Gå til innhold

Besøk er avtalt, men så vil ikke barnet dra likevel...

Anbefalte innlegg

Gjest Yvette utlogget
Skrevet

Jeg lurer på om jeg har tabbet meg litt ut her.

Jeg har avtalt med moren til en barnehagekompis av eldstebarnet mitt at vi (jeg og eldste) kommer på besøk i dag for et par timer.

Når jeg fortalte eldste det, ville han ikke.

Selv om dette er et barn han leker med hver dag i barnehagen.

Hva ville dere gjort?

Ringt og avlyst besøket?

Dratt likevel og satset på at det gikk greit når ungen først kom dit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvor gammel er han da*?

Om han er gammel nok, lært han at en avtale er en avtale..

Men kanskje greit å ikke avtale uten å spørre først.

Endret av baby-E
Skrevet

Jeg tror at jeg muligens hadde sagt at vi tar en liten tur, stikker innom for å si hei. Dere må jo ikke være der i timesvis.

For alt du vet kan han vel kanskje skifte mening igjen i løpet av dagen. Om han holder på med noe ekstra gøy/koselig nå så har han kanskje ikke lyst til å dra pga det. (Nå mener ikke jeg at dere skal finne på noe kjedelig for at han skal få lyst til å dra altså. :ler:)

Gjest StoreSky
Skrevet

Hadde dratt, en avtale er en avtale, som baby-E sier.

Har selv opplevd hvor lei seg barn kan bli, når venner kansellerer besøk.

Gjest Gjest_Yvette_*
Skrevet

Han er 4 år.

Neste gang spør jeg først om han har lyst til å dra på besøk, før jeg avtaler noe.

Tar til meg tipset til Samba og sier at vi drar for å si hei og være der bare litt- så får vi se.

Håper bare han ikke setter seg fullstendig på bakbeina, eller sier når vi kommer dit at han ikke vil være der... :sjenert:

Skrevet

Jeg ville ikke latt en fireåring styre dette så mye selv. Lar du være å dra fordi han ikke vil, risikerer du at han ombestemmer seg en time eller to og sier "Nå kan vi dra!" også er frustrasjonen løs fordi det ikke blir noe av. Jeg ville også vært forsiktig med å la han bestemme for mye om fremtidige besøk - fortutsatt at dette er en unge han kommer godt overens med (jeg ville ikke dratt ham med til en unge han mistrivdes sammen med). Spør du om han vil, og han sier ja, hva da om han ombestemmer seg i siste liten fordi han kom på at han skulle leke noe akkurat da? Og om du spør og han sier nei, så kan han ombestemme seg når det i realiteten er for sent, og bli frustrert over at du ga han valget, men så fikk han ikke bestemme selv likevel når han likevel ville.

Jeg ville heller bare tatt avgjørelsen selv, og heller sagt fra på forhånd at "i dag/morgen skal vi besøke xxxx", så får han forholde seg til det.

Gjest Gjest_Yvette_*
Skrevet

Jeg er vanligvis ikke en spørsmålsforelder, altså. Klar over den fellen der.

Tror likevel min fireåring er litt for glad i å bestemme selv, for uansett om jeg bare sier "nå skal vi *blablabla*" så har han alltid innvendinger hvis det ikke er noe som han umiddelbart får lyst til å gjøre...

Lar ikke ham bestemme hva vi skal bruke dagene til, for å si det sånn!

Takk for svar!

Skrevet

Jeg tror jeg ville sagt veldig tydelig at "jo, vi skal dra". Og så ville jeg speilet for ham:

"tenkt hvis du hadde gledet deg til å få besøk, og så ville kompisen ikke komme - tenk hvor lei deg du hadde blitt." Og så sier du det på den måten han sa at han ikke ville.

Veldig fornuftig av deg å ikke la en 4 åring styre. Sånn jeg ser det er en 4 åring "under opplæring". Leste i en annen debatt at det er i tiden at barna skal "kose seg" og ha det "komfortabelt" og bare gjøre det "de har lyst til". Jeg tror det er litt sånn, og jeg tror ikke det er bra.

Dette er trening i både empati og sosial kompetanse. (Empati er forsåvidt under begrepet sosial kompetanse rent faglig.)

Skrevet

Hvorfor har han ikke lyst? Reiser du kun dit for barnas del, eller for din del også? Hvis det er kun for barnas del så er det kanskje naturlig å spørre på forhånd, men hvis det også er for din del, så ser jeg ikke helt hvorfor man skal spørre barnet om det har lyst eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...