Gjest Eldar Skrevet 10. august 2007 #1 Skrevet 10. august 2007 Hva vil det si å ha lavt blodsukker? Hun snakker om det hele tiden, og hun blir plutselig akutt sulten? Hun må ha mat hver 3. time ellers er det skikkelig krise og hun blir helt vrang. Hun drikker mye spesielt vann med kullsyre og Cola Light hele tiden. Jeg har aldri hørt om det før, har det noe med diabetes å gjøre. Jeg har ikke hørt noe om at hun har det. Jeg for min del kan gå store deler av dagen uten mat, uten at det er noe problem.
Gjest StoreSky Skrevet 11. august 2007 #2 Skrevet 11. august 2007 Å drikke Cola (light) hjelper ikke!! Sukker, hvetemel, fruktose (frukt) får blodsukkertet fort opp -fort ned. Cluet er altså: grovt brød, prooteiner, laaangsome karbohydrater!, grønnsaker i veska er fint. Dessuten, småspise hver 3. time hjelper ikke. Bedre å spise ordentlig måltid når man er sulten. Jeg tvang meg selv til å spise kun hver 3. time ordentlig, passe mett. Når jeg da kjente bedre til sulten/ikke sulten, spiste jeg hver 4. time. Altså jeg måtte lære meg selv, når jeg egetlig var sulten!
Supraspinatus Skrevet 11. august 2007 #3 Skrevet 11. august 2007 Denne burde vært flyttet til kropp og helse.. Ihvertfall. Lavt blodsukker kan være sykdomsrelatert, men det må ikke være det. I den siste tiden har det vært fokus på kosthold for å forhindre bølgedaler av høyt og lavt blodsukker. Lavt blodsukker er en reaksjon på for lite sukker i blodet (for lenge siden siste måltid) eller for mye insulin. Det er også trodd at selv om sukkerfri brus ikke inneholder noe sukker (eller kcal) har den likevel effekt på blodsukkeret. Det som sies er at når kroppen får sukkerfri brus i seg forbereder den seg på et sukkerholdig måltid siden den nå smaker søtt. Derfor øker insulinproduksjonen. Siden det ikke kommer noe sukker, synker blodsukkeret. Jeg kan ikke finne noen troverdige kilder på om dette er sant eller ikke. Jeg har vært borti folk som hele tiden er sulten og blir irritert og skylder på lavt blodsukker, men når de tar blodprøve for å sjekke dette er blodsukkernivået helt normalt. Så regner med de tilfellene er det innbilt ... les mer om hypoglykemi
Arkana Skrevet 11. august 2007 #4 Skrevet 11. august 2007 Det er også trodd at selv om sukkerfri brus ikke inneholder noe sukker (eller kcal) har den likevel effekt på blodsukkeret. Det som sies er at når kroppen får sukkerfri brus i seg forbereder den seg på et sukkerholdig måltid siden den nå smaker søtt. Derfor øker insulinproduksjonen. Siden det ikke kommer noe sukker, synker blodsukkeret. Jeg kan ikke finne noen troverdige kilder på om dette er sant eller ikke. Det er bare tull. Da ville i såfall diabetikere bli rimelig dårlige av å drikke sukkerfrie drikker og jeg kan garantere deg at de har ingen som helst effekt på blodsukkeret mitt i allefall. Forøvrig synes jeg kjæresten til TS burde ta seg en tur til legen. Økt tørste er ofte et tegn på diabetes og hvis hun i tillegg er så påvirket av blodsukkeret at hun må spise ofte for å holde det oppe kan det være noe galt (men det trenger ikke være det). Diabetikere må gjerne spise oftere enn andre for å holde blodsukkeret på et jevnt nivå, det sies hver 3-4 time, personlig har jeg aldri hatt behov for det (heldigvis), men det er selvsagt store individuelle forskjeller her.
Ce'Nedra Skrevet 11. august 2007 #5 Skrevet 11. august 2007 Cola light inneholder sukralose som ikke påvirker blodsukkeret, så det er tull ja. Ville også fått henne til å sjekke blodsukkeret. Uansett er det ikke dumt å spise et lite måltid hver 3. time, det burde egentlig alle gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2007 #6 Skrevet 11. august 2007 rriterende med folk som maser om symptomer hele tiden. Dette kan hun fint fikse selv ved å spise regelmessig mat med langsomme karbohydrater, og ha noe som raskt øker blodsukkeret i beredskap, f.eks banan, en liten pakke kjeks el lignende. Hun er vel voksen og kan ta ansvar for kostholdet sitt, uten å mase eller gå lavt og bli sur? Regner med at hun har tatt det opp med lege og h*n har gjort hensiktsmessig utredning.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2007 #7 Skrevet 11. august 2007 Uansett er det ikke dumt å spise et lite måltid hver 3. time, det burde egentlig alle gjøre. Enig, det er helt i orden å "kreve" og si at det er helt nødvendig for en å spise litt hver tredje time: mange må det for å opprettholde humøret og formen. Der er vi forskjellige, vet du. Alle er ikke som deg som kan gå hele dagen uten mat uten at det påvirker humøret... Dessuten, selv om du aldri har hørt om dette før betyr jo ikke det at det ikke er vanlig. Hun kan vel ikke forholde seg til din målestandard for hva som er normalt hele tiden, kan hun vel. Hun burde uansett sjekke sitt blodsukker hos legen og få det svart på hvitt om hun faktisk har lavt blodsukker.
Supraspinatus Skrevet 11. august 2007 #8 Skrevet 11. august 2007 Det er bare tull. Da ville i såfall diabetikere bli rimelig dårlige av å drikke sukkerfrie drikker og jeg kan garantere deg at de har ingen som helst effekt på blodsukkeret mitt i allefall. som sagt, så fant jeg ingen troverdige sider om det, men det fantes utrolig mange av de lite troverdige. Sjekket med en som hadde peiling og han ba meg sjekke denne siden: http://sucralose-norsk.org/ Det er forøvrig knyttet bånd mellom økt sjanse for hjernesvulst og aspartam. Men for å nevne noe annet. Brus, light eller ikke, er INGEN erstatning for vann. Støtter meg oppunder dem som mener lagsomme karbohydrater og mer protein er en løsning for å holde blodsukkeret stabilt. Samtidig er det viktig å få i seg umettet fett i stedet for mye mettet fett. Spise hver tredje time er heller ikke dumt, men det er ikke noe poeng å spise et stort måltid hver tredje time. Da kommer man fort opp i mye næring per døgn. symptomer på diabetes: tørste, økt urinutskillelse, kløe i hud og slimhinner, særlig omkring kjønnsorganene, og etter hvert svekket syn, nedsatt følelsessans og nedsatt sirkulasjon i lemmene og huden.
Ce'Nedra Skrevet 11. august 2007 #9 Skrevet 11. august 2007 som sagt, så fant jeg ingen troverdige sider om det, men det fantes utrolig mange av de lite troverdige. Sjekket med en som hadde peiling og han ba meg sjekke denne siden: http://sucralose-norsk.org/ Det er forøvrig knyttet bånd mellom økt sjanse for hjernesvulst og aspartam. Sorbitol, xylitol, maltitol og mannitol gir endring i blodsukker. Sakkarin, cyklamat, aspartam og acesulfam K gir IKKE endringer i blodsukkeret. Epidemiologiske undersøkelser har ikke gitt noen holdepunkter for at sistnevnte søtningsstoffer (sakkarin etc.) skal gi kreft eller andre sykdommer hos mennesket. (Ernæring, mer enn mat og drikke, Kjersti Sortland, Fagbokforlaget)
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2007 #10 Skrevet 11. august 2007 Sorbitol, xylitol, maltitol og mannitol gir endring i blodsukker. Sakkarin, cyklamat, aspartam og acesulfam K gir IKKE endringer i blodsukkeret. Epidemiologiske undersøkelser har ikke gitt noen holdepunkter for at sistnevnte søtningsstoffer (sakkarin etc.) skal gi kreft eller andre sykdommer hos mennesket. (Ernæring, mer enn mat og drikke, Kjersti Sortland, Fagbokforlaget) ? Hva betyr det?
Ce'Nedra Skrevet 11. august 2007 #11 Skrevet 11. august 2007 Undersøkelser av utbredelsen og årsakene til sykdom i humane befolkninger.
Hutula Skrevet 11. august 2007 #12 Skrevet 11. august 2007 Det er forøvrig knyttet bånd mellom økt sjanse for hjernesvulst og aspartam. Hvis man sprøyter store mengder aspartam inn i rottehjerner, så har rottene en tendens til å utvikle hjernekreft. Men da er det snakk om så store mengder at du og jeg må drikke kassevis med lightbrus daglig for å få i oss samme mengde.
Supraspinatus Skrevet 12. august 2007 #13 Skrevet 12. august 2007 Hvis man sprøyter store mengder aspartam inn i rottehjerner, så har rottene en tendens til å utvikle hjernekreft. Men da er det snakk om så store mengder at du og jeg må drikke kassevis med lightbrus daglig for å få i oss samme mengde. Jeg nevnte ingenting om mengder. Og hvordan de utfører undersøkelsen vet jeg heller ikke så jeg uttaler meg ikke om det. Når de skriver det på rapporten, så regner jeg med at det har relevanse. Staten har forøvring laget et anbefalt daglig maks inntak av kunstig søtning som tilsvarte en del halvlitere brus ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå