. Men i det hele tatt har vi aldtig pleid å spise middagene sammen.

Nå derimot er det ikke hver dag jeg spiser middag engang... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg er vant med det hjemmeifra hvertfall men etter at jeg flytta er det blitt litt mindre av kosen. Men jeg er fremdeles veldig nøye med at lørdagskosen, den skal jeg ha :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi jeg er litt eldre enn flest her (i hvert fall i denne tråden, tror jeg :-p) så blir jeg litt overraska over svarene her. Jeg burde ikke det, men ... sånn er det.

Vi spiser alltid en bedre fiskemiddag på søndager. Sånn kan man skjønne at vi er innbarka østlendinger, og ikke kommer fra "nord for Sinsen-krysset". Hos oss er fisk luksus og forbeholdt ... søndager.

Snodig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmenifra er jeg vant til søndagsmiddag, ja.

Men sambo og jeg praktiserer det ikke.

Vi spiser stort sett det vi har lyst på, uavhengig av hvilken dag det er.

Men høytidsdager er forbeholdt spesielle middager, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alltid hyggelig å komme over til svigers på søndagsmiddag, da står det gjerne poteter, kjøtt/fisk og kokte grønnsaker på menyen. Gjerne den type mat som tar litt tid å forberede, men ikke alltid. Og så er det alltid dessert; gjerne pudding av noe slag. Og sist, men ikke minst noe godt til kaffen enten sjokolade eller kake, av og til bare noe god kjeks. Med andre ord, hvis du har spist deg altfor mett på middag, har du et stort bukseproblem :)

ringblomst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser søndagsmiddag. Ikke alltid med poteter og saus, men søndagsmiddag er det likevel :wink:.

Søndagsmiddag for oss er;

Laks som er stekt i ovn m. div tilbehør

Viltgryter (reinsdyr, hjort el. rådyr)

Hjemmelaget lasagne

Pai

Lammelår

Kylling i ulike varianter

...og sikkert en del mer...

Kommer til å holde på denne tradisjonen, en dag der vi slipper å stresse med middagen og kan sitte å kose oss lenge :) .

(Innimellom spiser vi på restaurant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Zalomine

Ja, i dag har vi pastasalat med kylling som vår "søndagsmiddag" vi. Det er verken poteter eller saus, men dette spiser vi ikke ofte, og anser det som en søndagsmiddag for oss.

Jeg gleder meg allerede jeg, men det skal serveres ganske sent, sambo skal på fotballkamp og kommer ikke tilbake før i 7-tida i kveld. Uansett, da setter vi oss ned, koser oss med maten, snakker sammen, kanskje tenner vi levende lys, og lar måltidet vare en stund. Søndagsmiddag, ja det er det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja søndagsmiddag må vi ha ja..

Har som oftest koteletter, skinke eller stek..

Med masse deilig tilbehør ...

(Men før jeg fikk barn var ikke middagen så viktig på noen av dagene :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er begge vant med søndagsmiddag fra vi bodde hjemme, men etter at vi flytta sammen er det blitt mindre av den sorten. Vi har det av og til da, og da går vi enten ut og spiser eller så ber vi familie eller venner på en bedre middag. Idag skal vi ha rype/orrhane med poteter, viltsaus og grønnsaker og svigerfar kommer for å spise sammen med oss. Jeg tror nok vi blir flinkere på søndagsmiddag når vi blir flere :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaoatja. Det blir jo en slags søndagsmiddagstradisjon.

Vi pleier å få telefon fra "svigers" om at vi kan komme og spise middag hos dem hvis vi vil søndagene, og pleier stort sett det. Herlig mat og det er godt å være litt sosial + at det er også kos å komme til ferdig mat : - )

I går avtalte vi at vi skal til dem i kveld og jeg gleder meg til middagen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...