Gå til innhold

Hva er "lov" å ønske seg i bryllupsgave?

Anbefalte innlegg

Gjest nextlife
Skrevet

Vi skal gifte oss 29/9, bestemte oss nylig. Så er det dette med ønskeliste for gaver. Jeg er ei prinsippfast dame, du vet, ei sånn som ikke kjøper møbler av regnskogmaterialer, klær fra fabrikker med barnearbeidere, boikotter butikker som har gitt meg dårlig service o.s.v. :kjefte: Dessuten har vi bodd i lag i 17 år, og har alt hva vi trenger og vel så det. Jeg er ikke materialistisk i det hele tatt, gidder ikke samle på dill og dall og dyre serviser og driver ikke å kjøper ting fordi jeg synes det er fint, når jeg har nok fine ting og tang hjemme. Er en skikkelig "kjøkkenskriver", så jeg har det utstyret jeg vil ha på kjøkkenet!

Er veldig allergisk så restaurantbesøk er ikke noe alternativ. Kan vi sette opp en ønskeliste med disse tingene

- Penger (ønsker oss nye sykler, ny mc-dress til meg, belegningsstein utenfor huset ++++

- Rødvin (gjerne for lagring),Cognac

- Opplevelser (kino,spa o.l?

- Gavekort i en eller flere spesielle butikker (der jeg synes det er greit å handle)

Er dette frekt, sært, merkelig eller OK?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt kan dere ønske dere dette, men tror jeg ville fylt inn litt mer spesifikke ønsker i tillegg, eller i stedet for. F.eks ønske dere spesifikke sykler istedetfor penger til de, spesifikk sykkeldrakt.

Når dere bare ønsker dere penger og gavekort (bortsett fra vin) så er det helt sikkert mange som kommer til å kjøpe noe litt mer håndfast.. av typen "koslige" gaver.

Så egentlig helt ok, men med stor fare for at folk kjøper mer "vanlige gaver", da det er mange som ikke liker å gi penger/ gavekort..

Skrevet

Alt er vel lov å skrive på ønskelista, men mange (inkludert meg selv) gir ikke penger så fremt ikke man snakker om egne barn eller noe sånt. Gavekort er hakket bedre, men fremdeles ikke noe jeg personlig helst gir. Opplevelsesønsker synes jeg var fint, men da må man straks engasjere seg litt mer i akkurat hva man skal gi og hvordan det skal gis, og da faller kanskje en del av de som ikke kjenner dere så godt fra? Dermed kan du kanskje risikere å få fryktelig mye vin. ;) Det er uansett helt opp til dere hva dere vil sette på ønskelisten, og opp til gjestene hva de vil kjøpe. :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Mange vegrer seg for å gi gavekort og penger, de ønsker ikke at det skal bli borte i det store sluket. Det er lurt å forklare hvorfor dere ønsker dere det, og hva det vil bli brukt på tror jeg. Vi fikk mange gavekort, fordi vi skal flytte inn i ny leilighet og derfor trenger utstyr til den. Det synes mange var en "god grunn" og valgte derfor å hjelpe oss med det :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Mange vegrer seg for å gi gavekort og penger, de ønsker ikke at det skal bli borte i det store sluket. Det er lurt å forklare hvorfor dere ønsker dere det, og hva det vil bli brukt på tror jeg. Vi fikk mange gavekort, fordi vi skal flytte inn i ny leilighet og derfor trenger utstyr til den. Det synes mange var en "god grunn" og valgte derfor å hjelpe oss med det :)

Vi skrev at vi ønsket oss penger til bryllupsreise og vi fikk fakktisk penger fra over halvparten av gjestene. og noen gavekort også, tror folk har større forrståelse for slike ønsker nå, siden veldig mange har det aller meste.... Vi har dessuten skrevet i takkekortene at de gikk til bryllupsreisen og at vi hadde en fantastisk tur, på den måten vet de hva de gikk til... Tror det er greit å skrive penger i lista, men skriv hva de skal brukes til også, så føler folk at de ikke bare blir brukt til regninger... Hva med å skrive en litt utradisjonell liste som kan legges hos forledre søsken osv, der dere skriver akkurat det du skrev i innlegget her, dvs begrunnelsen for at dere ikke trenger masse saker og ting.... de fleste har forrståelse for slike ting så lenge de vet hvorfor....

Gjest nextlife
Skrevet
Vi skrev at vi ønsket oss penger til bryllupsreise og vi fikk fakktisk penger fra over halvparten av gjestene. og noen gavekort også, tror folk har større forrståelse for slike ønsker nå, siden veldig mange har det aller meste.... Vi har dessuten skrevet i takkekortene at de gikk til bryllupsreisen og at vi hadde en fantastisk tur, på den måten vet de hva de gikk til... Tror det er greit å skrive penger i lista, men skriv hva de skal brukes til også, så føler folk at de ikke bare blir brukt til regninger... Hva med å skrive en litt utradisjonell liste som kan legges hos forledre søsken osv, der dere skriver akkurat det du skrev i innlegget her, dvs begrunnelsen for at dere ikke trenger masse saker og ting.... de fleste har forrståelse for slike ting så lenge de vet hvorfor....

Takk for innspill, dette var en god idè. Vet selv at det er litt "kjipt" å gi penger. Hadde faktisk ikke tenkt på at det gikk an å ønske seg bidrag til en slags bryllupsreise. HAr også tenkt å sette på lista mi et bidrag til regnskogfondet, det er en ordning der man betaler for så og så mange kvadrat av regnskogen, så blir dette fredet og passet på i 1 år, passer meg bedre enn porselensfat og krystall :ler:

Skrevet
Takk for innspill, dette var en god idè. Vet selv at det er litt "kjipt" å gi penger. Hadde faktisk ikke tenkt på at det gikk an å ønske seg bidrag til en slags bryllupsreise. HAr også tenkt å sette på lista mi et bidrag til regnskogfondet, det er en ordning der man betaler for så og så mange kvadrat av regnskogen, så blir dette fredet og passet på i 1 år, passer meg bedre enn porselensfat og krystall :ler:

He he, jeg vurderte en stund å skrive gjeiter på liste, den typen der man betaler for at en familie et sted skal få en gjeit.. men tror det hadde vært å trekke det for langt.... men de som kjenner dere best vil nok gjerne gjøre det dere ønsker.... men det ble som sagt mest penger og det passet oss veldig bra siden vi brukte alle pengene på bryllupet og dermed ikke ville hatt råd til bryllupsreise hvis vi ikke fikk disse pengene i gave....

Gjest nextlife
Skrevet
He he, jeg vurderte en stund å skrive gjeiter på liste

:ler: Ei gjeit, sannelig ikke dumt. Kunne kanskje heller tenkt meg noen tuppehøner på sommerpensjon i hagen min, mmmm, nylagte ferske egg fra frittgående høner :jepp:

Skrevet

Klart man kan ønske seg det man vil. Det er tross alt kun et ønske. Hva gjestene velger å gi en er derimot en annen sak.

Skrevet

Alt er lov å ønske seg i gave, og så får heller gjesten selv bestemme om de gir ut ifra ønskelista eller ikke.

Vi kommer til å sette opp en liten liste med ting vi ønsker oss fra glassmagasinet, men i utgangspunktet har vi "alt" så den er ikke lang, så vi ønsker oss bidrag til bryllupsreisen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...