Gjest Gjest_Miss Ariel_* Skrevet 11. august 2007 #1 Del Skrevet 11. august 2007 Begynte å trene for litt over en måned siden. Trener ca 2-3 ganger i uken. Jeg pleier å jogge rundt en halvtime og klarer som regel å jogge hele tiden uten å stoppe, men noen dager er dårligere enn andre... Jeg kunne godt tenke meg å prøve intervalltrening for å få litt fart på kondisen, men er jeg godt nok trent til dette? Og i såfall; hvordan bør jeg begynne? Tror jeg definitivt ikke er klar for noen 4x4 intervaller. Har heller ikke lyst til å begynne på gå/løpe intervaller siden jeg heller vil fokusere på å klare å løpe hele tiden... Håper noen har noen tips til hvordan jeg bør jogge fremover. Ønsker god kondis, men skjønner at jeg må jobbe for det. Er desverre litt for flink til å gi meg når jeg blir sliten Et spørsmål til; har det noe å si om jeg jogger flere dager på rad eller må jeg ha en dags hvile i mellom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melloz Skrevet 12. august 2007 #2 Del Skrevet 12. august 2007 Du kan jo begynne med noen få intervaller til å begynne med. Et godt tips er å bruke lyktestolper ol til det. Spurt fra en lyktestolpe til en annen, og gå i rask tempa mellom de neste. Så mange du klarer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 12. august 2007 #3 Del Skrevet 12. august 2007 Begynte å trene for litt over en måned siden. Trener ca 2-3 ganger i uken. Jeg pleier å jogge rundt en halvtime og klarer som regel å jogge hele tiden uten å stoppe, men noen dager er dårligere enn andre... Jeg kunne godt tenke meg å prøve intervalltrening for å få litt fart på kondisen, men er jeg godt nok trent til dette? Og i såfall; hvordan bør jeg begynne? Tror jeg definitivt ikke er klar for noen 4x4 intervaller. Har heller ikke lyst til å begynne på gå/løpe intervaller siden jeg heller vil fokusere på å klare å løpe hele tiden... Håper noen har noen tips til hvordan jeg bør jogge fremover. Ønsker god kondis, men skjønner at jeg må jobbe for det. Er desverre litt for flink til å gi meg når jeg blir sliten Et spørsmål til; har det noe å si om jeg jogger flere dager på rad eller må jeg ha en dags hvile i mellom? Det er når du trener styrke at du må ha hviledager i mellom. Jogging kan du gjøre hver dag om du vil. Hvis du passer på å løpe 3 dager i uken kan du jo ta en litt kortere økt den ene dagen du trener intervalltrening sånn i begynnelsen, bare for å komme i gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristin_ Skrevet 13. august 2007 #4 Del Skrevet 13. august 2007 Intervalltrening er ganske tøft hvis du klarer å presse deg, så det er absolutt ikke trening man bør gjøre hver dag. Når du løper intervaller skal du presse deg mye hardere når du løper, ergo er det ikke noe "tap" å veksle på å gå og løpe. Det har også vist seg at intervalltrening er særdeles effektivt for å få fart på kondisjonen og fettforbrenningen. Hvis du har lyst å lære deg å pushe smertegrenser en gang for alle, prøv bakkeløp. Blir det for voldsomt, veksle mellom rolig jogging eller gåing og rask løping. Et kjapt google-søk vil gi deg ørten varianter av intervalltrening av folk mye bedre kvalifisert enn undertegnede, så jeg anbefaler deg å gjøre det Ang. gi seg når det blir tungt: kondisjonstrening vil aldri bli særlig effektivt om man ikke lærer å presse seg når det begynner å bli tungt. Jeg vet det er grusomt, hater følelsen av tung kondistrening selv. Men det gir resultater, jeg lover. Vanlig jogging kan man stort sett gjøre hver dag, om man bare passer på å gi kroppen den næringen den trenger. Idrettsutøvere trener jo typisk rolig jogging på "hviledager". Hvis du løper veldig mye, eller har harde økter, gjør det ingenting å la kroppen hvile seg mellom slagene. Husk, det er ikke under treningen at formen blir bedre, men når kroppen bygger seg opp igjen etter å ha blitt brutt ned under trening. Derfor er det viktig med nok søvn, hvile og sunn mat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 14. august 2007 #5 Del Skrevet 14. august 2007 Hvis man ikke er vant til å løpe intervaller, er det mye lettere å starte med kortere intervaller. Det kan være vanskelig å beregne hvor fort man må løpe i fire minutter, og det kan være demotiverende når man tar ut for mye etter to minutter f.eks. Eller man kan ende opp med å ikke løpe fort nok. Hva med å ha kortere intervaller, på f.eks. to minutter, og gjenta så mange ganger du orker? Jeg ser det ikke som noen nedtur å gå eller jogge veldig rolig i pustepausene, siden jeg fokuserer på å løpe fort i de "raske" minuttene. Det blir en annen måte å trene på enn når man løper lengre og jevnere. Jeg syns intervalltrening er en kjempefin måte å variere løpingen på, og i følge en som ga meg veiledning en gang, anses det som en god måte å forbedre kondisjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midna Skrevet 14. august 2007 #6 Del Skrevet 14. august 2007 Tusen takk for fine svar alle sammen! Skal prøve å få til en liten intervalltrening etterpå hvis jeg rekker. Skal skrive å si hvordan det gikk jeg! Ble i alle fall litt mer motivert av å lese svarene deres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå