onyx Skrevet 10. august 2007 #1 Skrevet 10. august 2007 Bare fordi jeg har lyst skal jeg anstrenge meg litt mer enn normalt og lager en gourmetmeny imorgen. Sliter bare litt med desserten, det bør være noe med friske bringebær siden jeg kjøpte noen helt fantastisk idag. Resten av menyen ser slik ut: Grønn salat med valnøtt-og balsamicovinaigrette og hermetisk gåselver (burde hatt fersk, men den butikken er stengt for oppussing:) ) Ovnsstekt breiflabb i spekeskinke, safranrisotto, gulrot- og spinatpuré (2 separate, ikke blanding). Dessert er ennå åpent, så forslag mottas! I tillegg har jeg litt lyst til å putte inn en ertesuppe med trøffelolje, men har ennå ikke bestemt meg. Vin er ennå ikke bestemt, noe må da min samboer også bidra med.
Gjest Fjellsippa Skrevet 10. august 2007 #2 Skrevet 10. august 2007 Det er mye som er godt til bringebær. Hva med å lage en Pavlova, og ha krem og bringebær oppå? Eller pannacotta med bringebær og bringebærcoulis ved siden av. Det er også godt med bringebær og blåbær i creme brulee.
onyx Skrevet 10. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. august 2007 Har tenkt på pavlova, men kom frem til at det blir for mye dessert for bare 2 personer. Vurderer Nigellas vingelé med bringebær, synes den ser så fantastisk ut. Myk brownies eller sjokolademousse med bringebær er også oppe til vurdering.
Gjest piaf Skrevet 10. august 2007 #4 Skrevet 10. august 2007 Liker du ostekake? I såfall har jeg et forslag, som jeg testet ut selv forleden. Bakt ostekake à la Helge (fra Gastronomisk institutt), som du finner oppskrift til her på forumet, med topping av et lass av friske bringebær, og gjerne noen utstenede moreller i tillegg, penslet med et tynt lag gelé. Lag sukkerlake, og ha en håndfull av bærene i slik at de gir farge og smak. Sil, og løs opp oppbløtte gelatinplater i den varme væsken (dobbelt så mange plater som du har desiliter væske). Avkjøl litt til det tykner (gjerne i vannbad), og pensle over fjellet av bær til du har dekket alt. Det ser utrolig flott ut og smaker fantastisk! Et annet alternativ jeg har testet i sommer er sjokolademoussekake med bringebær. Jeg har dessverre ingen oppskrift, men du kan bruke en mandelbunn og en sjokolademousseoppskrift du liker, dersom du har det. Det du trenger er altså en tynn mandelbunn smakt til med et par ss kakao eller litt revet mørk sjokolade, og en god sjokolademousse over, helst tilsatt litt gelatin. Settes i kjøleskap til den stivner, og pyntes med masse friske bringebær ved servering.
Gjest piaf Skrevet 10. august 2007 #5 Skrevet 10. august 2007 Hehe, der kom du meg i forkjøpet. Til to personer foreslår jeg stadig ostekaken med bær/geletopping, men halv porsjon laget i 20 cm form (jeg har testet, det går strålende).
onyx Skrevet 10. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 10. august 2007 Takk Piaf. Den ostekaken med en haug bringebær laget jeg til en sommerfest ved samboeren mins jobb. Gjett hvilken kake som forsvant først? syned den er litt stor, jeg har vurdert å kjøpe en minirundform og skalere den ned til en passende størrelse for 2. Jeg kan bare ikke ha mengder med kake i huset....
onyx Skrevet 10. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 10. august 2007 Hehe, der kom du meg i forkjøpet. Til to personer foreslår jeg stadig ostekaken med bær/geletopping, men halv porsjon laget i 20 cm form (jeg har testet, det går strålende). Fint, skal huske det til en annen gang. Kom nettopp på at den egentlig er best etter en natt i kjøleskapet og siden jeg ikke har riktig alt jeg trenger i huset til den kake, så får jeg ikke laget før imorgen.
Gjest piaf Skrevet 10. august 2007 #8 Skrevet 10. august 2007 Fint, skal huske det til en annen gang. Kom nettopp på at den egentlig er best etter en natt i kjøleskapet og siden jeg ikke har riktig alt jeg trenger i huset til den kake, så får jeg ikke laget før imorgen. Ja, det er sant, den er best når den får sette seg litt. Forøvring ble den som sagt fin i 20 cm form, litt lav, men perfekt konsistens (beregn litt kortere steketid). Og det tynne gelélaget balanserte friskheten i bærene perfekt, i tillegg til at det så flott ut, og holdt alt på plass!
onyx Skrevet 10. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 10. august 2007 Ååååå, nå har jeg utrolig lyst på ostekake! Enda et alternativ jeg har er jo å lage en bringebærmousse/fromasj. Det er jo såå godt, og så høvle over mørk og bitter sjokolade. Jammen ikke enkelt å finne en akkurat passelig lett og fancy dessert.
Gjest piaf Skrevet 10. august 2007 #10 Skrevet 10. august 2007 Ååååå, nå har jeg utrolig lyst på ostekake! Jeg også - i tillegg til alt det øvrige du har på menyen!
onyx Skrevet 10. august 2007 Forfatter #11 Skrevet 10. august 2007 Ja, jeg tror den nettopp ble en femretter når jeg inkluderte ertesuppen og et ostefat før desserten.
onyx Skrevet 11. august 2007 Forfatter #12 Skrevet 11. august 2007 Ok, det ble Nigellas chardonnaygelé med bringebær. En skikkelig voksen geledessert, veldig god.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå