Gjest Gjest_Coolaid_* Skrevet 10. august 2007 #1 Skrevet 10. august 2007 Barer lurer på om noen har peil på hva dere betaler for hele mål med ved. Hva er en fornuftig pris for et mål blandingsved?
Cristycreme Skrevet 11. august 2007 #2 Skrevet 11. august 2007 Jeg vet ikke hvor mye et mål er, men jeg betaler en 900kr for en palle med blandingsved.
Eføy Skrevet 12. august 2007 #3 Skrevet 12. august 2007 Vi betaler ca 900 kr for 1500 liter med ved. For 1000 l med ved, så jeg en annonse hvor det kosta 650 kr. Dette er priser på bjørkeved. Tar du blandingsved kan du jo få det billigere. Sorry om jeg ikke svarer helt nøyaktig på hva du spør etter, men jeg aner ikke hvor mye et mål med ved er..
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2007 #4 Skrevet 12. august 2007 Familien min eier mye skog så jeg får all veden min gratis men vet at far tar 3500 kroner for 3 favner prima bjørkeved. Jeg fyrer med bjørk når det er skikklig kaldt, ellers bruker jeg endel blandingsved og kvist til opptenning. Antoinette i.i.
Amanlis Skrevet 12. august 2007 #5 Skrevet 12. august 2007 Du mener ei favn med ved vil jeg tro. Et mål bli litt mye Jeg er usikker på hva utsalgspris er, men en bekjent tar 1700-2000 kroner til venner og kjente for ei favn.
Gjest Fliss Skrevet 12. august 2007 #6 Skrevet 12. august 2007 De selger rimelig ved på Plantasen hver vinter .. vi kjøper nesten alltd der .. Har regnet ut at det faktisk blir billigere enn å kjøpe en hel favn ..
Gjest Qha Skrevet 12. august 2007 #7 Skrevet 12. august 2007 Nå er ikke jeg helt oppdatert på vedpriser siden jeg er skogeier sjøl. Men vet det koster mellom 1000 -1500 for en favn bjørkved. Blandingsved vil jeg tro koster mellom 600 - 100 pr favn.
Gjest Ulva35 Skrevet 12. august 2007 #8 Skrevet 12. august 2007 Vi betaler 1700 for en favn med garantert tørr bjørkved Fritt tilkjørt
Leo Skrevet 12. august 2007 #9 Skrevet 12. august 2007 Jeg er så heldig at jeg får den bjørkeveden jeg trenger, men jeg ser i lokalavisen og på oppslagene på det lokale kjøpesenteret at prisen på blandingsved ligger på ca. kr. 600 pr. favn og bjørkeved på ca. kr. 1.000 pr. favn. Nå er dette i et område hvor de fleste på en eller annen måte har tilgang på billig/gratis ved og jeg anta at det påvirker prisen.
Pnin Skrevet 12. august 2007 #10 Skrevet 12. august 2007 Er bjørkaved spesielt bra eller lengebrennende siden det er såpass mye dyrere?
Orthia Skrevet 12. august 2007 #11 Skrevet 12. august 2007 Hvor mye er en favn? Vi kjøper sekkevis (har aldri sett ennet avertert). Mener vi har betalt 900,- for 13/14 60-liters sekker bjørkeved, fritt tilkjørt og stablet. Plantasjen pleier å selge 3x40 l for 100,-, men da må man frakte selv.
Blipp Skrevet 12. august 2007 #12 Skrevet 12. august 2007 Er ikke en favn sånn ca 3 kubikkmeter da? Her jeg bor tar de ca 1600 kr for en favn bjørkeved og bjørkeved er god ved å fyre med, brenner lenge. Vi bruker også litt gran og furu men det er jo mer som et poff så må du legge mer ovnen....
Leo Skrevet 12. august 2007 #13 Skrevet 12. august 2007 Er bjørkaved spesielt bra eller lengebrennende siden det er såpass mye dyrere? Bjørk og andre harde tresorter har høyere brennverdi enn furu og gran som ofte utgjør "hovdedingrediensen" i blandingsved. Enkelt forklart får du mer varme ut av en mindre mengde ved. Hvor mye er en favn? Her finner du informasjon om bl.a. forskjellige måleenheter samt annen nyttig informasjon når man skal kjøpe ved.
Orthia Skrevet 12. august 2007 #14 Skrevet 12. august 2007 Oj! Dere kjøper jo ved til en brøkdel av det vi betaler! Jeg tar gjerne imot tips om noen som leverer til Oslo med priser lignende det som refereres her!
nallemaja Skrevet 13. august 2007 #15 Skrevet 13. august 2007 Hvor mye er en favn? Vi kjøper sekkevis (har aldri sett ennet avertert). Mener vi har betalt 900,- for 13/14 60-liters sekker bjørkeved, fritt tilkjørt og stablet. Plantasjen pleier å selge 3x40 l for 100,-, men da må man frakte selv. En favn er ikke bare en favn tydeligvis. Vi har bodd flere steder i landet, og enkelte steder er en favn ganske mye ved, mens andre steder er det ikke så innmari mye. Jeg kommer fra et sted med små favner og ble litt overraska når vi skulle kjøpe ved et sted med store favner....skjønner ingening! Men nå går vi ut i skogen og hogger veden vår sjøl, da varmer den mange ganger og forbrenner en haug med kalorier før den havner i ovnen. Har ikke skog sjøl, men treffer av en eller annen grunn alltid på noen som har et tre eller ti dem skulle ha felt, eller noen som har en skog de skulle ha tynna litt ut i. Ved er gode greier!
Eføy Skrevet 15. august 2007 #16 Skrevet 15. august 2007 Oj! Dere kjøper jo ved til en brøkdel av det vi betaler! Jeg tar gjerne imot tips om noen som leverer til Oslo med priser lignende det som refereres her! Sjekk inne på Finn.no (ligger inne under Brensel på hus,hage og hytte-kategorien)og følg med i lokalavisene. Er allerede mye annonser ute nå.
Rubina D Skrevet 15. august 2007 #17 Skrevet 15. august 2007 her jeg bor betaler vi ca 900 for 1 kubikk med ved, men vi har selvhogst til 400 kr i året. Som en annen sier over her veden varmer mange ganger.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #18 Skrevet 15. august 2007 De selger rimelig ved på Plantasen hver vinter .. vi kjøper nesten alltd der .. Har regnet ut at det faktisk blir billigere enn å kjøpe en hel favn .. ..men ikke særlig miljøvennlig, den veden fraktes over lange avstander, pluss at det brukes kunstig oppvarming for å tørke den (dvs ikke "utetørket"). Takke meg heller til en lokal bonde som har tørket veden utendørs i sola..
emi Skrevet 15. august 2007 #19 Skrevet 15. august 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #20 Skrevet 15. august 2007 Er bjørkaved spesielt bra eller lengebrennende siden det er såpass mye dyrere? Det er vel tettere og tyngre virke, sammelignet med "billigere" typer. Hadde man isteden solgt veden i kg (og den selvsagt var tilstrekkelig tørr), hadde det ikke hatt noe å si hvilket treslag den var laget av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå