Cupcake Skrevet 21. mars 2003 #1 Del Skrevet 21. mars 2003 Sliter med dårlige TV forhold hjemme ( ), og lurte på om vi skal investere i en såkalt "antenneforsterker"... Er det noen som har erfaring med slike? Virker de? Denne f.eks. ? -> http://www.clasohlson.no/WAG.asp?cp=Eq0q11...20&ic=N&sw=3337 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harrry Skrevet 25. mars 2003 #2 Del Skrevet 25. mars 2003 Sliter med dårlige TV forhold hjemme ( ), og lurte på om vi skal investere i en såkalt "antenneforsterker"... Er det noen som har erfaring med slike? Virker de? Denne f.eks. ? -> http://www.clasohlson.no/WAG.asp?cp=Eq0q11...20&ic=N&sw=3337 En antenne forsterker forsterker signalet i selve kabelen. Det er vanlig å bruke en slik der hvor kabelen har lange strekninger. (over 30 meter). Hvis signalet er fullt av forstyrrelser så vil du igså forsterke disse og resultatet vil bli det samme. Erfaringsvis så er beste måten å gå frem på for å finne best mulig forhold. 1. Kart. Lokalt kart med avmerking av TV senderen. (Lokal TV forretning eller telenor hjelper med avmerkingen. 2. justering av antenna til nøyaktig posisjon. Ofte har man gamle frekvenser som har blitt byttet. Sjekk om kanalene (ikke programmet) er riktige for det området du er i. 3. Sjekk kabeltilkoblingen til antennen. Hvis den er irret og dårlig ved antennen. Gjør rent. helst kapp av noen centimeter og koble till igjen. 4. Sjekk med naboer som har bra forhold. Hvilke antenner retninger/frekvenser bruker de? Men forsterker hjelper skjeldent... desverre. Det er bare en enkel ting og selge og høres så enkelt ut. Dårlig signal?? Forterker vips.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermann Skrevet 25. mars 2003 #3 Del Skrevet 25. mars 2003 Er enig med Harrry i det meste, men jeg har ca 30 meter ledning der en antenneforsterker av lignende type(fra expert) er plasert etter 10 meter. Da har jeg bra bilde, men jeg har også parabol så det kan ikke sammenlignes, og de blir brukt til opptak mens jeg ser på feks, tv3. "Kluet" er å plasere forsterkeren nermest mulig antennen for ikke å få så mye forstyrrelser. Hos meg var forskjellen den at uten forsterkeren så var det ikke mulig å se noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 26. mars 2003 #4 Del Skrevet 26. mars 2003 Hva med å kjøpe digitalparabol? - det må du gjøre om få år uansett. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harrry Skrevet 26. mars 2003 #5 Del Skrevet 26. mars 2003 Er enig med Harrry i det meste, men jeg har ca 30 meter ledning der en antenneforsterker av lignende type(fra expert) er plasert etter 10 meter. Da har jeg bra bilde, men jeg har også parabol så det kan ikke sammenlignes, og de blir brukt til opptak mens jeg ser på feks, tv3. "Kluet" er å plasere forsterkeren nermest mulig antennen for ikke å få så mye forstyrrelser. Hos meg var forskjellen den at uten forsterkeren så var det ikke mulig å se noe. Jo men da er vi jo enige. Der nettoppp når ledningen er lang (over 30m) eller så, at slike er nyttige. Forterkeren sørger for at det som kommer inn til den blir sendt videre. Men den kan ikke lage bedre forhold. Kommer det forstyrrelser inn så blir de også forsterket. Problemet er at mange setter forsterkeren i feil ende. altså i slutten av ledningen der signalet er dårligst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermann Skrevet 26. mars 2003 #6 Del Skrevet 26. mars 2003 Hva med å kjøpe digitalparabol? - det må du gjøre om få år uansett. Milla Har selv digital parabol jeg, men er nok ikke så overbevist på at det er fremtiden. Det blir vel via telenettet tenker jeg(fiberoptisk) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 26. mars 2003 #7 Del Skrevet 26. mars 2003 Har selv digital parabol jeg, men er nok ikke så overbevist på at det er fremtiden. Det blir vel via telenettet tenker jeg(fiberoptisk) Japp.. Fremtiden ligger i kablene.. Det er ikke alle som har mulighet til å sette opp paraboler mtp signal osv. Fiberutbygginen er i full gang. Om ikke så alt for lenge regner jeg med at de fleste byer har returnett.. Spennende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cupcake Skrevet 27. mars 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 27. mars 2003 Takk for alle svar, men ettersom vi leier leilighet, blir det nok ikke aktuelt å få montert noe digitalparabol e.l. Da får vi nok leve med de forholdene vi har, selv om det er en smule irriterende med småprikkete skjerm. :-/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 28. mars 2003 #9 Del Skrevet 28. mars 2003 Digital parabol er ikke fremtiden, alt for følsom ovenfor andre enkeltelementer og dyrt, og du trenger garantert IKKE kjøpe digitalt for å få tv-bilde før det finnes andre og bedre alternativ ute. Men dårlige antenneforhold kan skyldes helt andre ting enn mange faktisk tenker på. Rett og slett plasseringen på antennen i forhold til vegg, og hvilken farge huset er. Ja, det høres banalt ut, men det er en mulighet. Hvis huset har en veldig glasert farge (feks de fleste hvitfarger), så kan denne reflektere signaler og lage forstyrrelser for antennen. Løsningen er å finne en mer egnet plass for den, eller en dertil egnet antenne. WildThing "respect to the man in the icecream-van!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå