Tule Skrevet 12. august 2007 #1 Skrevet 12. august 2007 hei på grun av tråden under fik jeg lyst til og spøre om dette da jeg syns det var en interesant problemstiling for noen år siden hade vi en del besok av noen barn som var alergiske, det er støre nå så vi møter dem ike sa ofte de slet med alergier og eksem, en gang fikk vi besøk av dem i julen, eter og ha skravlet lit og hat det hygelig bø vi på kaker og brus/kafe vi har mange forskjelige kaker i jula sånn ca 17 slag (er glad i kaker) Mye av kakene er av nøtter og egg i og med at vi og kjenner noen som har cøliaki som er inom og vi liker slike kaker vi satte fram et fat og sate det på bordet og så kom vi på det, "men dere er jo alergiske" det slo oss og da at moren til to av dem hade nevtn nøtte allergi og vi følte os litt dumme da vi sto med et fat med masse av nøttekaker på "dere kan vel ike spise dette" måte vi liksom spøre da svarte den ene jenta at joda, vi er alergiske mot nøtter men ikke så veldig, jeg og (hun pekte på gutten i floken som hun er i slekt med) delte en hel pose med nøtter i går og det gikk bra, vi må spise en del før vi reagerer" vi tenkte ike så mye mer over det mange alergier er slik at man ikke er veldig alergisk og kan spisel lit av dem en er alerigisk mot, men jeg tenkte lit etterpå at det kanskje var litt naivt, kune di ha sakt det fordi di hade lyst på kaker, men på en annen side barn vet jo og konsekvensen av det di gjør om di blir syke, di var fra 9 til 12 år så jeg tenkte at di vet vel va di gjør men kan man stole pa det ? Litt senere horte jeg en lege bli intervjuet om det på tv og det var interesant, han advarte foreldrene mot og vere for hysteriske nar det gjelder alergier og mente at alergikere generelt det var bade barn og voksne burde vurdere risiko op mot hygge og det og kunne vere med pa det andre gjør mange skjermer barn mot det og vere med pa tur i pollensesongen dersom di har pollenalergi for eksempel han mente da at man burde vurdere risikoen op mot hyggen med det, kanskje var risikoen for barnet med og bruke medisin og vere med mindre en gevinsten av hygge ved og blir med, han advarte da mot og gjore barna for anerledes dersom risikoen var liten nar det kom til det med mat gik det pa og vurdere risikoen med og spise det andre gjorde op mot ulempen med det og ike kune vere med og han mente at om man var veldig lite alergisk og man trengt ganske mye for og fa en reaksjon sa mente han at det ikke var uforsvarlig om man valgte og spise lit for og hygge seg med andre det var ike en for stor risiko han nevnte da det med nøter i julen, at mange eter nøter i julen men ikke ellers og at om man mate spise mye for og fa reaksjon sa var det ikke farlig og spise litt han mente det kune vere verre for mange og ikke kunne få delta i slike ting eller hygge seg med det andre gjorde om man likte det, Jeg syns dete var bra om et barn spiser nøter og ike reagerer på det men for vite senere når det testes mot alergi at det og har reaksjon pa nøter er det da feil og la det spise litt av det om det liker det og det er noen barnet gjerne vil i julen? Det hadde ver interesant og vite va dere mener eler gjør? var vi eller foreldrene til barna naive da vi di gjorde det di gjor? Jeg syns det var riktig det som legen sa om og vurdere risikoen op mot gevinsten og konsekvensen av ike og kune vere med va mener folk her hilsen
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2007 #2 Skrevet 12. august 2007 Tja, ikke godt å si. Jeg tror vel mange unger fra småskolealder klarer å holde rede på allergiene sine selv så lenge de vet hva som er i maten som blir servert dem (f.eks at den som serverer informerer om hva som inneholder nøtter/melk/egg osv). Har hatt med en som var alvorlig allergisk å gjøre, og han passet selv på som en hauk. Har ungen en mildere reaksjon kan det jo hende de der og da oppfatter kaken så fristende at et kløende utslett er verdt det, for så å angre bittert etterpå. Ikke vet jeg. Min egen sønn reagerer på laktose, og dette regulerer han fint selv. Han er veldig glad i diverse melkevarer, men er bevisst tid og sted (må ha noen påminnelser av og til da). For eksempel er det lurere å hive i seg den milkshaken rett før vi drar hjem fra byen istedet for når vi nettopp er kommet dit. Og ingen frokostblanding med melk på om man skal på tur. Tilgang på toalett som kan okkuperes en stund er med andre ord et must.
Rubina D Skrevet 12. august 2007 #3 Skrevet 12. august 2007 Jeg har bestandig vært allergisk mot appelsiner og klementiner. Så dette holder jeg meg langt unna helt til jula Da spiser jeg allergitabletter og spiser apelsiner og klementiner ( og klør som en gal hvis jeg glemmer tablettene ) Så for meg er gleden større en konsekvensen for en liten måned i året. Min sønn derimot er hyperallergisk mot reker. Der er det nok at du tar en gaffel i en rekeboks for deretter å bruke samme gaffel for å legge fiskepudding på hans brødskive. Han går konstant med epi-penn på seg hvis uhellet skulle være ute. Så der er det ikke noe glede som er større en konsekvensene. Så det har noe med hva slags reaksjoner allergien gir. Men litt kløe eller utslett i bytte mot en nydelig klementin? JA TAKK!!!!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 13. august 2007 #4 Skrevet 13. august 2007 Jeg har en sønn på snart 4 som er allergisk mot nøtter og fisk. Han er veldig flink til å passe på, men jeg stoler ikke hundre prosent på at han holder seg unna, hvis fristelsen er stor. Jeg mener det er foreldrene som må vurdere risikoen opp mot hyggen. Hvis jeg hadde hatt besøk av et barn jeg visste var allergisk mot nøtter, hadde jeg aldri gitt det nøttekake uten å snakke med foreldrene, selv om barnet sa det var greit. Min søster skulle passe min sønn og skulle dulle bort ham. Tenkte at litt nugatti kunne vel ikke skade. Min sønn fikk etter få minutter reaksjon, og ble sendt på sykehus.
Gjest Allergiker Skrevet 14. august 2007 #5 Skrevet 14. august 2007 Jeg er allergisk mot litt av hvert, noen ganger får jeg en kraftig reaksjon med en gang, andre ganger tar det litt lengre tid, det avhenger av hvor flink jeg har vært til å passe på hva jeg spiser... Dersom mine barn arver mine allergier (alle ligger til slekta, faktisk), kommer jeg til å si i fra til foreldrene til de barna som er venner med mine barn, og eventuelt legge en lapp i skolesekken el. hvor det står HVA de reagerer på, og hvor kraftig, i tilfelle barnet ikke husker dette selv. Jeg ville ringt foreldrene til mine barns venner dersom jeg visste om allergier, for å høre hva som er OK. Men jeg mener at dersom noen har unger som er hyperallergiske, så MÅ de gi KLAR beskjed til ansvarlige voksne, slik at en evt reaksjon unngås, eller at man vet hva man skal gjøre om uhellet er ute. Jeg vet hvor dårlig jeg kan være til å passe på hva jeg putter i munnen, noen ganger leser jeg ikke innholdsfortegnelsen godt nok osv... Og jeg er voksen! Men jeg er ikke hyperallergiker da! Jeg har vært borte i unger som er hyperallergikere, og de pleier å være veldig OBS...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå