Gjest Bodillen Skrevet 12. august 2007 #1 Skrevet 12. august 2007 Vi har hatt bursdagsfeiring med store og små i familien i dag. To av barna i svigerfamilien er blitt såpass store (12 og 13) at de synes det er kjedelig å bli dratt med i familiebursdager med besteforeldre, tanter, onkler og små snørrunger. 13-åringen var ikke med, hun fikk slippe. 12-åringen (de er fetter og kusine) var med, men han satt uavbrutt og høylytt og klaget over at han kjedet seg, og maset om når de kunne reise hjem. Kjente jeg ble irritert. Ikke ble han irettesatt heller. Og det er ikke første gangen han har forsuret en familiebursdag med klagingen sin... Vi har en stor tenåring, og han har fått slippe familiebursdager siden han var 11-12 år. Da hadde han fått nok, og det syntes vi var helt greit. Heller det enn å dra med seg en sur unge. Det eneste unntaket er besteforeldrenes bursdager, da må han til pers, for vi vet hvor mye det betyr for dem at ungene er med. Dessuten har de ikke vondt av å lære seg å "ofre litt" - ikke alt er like moro bestandig. Hvordan gjør dere det med store barn og familiebursdager? Må de være med, eller får de velge?
Bokormen Skrevet 12. august 2007 #2 Skrevet 12. august 2007 I vår familie har vi alltid familiebursdager, og der har alle alltid vært med. Er ikke alltid like gøy, men har ikke vært aktuelt å droppe ut selv om man blir tenåring. For meg hadde dette vært å vise at man ikke er villig til å bruke noen få timer på å feire ett familiemedlem, og dette ville blitt sett på som veldig rart og ganske frekt...
*Mina* Skrevet 12. august 2007 #3 Skrevet 12. august 2007 Hos oss får de bestemme det selv fra de er 12 år, for da syns jeg de er gammel nok til å bestemme det selv. Men de må være med i store dager, men får lov til å gå hjem etter maten.
*Mina* Skrevet 12. august 2007 #4 Skrevet 12. august 2007 I vår familie har vi alltid familiebursdager, og der har alle alltid vært med. Er ikke alltid like gøy, men har ikke vært aktuelt å droppe ut selv om man blir tenåring. For meg hadde dette vært å vise at man ikke er villig til å bruke noen få timer på å feire ett familiemedlem, og dette ville blitt sett på som veldig rart og ganske frekt... Vil det si at tenåringene dine ikke får bestemme selv, om de ønsker å være med eller ikke? Og om dere har det slik at alle skal være med, når får de lov til å bestemme dette selv?
Helen Skrevet 12. august 2007 #5 Skrevet 12. august 2007 Jeg synes at de kan bestemme selv når de er gamle nok til å være hjemme alene de timene bursdagen varer. Jeg har en bror på 15 år og en tanteunge på 16 år, de to er sjelden med i bursdager. Hvis dattera mi på 15 år ikke vil være med så slipper hun det, men hittil har det ikke vært noe tema.
La Luna Skrevet 12. august 2007 #6 Skrevet 12. august 2007 Her er det vanlig at alle er med samme hvor gamle de er, men det er mer "greit" at en 15-åring ikke kan komme en dag fordi den har andre planer, enn at enn eldre person ikke kommer (selv om det egentlig ikke er noe problem det heller).
Gjest Mayamor Skrevet 13. august 2007 #7 Skrevet 13. august 2007 Etterhvert som barna blir eldre får barna mer på dagsordenen enn når de er små; venner, treninger, kamper, forestillinger, studiering, teater etc. Kolliderer noe er ikke barna med. At de ikke har lyst, har foreløpig ikke vært noe tema for våre barn hvor eldste er 13 år. Niesen min på 14,5 år er alltid med og synes det er koselig. Men en tenåring som ikke vil være tilstede bør få slippe for alles trivsel. Så kan en heller jobbe med tenåringens folkeskikk på et annet tidspunkt enn i selskapet...
Gjest Fliss Skrevet 13. august 2007 #8 Skrevet 13. august 2007 Mine gutter er med så sant de ikke har andre planer som jobbing, fest eller selskap med venner, el .. .. men nå liker ungene mine å treffe stor-familien og de er alltid trivlige å ha med seg - derfor synes alle det er trist når de ikke kommer en sjelden gang ..
Gjest Bodillen Skrevet 13. august 2007 #9 Skrevet 13. august 2007 Mine gutter er med så sant de ikke har andre planer som jobbing, fest eller selskap med venner, el .. .. men nå liker ungene mine å treffe stor-familien og de er alltid trivlige å ha med seg - derfor synes alle det er trist når de ikke kommer en sjelden gang .. Det synes eg er veldig positivt. Så lenge de har lyst, eller uansett greier å oppføre seg som folk, synes jeg det er kjempekoselig at de er med. Men å være nødt til å sitte og se på det sure oppsynet på en 12-åring som ønsker seg laaaangt bort, og i tillegg gir høylydt uttrykk for det, synes jeg er direkte utrivelig.
