Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Formue og Lånekassen

Anbefalte innlegg

Gjest Miss Solsikke
Skrevet

Jeg er i arveoppgjør og kommer nå til å arve en del penger etter pappa, samtidig som jeg skal begynne å studere.

Er det noen måte jeg kan få mindre formue på selvangivelsen, f.eks ved å ta opp boliglån? Får jeg da negativ formue i forhold til Lånekassen? (Ved at jeg arver nå får jeg vel for stor formue til at jeg får stipend.)

Bør jeg uansett ta opp fullt lån fra Lånekassen?

Kan jeg få lån til leilighet som student? Jeg vet enda ikke hvor mye jeg arver, har ikke fått skifteattest.

Må jeg ha kausjonist om jeg skal ha lån, eller kan de se på sannsynlig inntekt etter studiene og på hva jeg har av egenkapital?

Er det bedre å jobbe til jeg har spart mer og kan betale livsopphold etc under studiene selv, siden jeg sannsynligvis ikke får stipend?

Hilsen en forvirret Miss Solsikke. :klemmer:

Skrevet

Du bør investere i bolig ja. Jeg eier en leilighet som har markedsverdi på 1,5 mill, men likningsverdien er på ca 60000. Og lånekassa forholder seg kun til tall fra selvangivelsen. Derfor får jeg både lån og stipend fra lånekassa uten problemer.

Men som enslig student kan det være vanskelig å få lån til bolig. Selv om du har egenkapital krever banken at du har høy nok inntekt til å betjene lånet, og lån fra lånekassa regnes ikke som inntekt. Men: hvis du får noen til å stille opp som kausjonist for deg kan det hende du får lån hvis du tar deg jobb ved siden av studiene. Men den som stiller opp som kausjonist bør jo selvsagt være klar over hva det innebærer å være kasjonist.

Skrevet

Kjøp deg en borettslagsleilighet davel, du får også fradrag i skatten for fellesgjelda på den leiligheta. Kanskje er du heldig og finner ei som du slipper å ta opp lån til innskuddet.

Lånekassen beregner kun nettoformuen din, så dersom du har mere lån enn formue så slipper du å tape et eventuelt stipend fra de da. Tror man kan ha ca 200 000,- nettoformue nå før stipendet blir trukket.

Gjest Miss Solsikke
Skrevet

Men når beregnes formuen? Går Lånekassen ut ifra selvangivelsen 2006 når de beregner stipendet neste år?

Når bør jeg kjøpe leilighet? :)

Skrevet
Men når beregnes formuen? Går Lånekassen ut ifra selvangivelsen 2006 når de beregner stipendet neste år?

Det er selvangivelsen for 2006 som bestemmer om du får stipend av fjorårets lån, for inneværende år er det selvangivelsen for 2007 som gjelder. D.v.s. den som er klar først vår/høst 2008. Dersom du allerede har fått lån omgjort til stipend for denne perioden, vil eventuell for høy formue da føre til at dette blir gjort om igjen til lån.

Skrevet

Kjøp deg leilighet med en gang du har råd til det :)

Gjest Miss Solsikke
Skrevet

Mulig dette ble litt uklart... :)

Jeg starter studiene denne høsten, og var ikke student i år/fjor. Arveoppgjøret jeg er i er ikke ferdig, men jeg kommer til å få betydelig større formue om ca 2-4 måneder, alt etter hvor lang tid det tar.

Burde jeg vente med å begynne på skolen til neste høst, fordi jeg får stor formue nå?

Hva skjer med stipendet om jeg får arveoppgjøret på konto om 2-4 mnd og kjøper leilighet innen et halvt år ca? Kan jeg da få omgjort lån til stipend fordi jeg da har negativ formue? Må jeg isåfall handle leilighet før jul?

Glad for tips. :klemmer:

Skrevet

Det er det året du får utbetalt lån og stipend som formuen blir hensyntatt av lånekassen. Dvs at om du får utbetalt lån og stipend i år samtidig som en stor formue vil figurere i ligningen for i år, så er det dette årets formue som lånekassen vil se på.

Gjest Miss Solsikke
Skrevet

Så om jeg kjøper bolig før nyttår, så vil formuen kun påvirke stipendet for høsten 2007?

Inneholder selvangivelsen 2007 beløpene slik de er pr. 31.12.07? :)

Skrevet
Inneholder selvangivelsen 2007 beløpene slik de er pr. 31.12.07? :)

Ja.

Skrevet

Uansett om du har formue per 21.12.07, som eventuelt gjør at du ikke vi få lånet denne høsten gjort om til stipend, så må ikke det hindre deg i å begynne å studere. Du taper jo mer på å utsette studier på grunn av det, enn at alt blir lån.

Kjøper du bolig før nyttår så er det ikke sikkert at formuen vil påvirke omgjøringen i det hele tatt. Det spørs hvor mye din formue er per 31.12.07 (fratrukket gjeld).

