Gjest Gjest Skrevet 12. august 2007 #1 Skrevet 12. august 2007 I helgen har det ene rosetreet blitt hullete på alle blader. Lus? antagelig. men hva gjør jeg for å berge det og de andre buskene? Sprer det seg til annen blomster. har dere noen gode råd.
L79 Skrevet 12. august 2007 #2 Skrevet 12. august 2007 Jeg har lært av min hageinteresserte tante at det hjelper å spraye rosebuskene med godt grønsåpevann. Det funker i alle fall på mine! Jeg har kjøpt ei pumpekanne som jeg har stående klar til bruk. Lykke til!
_Boble_ Skrevet 12. august 2007 #3 Skrevet 12. august 2007 Jeg bruker grønnsåpe og vann Dette fungerer godt!
Usikker Skrevet 12. august 2007 #4 Skrevet 12. august 2007 Jeg bruker også grønnsåpevann mot lus. Eller lar de få en omgang med hageslangen - brukt hardt trykk........ :hageslangesmily: Om jeg tok fram hageslangen nå - så ville vel naboene lure Men du sier at bladene er hullete? Lager lus hull i bladene da? Har ikke jeg erfart altså. Men kanskje du har hatt besøk av sånne delikate, deilige snegler De kan du skjenke - de liker det, krabber opp i skåla og drukner :juhu:
Gjest piaf Skrevet 12. august 2007 #5 Skrevet 12. august 2007 Lus lager ikke hull i bladene. Det er nok heller som Usikker sier snegler (hvis det i tillegg er slim på bladene), evt larver. Begge deler kan rett og slett plukkes vekk (dersom du ser dem, da - snegler er lettest å finne om kvelden etter at det har blitt mørkt). Når det gjelder lus, synes jeg de også faktisk er greiest å fjerne "manuelt", dvs for hånd. Skviser gjerne noen mellom fingrene i samme slengen - døde lus på planten skal visstnok holde levende artsfrender borte.
MrsG Skrevet 12. august 2007 #6 Skrevet 12. august 2007 dusj med grønnsåpevann noen ganger. et annet tips er å plante tagetes rundt rosene for å forhindre skadedyr.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2007 #7 Skrevet 13. august 2007 Lus lager ikke hull i bladene. Det er nok heller som Usikker sier snegler (hvis det i tillegg er slim på bladene), evt larver. Begge deler kan rett og slett plukkes vekk (dersom du ser dem, da - snegler er lettest å finne om kvelden etter at det har blitt mørkt). Når det gjelder lus, synes jeg de også faktisk er greiest å fjerne "manuelt", dvs for hånd. Skviser gjerne noen mellom fingrene i samme slengen - døde lus på planten skal visstnok holde levende artsfrender borte. jeg er 100% sikker på at det ikke er snegler her. trodde det var lusa som laget hullene i bladene. Kansje andre skadedyr? ser ikke noe utøy eller slim på blader. nå er jeg fortvilt.
Usikker Skrevet 13. august 2007 #8 Skrevet 13. august 2007 jeg er 100% sikker på at det ikke er snegler her. trodde det var lusa som laget hullene i bladene. Kansje andre skadedyr? ser ikke noe utøy eller slim på blader. nå er jeg fortvilt. Ta med deg et roseblad til en gartner - og forhør deg der.
Gjest piaf Skrevet 13. august 2007 #9 Skrevet 13. august 2007 (endret) jeg er 100% sikker på at det ikke er snegler her. trodde det var lusa som laget hullene i bladene. Kansje andre skadedyr? ser ikke noe utøy eller slim på blader. nå er jeg fortvilt. Som sagt - er det ikke snegler er sannsynligheten stor for at det er larver. Dessverre har jeg ikke noe godt tips for hvordan du blir kvitt dem, annet enn å plukke om du får øye på dem. PS: Og hvis du ikke ser lus på rosene, så er det ikke lus som lager hullene. Det gjør de meg bekjent normalt ikke - planten blir bare svekket, henger med bladene etc. Endret 13. august 2007 av piaf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå