Gå til innhold

Natland i Bergen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags strøk er Natland i Bergen? Er det fint å bo der? Hvor ligger det i forhold til sentrum?

Skrevet

Er ikke Natland en bydel i Bergen? Er det bare en studentby?

Skrevet

Jeg tenkte automatisk på studentbyen jeg. :rodme:

Men jo, det er en bydel/område i bergen i Fanaområdet.

Skrevet

Hvordan er det der, da?

Gjest Solsikke
Skrevet

Natland er en bydel i Bergen, og ikke bare studentboliger :) Og jeg vil nå tro at det ihvertfall tar en halvtime med buss dit.

Skrevet
Hvordan er det der, da?

Nå har ikke jeg bodd der selv, men jeg har aldri hørt noe negativt om Nattland.

Selv har jeg bare bodd på Minde, Danmarsplass/Solheimslien og Melkeplassen.

Skrevet

Nattland er jo forholdsvis stort da, i hvertfall hvis man tenker på transportmuligheter. Har du barn, bør du være forberedt på mye kjøring hvis du har planer om å bosette deg på toppen. Det går svært sjelden busser fra Birkelundstoppen (der 2eren stopper) og opp. I tillegg er de fleste av fritidsaktivitetene for barna for langt vekke til at man kan gå. Forresten ville jeg aldri ha bosatt meg på toppen der uten bil. Jeg er vokst opp på Landås og har alltid sagt at jeg aldri skal bo på Nattland med/uten barn, nettopp pga all kjøringen.

Men ellers er vel området greit nok det...Ikke noen spesielt utpreget problemområde. Mye rekkehus.

Skrevet
Natland er en bydel i Bergen, og ikke bare studentboliger :) Og jeg vil nå tro at det ihvertfall tar en halvtime med buss dit.

Skal du helt opp på toppen av Nattlandsfjellet, tar det nok en halvtime. Om du er heldig å treffe på en 7er buss da. Men til Birkelundstoppen går det ikke mer enn 15-20 minutter fra sentrum.

Skrevet

Tja, Fana og Fana. Vil nå mer si Landåsområdet. Må nå langt ned i Nattlandsåsen/inn i Sædalen for at du skal nå Fana bydel :)

Skrevet

ok. Da lærte jeg noe nytt. Leste at det var en del av Fana før Fana ble innlemmet i Bergen, så da så jeg for meg at det ikke var så langt unna.

Takker for infoen. :)

Skrevet (endret)

Nattland (tidligere Natland fra nat=naut=kyr)

Nattland ligger sør for Haukeland Sykehus, og er en del av tidligere Landås bydel (Nå heter bydelen Årstad etter at Landås og Løvstakken ble slått sammen) Bydelsadministrasjonen ligger i det gamle verftdområdet til Bergen Mekaniske Verksted ved Danmarksplass.

Jeg vet ikke hva som opprinnelig var selve Natland, men innbiller meg at det begynner like sør for Haukeland Sykehus, og strekker seg til Birkelundstoppen.

Bebyggelsen er ganske variert, med høyblokker, rekkehus næringsbygg og eneboliger i salig blanding. Langs Nattlandsveien ligger blokker, bakenfor blokkene inn i stikkgatene ligger blandingsbebyggelse. Jo lenger bort fra hovedveiene, jo flere eneboliger og vertikaldelte hus, særlig oppover mot Natlandsfjellet/Landåsfjellet fra Ulriken og sør. Det er et godt utvalg av de vanligste butikkene. Alle de store matvarekjedene finnes i bydelen. Også endel spesialbutikker. Der er eldresenter, barnehager og barneskoler i ikke helt ukristelig avstand, uansett hvor på Natland man skal bo. Men det er såpass stort område, at det ville vært lettere å fortelle mer om man har et gatenavn å forholde seg til. (De fleste gatene har like mange boenheter som en norsk gjennomsnittskommune, så det blir bra anonymt uansett.

Bussen bruker femten til tjue minutter til sentrum utenom rushtiden. Går du fra Mansverk (sånn midt på Natland) bruker du 50-60 minutter for å gå til sentrum. Man kan komme langt med sykkel, men som i innlegget oppi der et sted nevner, er boligene oppe i fjellet upraktiske om man ikke har et eller annet motorisert fremkomstmiddel.

Det er lett å finne steder å stikke seg litt vekk om man vil gå en tur. Masse grønne lunger. Rundt Tveitevannet, Parkområdet like over Brann Stadion, oppover mot Kanonhaugen, Legdene, ved oppgangen til Ulriken. Over Natlandsfjellet går du på halvannen time, og får byen på avstand, og blæbær i kjeften. Våger du deg over Birkelundstoppen, og forlater Natland, kommer du ned Birkelundsbakken, og har vakre turområder rundt Paradis, og Troldhaugen.

En gang "i tidenes morgen" gikk den gamle grensen mellom Bergen og Fana kommuner et sted mellom Birkelundstoppen og den gamle trikkesløyfen like over Mansverk. Men Natland ligger langt unna Fana. Først kommer Paradis og Nestun, og Midtun.

Strøket er rolig, med relativt lite kriminalitet til å ligge i en såpass stor by. Det er primært et boligstrøk, og de fleste jobber enten i sentrum eller i periferien. Kulturelt er støket relativt blodfattig, men det er ingenting ikke en bussbillett fikser. Det fine med å bo på Natland, er at man har kort vei til sentrum og "livet", men kan dra hjem for å hvile ut ; ) Du er temmelig sparsom med opplysninger om hvem du er, med tanke på alder, unger, livsfase og sånn, og jeg gidder ikke å sitte å skrive hvordan alt er for alle tenkelige aldersgrupper. Men er du ei eldre dame, finns det alltid moro. Du kan klage på at naboen slurver med trappevasken, eller gå å handle mellom klokka 1000 og 1130 og se hvor stresset yngre mennesker blir når du betaler med småpenger. Bingo er det også, og pensjonistsvømming.

Nattlendinger er generelt hyggelige mennesker. ; )

Endret av Kamikatze
Skrevet

Hvert fall fint å gå på tur på Nattlandsfjellet. :D Oppover der hvert fall ... :P

Skrevet
[Mekaniske Verksted ved Danmarksplass.

Jeg vet ikke hva som opprinnelig var selve Natland, men innbiller meg at det begynner like sør for Haukeland Sykehus, og strekker seg til Birkelundstoppen.

[

Jeg tror du blander ganske mye nå mellom området Nattland og området Landås. Veldig mange av de stedene du nevner ligger på Landås. Husk på at Nattlandsveien er svært lang. Haukeland sykehus ligger på Landås, det samme gjør store deler av Nattlandsveien. Du må helt opp på Birkelundstoppen og så oppover på fjellet/innover i Sædalen, før området kalles Nattland. :)

Skrevet
Hvert fall fint å gå på tur på Nattlandsfjellet. :D Oppover der hvert fall ... :P

Tja. Er vel ikke så spennende å gå tur og se på alle rekkehusene? Men det er en nydelig tur fra Nattlandsfjellet via Nubbevannet til toppen av Ulriken :)

Skrevet (endret)
Jeg tror du blander ganske mye nå mellom området Nattland og området Landås. Veldig mange av de stedene du nevner ligger på Landås. Husk på at Nattlandsveien er svært lang. Haukeland sykehus ligger på Landås, det samme gjør store deler av Nattlandsveien. Du må helt opp på Birkelundstoppen og så oppover på fjellet/innover i Sædalen, før området kalles Nattland. :)

Sikker er jeg ikke, jeg er ingen lokalhistoriker, og gjengir bare ting som greide å trenge gjennom ørevoksen, i et eller flere ubevoktede øyeblikk. Våningshusene til gamle Natland gård lå jo like nedenfor Strimmelen, vis a vis Mannsverk. Rester av deres gamle setersti går fra Mannsverk mot Strimmelen, og fortsetter bak Strimmelens øverste høyblokk til Kolstien, hvor den følger bilveien til Sollien hvor den fortsetter oppover fjellsiden bak boligene i krysset. Så selve gården strakk seg nok både nordover og sørover fra hustunet. Hva gjelder området ved Haukeland sykehus, har du rett. Natland begynner et stykke sør for sykehuset, men jeg vet ikke nøyaktig hvor.

Hvor godt det enn gjør å mimre litt, er dette neppe særlig relevant for trådstarter, som i utgangspunktet lurer på hva slags strøk det er, og om det er et godt sted å bo. Og DET tror jeg nok vi kan bli enige om at det er. -Både Nattland og Landås : )

Edit: Skjønnhetspletter.

Endret av Kamikatze
Skrevet
Hvor godt det enn gjør å mimre litt, er dette neppe særlig relevant for trådstarter, som i utgangspunktet lurer på hva slags strøk det er, og om det er et godt sted å bo. Og DET tror jeg nok vi kan bli enige om at det er. -Både Nattland og Landås : )

Ja, jeg har bodd på Landås i snart 26 år, så at det er et godt sted å bo, er jeg enig i. :)

Men det er også derfor jeg er litt pirkete på skillet mellom Landås og Nattland. Hvis man flytter til Nattland og tror det er rett i nærheten av Brann stadion, Haukeland, Lægdene etc., så blir man nok skuffet. Det virker som om trådstarter ikke er lokalkjent, og da vil sånne detaljer være vesentlige. :)

Skrevet
Tja. Er vel ikke så spennende å gå tur og se på alle rekkehusene? Men det er en nydelig tur fra Nattlandsfjellet via Nubbevannet til toppen av Ulriken :)

Jeg så ingen rekkehus? bare ren og pur natur. :) Såvidt jeg husker. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...