Husk at du uansett får alt som lån først. Det er først neste høst at lån blir gjort om til stipend dersom du har bestått eksamen. Og deretter sjekkes det mot likningen (som ikke er offentlig før høsten 2008), og da kan stipendet bli gjort om til lån igjen pga høy inntekt/formue.

Gjest Miss Solsikke
Skrevet

Dere får en del dumme spørsmål fra meg nå... :fnise:

...men om jeg taper mer på å utsette studiene til neste år enn jeg evnt gjør ved å gå glipp av stipend kommer vel an på hva jeg tjener nå? Nå bor jeg i en stor by, og det vil jeg ikke gjøre mens jeg studerer og når jeg er ferdig utdannet. Da kommer jeg til å bo nær slekt og venner, der høgskolen jeg vil gå på også er.

Hvordan er det, kan jeg i det hele tatt få lån til leilighet som student? Om jeg har f.eks en halv million i egenkapital, kan jeg kanskje få lån uten å bruke kausjonist? :)

Skrevet

Det har du helt rett i. Det kommer ann på hva du tjener nå og hva du tjener etter studiene.

Du bør kontakte bankene (og kanskje husbanken? Er det ikke dem som har et slikt førstehjemslån som er gunstig?). Mulig at de vil kreve kausjonist, men kausjonsansvaret kan jo begrenses til de første 200 000, slik at det faller bort når du har betalt ned 200 000. Du har jo en egenkapital som er bra men du skal også kunne betjene restlånet. De er jo ikke interessert i å inngå avtaler som innebærer at det klart bærer mot tvangsinnkreving og salg. Ta kontakt med et par banker og be om finanisieringsbevis. (Mulig du ikke får det før du har mottatt arven).

Gjest Miss Solsikke
Skrevet

Det koster jo en god del å leie bolig også, denne summen kan man vel betjene et ganske stort lån med?

Kanskje jeg kan få mamma til å kausjonere for lånet, gjør dette det enklere for meg i forhold til å få lån? Hva er et finansieringsbevis? Er det et papir på hva jeg har?

I forhold til stipend, så tror jeg ikke at jeg rekker å selge huset som er arven og kjøpe meg leilighet før jul. Det har gått en mnd allerede, og jeg har enda ikke fått skifteattest, det tar lang tid med byråkratiet... I så tilfelle kommer jeg til å ha formue etter jul, og da gjelder vel denne for hele året, dvs. at jeg går glipp av stipend for 1,5 år av studiene om jeg begynner i høst? (Fra i høst og ut 2008)

Skrevet

Nei, formuen du har ved begynnelsen av 2008 gjelder ikke for hele det året. Hverken hos lånekassen eller på ligningen. Det er formuen du vil ha ved utgangen av 2008 som teller, dvs 31.12.2008. Så du tar helt feil om du tror at du vil tape stipendet for 2008 om du har en formue over 200 000 i løpet av det året. Kjøp deg en bil for pengene om du ikke er helt klar for å kjøpe deg egen bolig enda.

Annonse
Gjest Miss Solsikke
Skrevet

I dag har jeg vært i to forskjellige banker og snakket om lån.

Fikk vite at det er null problem å få lån til leilighet om jeg venter på arven og bruker den som egenkapital, og er i den jobben jeg har nå når jeg søker om lån. Jeg vet ikke når arveoppgjøret er ferdig.

MEN å få låne til den samme leiligheten om jeg blir student nå kan de ikke love. Begge rådgiverene sa at jeg vil få et betydelig mindre lån om jeg er student. I tillegg må jeg alliere meg med en medskyldner.

Hva hadde du gjort;

1. Ventet med studiene til neste høst, til arveoppgjøret er ferdig og sorgen er litt på avstand? Og du forhåpentligvis hadde fått kjøpt leilighet på studiestedet?

2. Eller startet på studiet denne uka, flyttet og leid bolig på studiestedet? Sett hva arveoppgjøret bringer med seg etterhvert, og satset på at det går an å få lån som student?

Jeg må ta med i beregningen at det er mye praktisk å ordne rundt oppgjøret, med rydding osv, og at jeg gjør alt arbeidet med dette selv. Er ikke akkurat full av energi om dagen...

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Skal du jobbe mens du studerer? Evt. hvor mye?

Om du kun lever på studielånet vil jeg ikke tro du får noe særlig med lån, dessverre. Uansett om foreldrene dine er kausjonister. I så fall må du låne sammen med en evt. samboer med jobb.

Skrevet

Jeg ville snakket med en rådgiver i banken jeg, og forklart h*n situasjonen du er i. Så får du kvalifiserte råd ang din finansielle situasjon. Det gjorde iallfall jeg da jeg arvet en ganske stor sum penger, og det ordnet seg veldig bra for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...