Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en diskusjon gående nå, om vi skal være med å betale på gaver til den andres venner/familie ifm fødselsdager, innflyttingsfester ol.

Jeg mener at jeg betaler for gaver til mine venner/familie, men at gaven skal være fra begge dersom begge går i selskap/fest, og motsatt.

Han mener at det er unaturlig, og vil at vi skal spleise på alt.

For meg virker dette urettferdig, i og med at han har en mye større familie og flere venner enn meg. Dersom vi skal spleise mener jeg også at det vil påvirke hvor mye vi kjøper for. Jeg vil gjerne kunne gi min beste venninne en dyr gave uten å tenke på at han gjerne synes det blir for dyrt.

Da samboerforholdet er ganske nytt, har vi stort sett hver vår økonomi, og ganske "rettferdig" fordeling på det meste.

Hva mener dere? Er jeg urimelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det kommer helt an på anledningen.

Er det innflytningsfest eller bursdagsfest synes jeg at man kjøper sammen hvis begge er invitert, uavhengig om "hvem sin venn/familie" det er snakk om.

Er det til en (beste)venn som ikke feirer bursdagen sin, gir man alene, uten at gaven også er fra en eventuell samboer også.

Julegaver er det litt så som så med. Jeg vil gjerne være med å spleise på gaver til min svigerfamilie, selv om han har større familie enn meg. For gaven skal jo være fra meg også - og jeg får gaver av dem.

Skrevet (endret)

Hos oss gjør vi det sånn at jeg kjøper til mine og han til sine, men gaven er fra begge.

Til naboer og sånt kjøper den som leter etter gave/har penger/finner noe, helt tilfeldig altså.

Her er det sånn at jeg og mine søsken kjøper for 200,- til hverandre, han kan godt finne på å bruke 1000,- pr søsken. Og det blir litt rart for meg om jeg skal bruke såpass på hans søsken, men ikke på mine egne.

Endret av Opa
Skrevet

Vi har den ordnignen at jeg som regel ordner gaver til mine søsken/foreldre/besteforeldre og han til sine, men alle gaver er fra oss begge. Vi får begge julegaver og busdagsgaver fra dens andres familie.

Gaver til venner har han ofte spleiselag med andre kompiser på uten at jeg er med, og jeg har hatt spleiselag med mine venninner på gaver til dem.

Vi er begge i jobb og tjener nokså det samme, prisen styrer vi hver for oss på familiegaver, men det er nok ganske likt.

Men vi har nå også vært samboere i nesten 5 år og kjenner familiene godt.

Syns nå du har rett til å bestemme pris ift økonomi til din familie/venner og hans til sine, men at det kan stå fra begge likevel. Jeg syns selv det bare er koselig å være med på gaver til hans familie, blir mer inkludert og kjent i hans da.

Skrevet (endret)

H

Endret av Kosemose

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...