Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser man forskjell på et smykke av hvitt gull og et i sølv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt spørsmål. Var en gang i en gullsmedforretning med min godt brukte sølvring som er full av bulker. Jeg ville forhøre meg om hvor mye det ville koste å rette opp dette, og fikk inntrykk av at hun som jobbet der trodde det var hvitt gull...

Skrevet

Ekte smykker skal være merket, sølv med 925/925S, mens jeg mener at både gult og hvitt gull er merket med 585. Merket vil som regel stå inni ringen, bakpå anheng, eller på låsen på enkle kjeder etc, og er ganske lite. Ellers kan man ofte se forskjell på sølv og hvitt gull ved at sølv som regel oksyderer fortere.

Skrevet

Men sølv er mer holdbart, det blir ikke så fort slitt. De smykkene jeg har i hvitt gull ser ut som slitent sølv nå.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Men sølv er mer holdbart, det blir ikke så fort slitt. De smykkene jeg har i hvitt gull ser ut som slitent sølv nå.

Jeg trodde det var motsatt? At det er derfor de f.eks. anbefaler hvitt gull i gifteringer framfor sølv hvis man ikke vil ha gult gull. Men mulig det har mer med hvor mykt og bøyelig det er enn hvor lett det riper?

Skrevet

Jeg ville også tro det var mer holdbarhet i hvitt gull.

Litt skal man jo ha igjen for å gå med en gullring alle tror er sølv... :klaske:

Skrevet

Synes mine ringer i hvitt gull holder seg veldig bra, jeg. Ikke en skramme i noen av mine i hvertfall. Kommer helt sikkert an på "konsistensen" i smykket.

Skrevet (endret)

Hvor hardt og motstandsdyktig gullet er, avhenger av legeringen (hva det er blandet ut med). I Norge er det ikke lov å selge gull i blandinger med mindre enn 585/1000 gull, dvs 14 karat (iflg Wikipedia). Jeg vil tro at 18-karats gull er mykere enn 14 karat, ettersom 18 karat inneholder mindre av andre metaller. Men jeg vil tro det stemmer at sølv kan holde lenger/få mindre riper etc enn hvitt gull, ettersom det er et av metallene man blander gull med for å få hvitt gull. Vet dog ikke om gull blandet med andre metaller (palladium eller nikkel, f.eks.) tåler mer enn gull blandet med sølv. Se Wikipedia for mer info. :)

Forøvrig har det vel litt å si hvordan man behandler smykkene sine også, for hvor mye riper og bulker de får. Og det er forskjell på et halssmykke og en ring med tanke på slitasje...

Endret av itla
Gjest Saramia
Skrevet

Ingen klarer vel å se med det blotte øyet om det er hvitt gull eller sølv

Skrevet

Det er som regel en dypere glans i hvitt gull enn i sølv synes jeg. (Jeg har til dags dato ikke tatt feil - så noe må det være...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...