Kykkelikokos Skrevet 13. august 2007 #10 Skrevet 13. august 2007 Som barn/tenåring var vi alltid med, så lenge vi bodde hjemme. Kan ikke huske at det var snakk om noe annet, men det var vel aldri direkte tvang. At tenåringer forsurer selskapene er noe som aldri ville blitt godtatt i vår familie. Hos oss oppfører man seg når man er ute blant folk.
Rosalie Skrevet 13. august 2007 #11 Skrevet 13. august 2007 Som barn/tenåring var vi alltid med, så lenge vi bodde hjemme. Kan ikke huske at det var snakk om noe annet, men det var vel aldri direkte tvang. At tenåringer forsurer selskapene er noe som aldri ville blitt godtatt i vår familie. Hos oss oppfører man seg når man er ute blant folk. Sånn var det hos oss, også.
Gjest Pet Skrevet 13. august 2007 #12 Skrevet 13. august 2007 Min 16-åring er fortsatt med i alle familiebursdager. Han har aldri hatt noe valg og har heller aldri protestert, selv om han ikke alltid synes det er så moro. Det er bare sånn, liksom, at man går i bursdagen til de i familien. Han synes jo det er koselig når vi har familiebursdag for ham også. Og så er han veldig glad i kaker!
Gjest lillebøll Skrevet 13. august 2007 #13 Skrevet 13. august 2007 Det var en hyggelig kommentar, gitt. Jeg skal hilse min fortvilte tante og bare be henne få skikk på den konstant opprørske og hormonelle 14-åringen sin, for det går greit så lenge man har oppdratt dem skikkelig.. Neida, jeg skjønner hva du mener. Men noen svinger mer i tenårene enn andre, og jeg tror ingen av oss som ikke har hatt et skikkelig tenårings-hushelvete i hus, egentlig kan kritisere foreldrene som har det. Jeg var et tennåringshelvette, men å oppføre meg i familiesamenkomster lærte jeg fort. Kjedelig eller ikke, når vi var der smilte jeg, når jeg kom hjem slamret jeg med dørene. Så det er mulig.
Elodi Skrevet 13. august 2007 #14 Skrevet 13. august 2007 Jeg synes i utgangspunktet at ungene bør få bestemme dette selv når de er 12-13 år gamle. I vår familie har dette heldigvis aldri vært et problem hittil. Hele søskenbarn gjengen er så jevne i alder og går så bra sammen at det er kjekt med familieselskaper både for smårollingene og fjortis jentene som er fra 14-17 år Selvsagt skjer det iblant at det kolliderer med andre planer for de store barna, og det er helt greit
Kykkelikokos Skrevet 13. august 2007 #15 Skrevet 13. august 2007 Jepp, det er helt sikker mulig for mange. Men kanskje ikke for alle? En slik gjest som det Bodillen skisserer i sitt første innlegg, vet jeg ikke om hadde vært så hyggelig å ha i selskapet... Det finnes selvfølgelig alltid unntak. Men broren min har vært en ganske god håndfull fra han var liten til.. ja, fremdeles (han er 23 år), men han har faktisk alltid oppført seg ute! Det jeg ville frem til var at hos oss var det alltid slik, og det var noe vi var vant med. Så vi tenkte kanskje aldri på å gjøre så mye opprør mot det?
Sluagh Skrevet 13. august 2007 #16 Skrevet 13. august 2007 I vår familie og i min svigerfamilie så er alle barna med, uansett alder. Ingen av familiene er så store, så når det er en sjelden gang en slik sammenkomst så må alle bli med. 8-åringen til min samboer klager ikke, han syns det er hyggelig. Det er ganske løs tone blandt oss i begge familiene, og selskapene er preget av lek og hygge. Husker når jeg var mindre og var med, vi koste oss alltid sammen med kusiner og nevøer, onkler og tanter. Har kanskje noe med å gjøre at jeg har en ganske leken familie hvor det ofte ble noen sprell? Det er vel noe opp til enhver familie, ikke alle er like og slik er det bare. Min niese klager innimellom på vei til selskap, men det går over i det hun er "varm i trøya".
ThirtySomething Skrevet 13. august 2007 #17 Skrevet 13. august 2007 De kan få slippe når de synes det er ok at de andre på sin alder får slippe når han/hun skal ha bursdag. Det kan ikke være sånn at man forventer at alle skal stille i ens egen brusdag, og så har man "valget" når det gjelder egen tilstedeværelse. Hos oss er det ingen protester. Er det idrettsarrangementer/dans eller viktige ting, så er det ok. Men ikke bare fordi man ikke har lyst. Det har noe med respekt for andre å gjøre. ..synes vi..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå