Gjest Gjest_Lotte_* Skrevet 12. august 2007 #1 Del Skrevet 12. august 2007 Hei, Jeg har nå trent godt gjennom hele sommeren og kan løpe tur på halvannen time uten problemer og uten å ta pauser, så kondisen er bra. Og selvfølgelig svetter jeg en god del under veis. Jeg starter å svette ganske tidlig i treninga. Problemet er når jeg er hjemme og skal vaske leiligheten eller lignende. Akkurat nå støvsugde jeg mine 12 kvm, det tok ca 5 minutter, og ble gjennomsvett! Var nødt til å ta en dusj.. Hvordan er det nå med svette.. Er det noen svetteeksperter her? Svetter man mindre etter hvert som formen blir bedre eller svetter man mer?? Eller har det ingenting å si for formen? Proffe idrettsutøvere svetter jo massevis de og... Svette er rart.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2007 #2 Del Skrevet 12. august 2007 jeg vet ikke helt, men jeg har i alle fall hørt at man svetter mer ettersom formen blir bedre, og det stemmer for meg. når jeg trener nå så renner svetten som bare pokker, ift til før, da jeg bare ble klam og rød. men det høres litt ille ut å bli gjennomsvett av 5 min støvsuging da. på den annen side, jeg blir også fort varm av sånt husarbeide. på sånne dager rydder jeg gjerne i bare undertøyet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristin_ Skrevet 12. august 2007 #3 Del Skrevet 12. august 2007 Svette, hvor mye og hvor, har igrunn mer med gener å gjøre enn hvor godt trent du er. Jeg kjenner topptrente mennesker som mer eller mindre er knusktørre uansett hvor mye de trener, til dem som må vri opp alle klærne sine nærmest rett etter oppvarming. Rødfarge er også veldig genetisk. Jeg blir veldig fort rød, både når det er varmt, jeg trener og når jeg har sagt noe dumt Hvis du går mye med klær i syntetiske materialer som ikke puster noe særlig gjør det også at man føler seg svettere, spesielt om sommeren. Enkelte klær kan nesten sammenliknes med å gå med bossekker rundt kroppen. Plages du mye av svette i hverdagen er det en del du kan gjøre. Aluminiumklorid 25% koster ca en hundrelapp. Dette får du kjøpt på apoteket, og er veldig effektivt. Det svir ganske anstendig, så for guds skyld ikke ta det på helt nybarbert hud. Noen foretrekker å ta det på når de legger seg, for da kan det være du sovner før det begynner. Det finnes også "mildere" alternativ i tilfelle du reagerer for mye på dette. Snakk med de på apoteket så får du garantert et produkt som passer til deg I ekstreme tilfeller kan du også ta en operasjon (hvis du eks. er veldig plaget av svetteringer). Men bare husk at kroppen bruker svetten for å regulere kroppstemperaturen, så det er jo helt naturlig og ønskelig, heteslag er jo ikke spesielt kult Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2007 #4 Del Skrevet 13. august 2007 Jeg har også hørt at jo mer trent jo mer svetter man. Men jeg kom på en annen ting også: Nå vet ikke jeg hvor i landet du bor, men her jeg bor (østlandet) er det fryktelig klamt og fuktig i lufta i disse dager og jeg merker også at jeg svetter bra mye så fort jeg gjør litt husarbeid som bl.a. å støvsuge, enn jeg normalt ville gjort. Bare en tanke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå