Gå til innhold

Farge på kjole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal sy meg en "festdrakt" som skal kunne brukes i alle sammenhenger der en normalt kan bære en bunad.

Derfor må jeg tenke grundig igjennom hvilken farge jeg skal bruke på kjolen.

Den skal syes i silke/sateng eller brokade.

Det passer ikke med skarpe farger til kjolen, og jeg har lyst til å bruke en nøytral lys farge. Ikke hvit, eggeskallfarget, eller elfenbensfarget, men muligens lys beige eller champagnefarget.

Til dere bruder: ville dere reagert om en gjest kom i en kjole som var veldig lys, men ikke hvit?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Spørs hvor lyst du tenker på.

Ikke alle bruder har kritthvite kjoler, noen er mer eggeskall- eller champagnefargede. Men hvis den ikke er veldig lys gjør det ingen ting :)

Skrevet

Det finnes jo helt hvite bunader også, så jeg ville ikke reagert noe på det. Regner med den ikke ser ut som en brudekjole, så da går det nok helt greit :)

Skrevet

For min del kunne du kommet i hvilken farge som helst! Det er noen som mener at hvite kjoler er helt forferdelig. Når jeg ser gjennom bildene fra dagen vår ser jeg at en av gjestene hadde hvit kjole med sort bånd rundt livet. For å være helt ærlig så la jeg absolutt ikke merke til det. Det var liksom ikke det jeg tenkte mest på, hva gjestene våre hadde på seg.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg synes ikke den ligner på en brudekjole, men siden det er så mange ulike brudekjoler på markedet kan jeg ikke se bort fra at det vil finnes noen som ligner... Det er tross alt ikke så stor forskjell mellom brudekjoler og selskapskjoler...

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
For min del kunne du kommet i hvilken farge som helst! Det er noen som mener at hvite kjoler er helt forferdelig. Når jeg ser gjennom bildene fra dagen vår ser jeg at en av gjestene hadde hvit kjole med sort bånd rundt livet. For å være helt ærlig så la jeg absolutt ikke merke til det. Det var liksom ikke det jeg tenkte mest på, hva gjestene våre hadde på seg.

Jeg ville heller ikke lagt merke til det på dagen vår, men andre ville gjort det. Jeg har lagt merke til det når jeg har vært gjest i bryllup, og har da tenkt at "oi, det var unødvendig". Alle vet at man styrer unna de fargene som kan ligne på en klassisk brudekjole.

Skrevet

Nå har jeg bladd igjennom mange brudesider for å se om jeg kunne finne noe som illustrerte fasong og farge...

Fasongen har jeg ikke funnet ennå, men fargene som står øverst på "ønskelisten" er ganske lik denne, ellerdenne.

Stilen er litt middelaldersk, tenk Arwen fra "Ringenes Herre"...

Og til siste gjest: Jeg vet at jeg skal styre unna en fargene til en klassisk brudekjole, men for å være helt ærlig bryr det meg veldig lite hva gjestene i et bryllup mener om fargen på kjolen min, jeg bryr meg mye mer om hva brudeparet (og da spesielt bruden) mener. :smil:

Skrevet

Jeg ville ikke hatt disse fargene på en kjole jeg og skulle brukt i bryllup...som du ser, er det masse brudekjoler med disse fargene...

Gjest Ikke trådstarter
Skrevet
Jeg ville ikke hatt disse fargene på en kjole jeg og skulle brukt i bryllup...som du ser, er det masse brudekjoler med disse fargene...

Men igjen, hvilke farger blir IKKE brukt i brudekjoler for tiden, og det er vel fremdeles flere som velger hvittoner framfor beige/bruntoner?

Går det ikke an å høre med bruden om hvilken farge hun skal ha i sitt bryllup? Skal hun ha en hvittonet kjole (off-white/elfenben/eggeskall) gjør det vel ikke noe om en gjest kommer i en beige/bruntonet kjole? Skal hun ha champagnefarget, eller en bruntonet kjole går det jo an å finne noe annet for anledningen.

Dette er jo en kjole som skal brukes i flere andre sammenhenger, ikke bare i bryllup, og det er vanskelig å helgardere seg uansett.

Hva hvis bruden velger en lys blå kjole? (det hadde bruden i det siste bryllupet jeg var i) Da kunne ikke gjestene dukke opp i noen lyse nyanser, og heller ikke blåtoner...

Jeg kom en gang i en lys lilla kjole, og folk trodde jeg var bruden, fordi kjolen hadde "feil" fasong! :kjefte:

Ikke lett å gjøre alle til lags nei! :gråte:

Skrevet

høres kjempefint ut, eneste jeg kan tenke meg er at jeg har sett noen brudekjoler i den stilen.... men du kan jo ha litt farge på tilbehør, det kan jo varieres ut fra hvilken anledning det er.... Jeg vurderer også å sy meg fantasidrakt, men har tenkt å dele den i to slik at jeg kan sy flere liv, i forskjellige fasonger og farger... da kan jeg variere det...

Gjest Kristin_
Skrevet (endret)
Nå har jeg bladd igjennom mange brudesider for å se om jeg kunne finne noe som illustrerte fasong og farge...

Fasongen har jeg ikke funnet ennå, men fargene som står øverst på "ønskelisten" er ganske lik denne, ellerdenne.

Og til siste gjest: Jeg vet at jeg skal styre unna en fargene til en klassisk brudekjole, men for å være helt ærlig bryr det meg veldig lite hva gjestene i et bryllup mener om fargen på kjolen min, jeg bryr meg mye mer om hva brudeparet (og da spesielt bruden) mener. :smil:

Jeg har sett folk gifte seg i slike "middelalderkjoler" som du beskriver. Jeg ville ikke gjort det for å være helt ærlig, for det vil likne litt mye på en brudekjole sånn som jeg forestiller meg det. Bergensbunaden og sikkert andre festdrakter også kan man jo få i en farge som man best kan karakterisere som marsipanfarget, men det er ganske tydelig at det er en annen type festdrakt enn en brudekjole.

I og for seg er jeg jo enig i at brudekjoler til dels er svært like vanlige festkjoler (enkelte gifter seg jo i "vanlige" kjoler også). Men derfor ville jeg også vært mer skeptisk til å i tillegg bruke en farge som var tett opptil. Hvor konservativ man er ang skikk og bruk er selvsagt individuelt, og man kan selvsagt se det an på brudeparet, det er deres dag. Men sånn etter boken ville jeg nok sagt nei.

For the record: Er ikke brud, men gjest, og tenker mer ut fra om jeg ville reagert som gjest. Jeg vet for å være ærlig ikke hvor nøye jeg hadde vært på det selv som brud, men jeg hadde nok i hvertfall foretrukket at de spurte om det var greit, for høflighetens skyld :)

Endret av Kristin_
Skrevet

Når du sier at du skal sy fesrdrakt tenker jeg på den typen som nesten ser ut som bunad og hvis det er en sånn syns jeg creme/offwhite er helt ok fordi man ser jo med en gang at det er en "bunad" og ikke en brudekjole.

En fotsid alveinspirert kjole av samme farge ville jeg dermot aldri brukt i bryllup fordi mange gifter seg i slike kjoler.

Jeg prøvde en kjole i helgen til et bryllup jeg skal...den var lyyyyyyyyys rosa m noen sorte blomster på og sort belte...men i lyset i prøverommet så den nesten hvit ut...jeg kjøpte den ikke.

Jeg har og vært i bryllup hvos min kjole var lys rosa og bruden hadde lys brun...min var nok lysere enn hennes, men man kan jo ikke ta høyde for alt heller....ingen trodde jeg var bruden fordet om min var lysere. Hun hadde jo bukett og oppsatt hår etc.

Men jeg serverte i et bryllup for noen uker siden hvor bruden hadde "vanlig" lang hvit kjole, ikke slør og ikke tiara...før jeg så henne "møtte" jeg en annen som hadde knelang kritthvit kjole m strasspynt på og pent oppsatt hår og jeg innrømmer at jeg trodde det var bruden før jeg så den andre. Hun var faktisk nesten mere pyntet. DEN kjolen ville jeg aldri brukt i bryllup....

Skrevet

Trådstarter her. Takk for innspill alle sammen.

Jeg ble så usikker på fargevalget, at jeg snakket med alle venninnene mine som har planer om å gifte seg i løpet av de neste fem årene, for å høre deres mening.

Vi satte oss sammen i går kveld, og jeg viste dem kjolemønster og fargeprøver, og lurte på hva de mente.

Alle var enige om at sterke farger passet veldig dårlig til denne kjolen, og at den måtte syes i duse farger, og da fortrinnsvis lys syrin (som de mener jeg kler godt) eller lyse bruntoner (som vil være mer allsidig), men alle var enige om at den burde ha en noe mørkere nyanse enn champagnefarget.

De aller fleste mente også fasongen minnet mer om en 60-talls konfirmasjonskjole ( :fnise: ) enn en brudekjole, og ingen av dem ville hatt problemer med at jeg dukket opp i deres bryllup med en slik kjole, selv om den hadde en dus farge.

De mente også at de ville ha høyere toleranse for en slik allbrukskjole, enn for en tilsvarende lys kjole som kun var kjøpt for anledningen...

Problemet løst! :jepp:

Skrevet
Jeg ville heller ikke lagt merke til det på dagen vår, men andre ville gjort det. Jeg har lagt merke til det når jeg har vært gjest i bryllup, og har da tenkt at "oi, det var unødvendig". Alle vet at man styrer unna de fargene som kan ligne på en klassisk brudekjole.

Nå er det jo ikke alltid at bruden har hvit kjole heller.. Og hvis man skal tenke på hva gjestene kanskje mener :klø:... Da bør man kanskje vurdere å droppe kjolen og komme i dress, for det er vel stuerent nok?

Man kan jo ikke bli for opphengte i disse kjolefargene. Men for å være på den sikre siden bør du kanskje høre med bruden?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Nei da, ikke alle bruder har hvit kjole, og hvis man vet bruden skal ha en blå lar vel gjeste være å ha på seg blå kjole..

Men i all hovedsak er det fortsatt hvitt og nyanser av beige som brukes av bruder. Og derfor bør gjestene styre unna!

Hva med å lage den mer brun? Fortsatt lys, men tydelig brun?

Skrevet

Jeg synes ikke slike farger passer til en bryllupsgjest kjole.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Nå er ikke jeg hyper-bridezilla, men må innrømme at jeg hadde nok blitt litt skuffa inni meg hvis noen kom i slik farge, for det er bare såvidt litt mørkere enn min. Min er ivory, men har krystaller på, og de får samme farge som de kjolene siden stoffet er ivory.

Jeg hadde hvertfall ikke turt å gå i bryllup i en "middelaldersk" kjole i de fargene, for det blir jo bare mer og mer vanlig som brudekjoler...

Gjest Verdens verste husmor
Skrevet

I følge vanlig skikk og bruk er det ingenting i veien for at en gjest kan bære en kjole i disse fargene som er vist her, det er heller ikke noe galt med fasongen som blir beskrevet.

Det er vanlig skikk og bruk at en ikke skal være mer pyntet enn bruden, og gjesten bør også sørge for å ikke bli forvekslet med bruden. Begge deler er heldigvis veldig enkelt å sørge for på en slik dag, uansett hvilken kjole en velger å bære... :)

De fargene som i følge vanlig skikk og bruk skal unngås, er hvitt og nyanser av hvitt, rødt og sort!

Hvitt og nyanser av hvitt fordi det symboliserer renhet, og som derfor er, tradisjonellt sett, brudens farge.

Rødt fordi det symboliserer djevelskap, og sort fordi det symboliserer sorg.

Beige, og andre bruntoner, er så vidt jeg vet ikke regnet som hvitt eller som en nyanse av hvitt!

Det er ikke vanlig skikk og bruk å legge andre føringer enn de jeg har nevnt på gjestenes antrekk, for eksempel restriksjoner på fasong, eller å måtte unngå andre farger enn de som er nevnt her.

Velger bruden en kjole med annen farge enn hvitt, eller hvit nyanse, vel da må hun vel nesten regne med at en gjest kan komme i en farge som er tilnærmet lik hennes, vil hun unngå det, må hun nesten informere de kvinnelige gjestene om kjolefargen på forhånd, så gjestene kan sørge for å ikke bruke denne fargen, eller nyanser av den. :)

Og for egen del må jeg bare nevne at jeg hadde ikke noe problem med noen av gjestenes antrekk, selv om flere brøt med vanlig skikk og bruk. Jeg var bare glad de kunne dele dagen med oss!

Skrevet
Jeg hadde hvertfall ikke turt å gå i bryllup i en "middelaldersk" kjole i de fargene, for det blir jo bare mer og mer vanlig som brudekjoler...

Helt enig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...