Gå til innhold

Labb eller pote?

Tabris

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid sett for meg at hunder, store kattedyr og bjørner har labber, mens katter har poter. For meg høres det feil ut å bruke ordet "pote" på en hund.

Men hva er det egentlig som er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke helt enig med Emi..

Labben er dyrets "fot", mens poter er tråputene på undersiden av labben.

Ikke i følge ordboka:

Pote

Labb

Hvorfor bruker aldri folk ordbok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Jeg gav ingen referanse i mitt svar, men det jeg skrev er i tråd med Wikipedia, som jeg gjorte et søk i... :fred:

Vet at det ikke er en helt etterettlig kilde, men likefullt er det i vanlig bruk en viss nyanseforskjell mellom pote og labb. Og vi bruker i alle fall pote om det som er på undersiden av bikkja vår sine labber. (F.eks "Tassen har såre poter. Hvor er potesalven?")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke i følge ordboka:

Pote

Labb

Hvorfor bruker aldri folk ordbok?

Ordboka var ikke til å så mye hjelp siden "pote" var definert som lodden dyrelabb med klør. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker labb om hele foten, altså hele greia fra ledd og ned til bakken, mens poten er kun den delen dyret trår på. Og for meg har både hunder og katter labb med poter. Men bjørn har bare labb. Hmm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Jeg bruker labb om hele foten, altså hele greia fra ledd og ned til bakken, mens poten er kun den delen dyret trår på. Og for meg har både hunder og katter labb med poter. Men bjørn har bare labb. Hmm....

For meg har katten pote, mens hunden har labb med pute(tredepute i den anatomiske verden). Bare for å gjøre hele greia litt mer forvirrende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig kjent ut :ler:

Forøvrig kan jeg godt finne på å si både bein og arm :sjenert: Men det er en annen diskusjon ;):ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
For meg har katten pote, mens hunden har labb med pute(tredepute i den anatomiske verden). Bare for å gjøre hele greia litt mer forvirrende :)

Enig her :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordboka var ikke til å så mye hjelp siden "pote" var definert som lodden dyrelabb med klør. ;)

Hva var vanskelig med å forstå det? En pote er en slags labb, en labb som er lodden og har klør. Pote er labb, men labb er nødvendigvis ikke pote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at labb er MER enn poten, poten er bare den nederste delen av labben, mens labben liksom er opp til "ankelen" (eg. håndledd (feilaktig "kne"), haseledd?) . Dessuten synes jeg poter høres litt mindre ut enn labber... Og om man tenker på det som er under foten, enten som poter eller puter/trædeputer, så har faktisk bjørnen også det.

Forøvrig er det vel riktigst å si kattepote fordi katten trekker inn klørne, jfr orboka?

De viktigste forskjellene på bjørneføtter og hundeføtter er størrelse og at bjørnen går på hele bakfoten (sålegjenger). Så bjørnen har enda mer labb enn hunden :ler:

Er ord som blir brukt om hverandre her i huset i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var vanskelig med å forstå det? En pote er en slags labb, en labb som er lodden og har klør. Pote er labb, men labb er nødvendigvis ikke pote.

Fordi på labbb sto det fot på (klo)dyr, og da så jeg ikke helt forskjellen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Fordi på labbb sto det fot på (klo)dyr, og da så jeg ikke helt forskjellen. ;)

"Katten min har ett sår på labben!"

Den setningen høres ikke helt riktig ut for meg, men det kan jo ha noe med min dialekt å gjøre i tillegg?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
"Katten min har ett sår på labben!"

Den setningen høres ikke helt riktig ut for meg, men det kan jo ha noe med min dialekt å gjøre i tillegg?!

Ikke for meg heller. Jeg har alltid sagt "pote" om katt og "labb" om hund - men det trenger jo ikke bety at det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Ikke for meg heller. Jeg har alltid sagt "pote" om katt og "labb" om hund - men det trenger jo ikke bety at det er riktig.

Absolutt ikke, men jeg hevder fortsatt at det som noen steder kalles pote på hundens labb heter tredepUte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...