Gjest Sura Skrevet 10. august 2007 #1 Skrevet 10. august 2007 Min samboer skal treffe en gammel kompis i dag. Han avtale akkurat med han på telefonen at han skulle komme på ettermiddagen. Når de her to treffes så er det frem med drikkevarene med en gang. Jeg gav uttrykk for at jeg ikke likte tidspunktet mens han pratet, så da avtalte de at han skulle komme i 6-7 tiden. Barna er ganske store, nå er det ferie og de legger seg i alle fall ikke før klokken 8. Han kompisen har en tendens til å ville komme tidligst mulig, sannsynligvis er han her allerede i 5 tiden. Jeg blir egentlig sur på grunn av dette, jeg liker ikke at barna skal være her og se at de drikker. Jeg er kanskje prippen? Det ender i alle fall med at de må være på rommet, jeg vil jo ikke ha de gående midt oppi det der. Jeg tar de sikkert ut eller noe. Jeg mente at det hadde vært mye bedre å si 8-9 tiden, for da er jo barna i seng. Prøvde å ta det opp med mannen, men han mente at jeg ikke har noen grunn til å reagere. Han synes 6-7 tiden (som han forandret til etter jeg sa i fra, han sa alikevel ettermiddagen på nytt, og så 6-7) er et helt fint tidspunkt. Vi har liten plass, barna deler soverom så det er ikke så mange steder de kan gjøre av seg. Hva synes du?
Betsy Skrevet 10. august 2007 #2 Skrevet 10. august 2007 Når du skriver "drikkevarene" regner jeg med at det dreier seg om mer enn et par øl på terassen? Jeg synes ikke noe om det å drikke mengder av alkohol foran barn, men å ta seg et par øl eller par glass vin til maten synes jeg er ok. Som sagt; det kommer an på mengden. Synlig berusede voksne foran barn synes jeg er forferdelig.
Gjest SURA TS Skrevet 10. august 2007 #3 Skrevet 10. august 2007 Når du skriver "drikkevarene" regner jeg med at det dreier seg om mer enn et par øl på terassen? Jeg synes ikke noe om det å drikke mengder av alkohol foran barn, men å ta seg et par øl eller par glass vin til maten synes jeg er ok. Som sagt; det kommer an på mengden. Synlig berusede voksne foran barn synes jeg er forferdelig. Da mener jeg konjakk, wiskey og slike saker. De koser seg ikke bare med en øl eller to.
Rosalie Skrevet 10. august 2007 #4 Skrevet 10. august 2007 6-7-tida kan da umulig være noe problem, så lenge de tar hensyn til at det er barn oppe enda?
Gjest Sura TS Skrevet 10. august 2007 #5 Skrevet 10. august 2007 6-7-tida kan da umulig være noe problem, så lenge de tar hensyn til at det er barn oppe enda? Da er det sikkert jeg som gjør noe større av dette en det trenger å være. Du skjønner, de her to blir så høylytte, de fester skikkelig, ikke bare kose seg med noen glass. Det er på en måte skikkelig fest med en gang. Brennvinet på bordet. Gjerne høy musikk, jeg må be de dempe hele tiden på grunn av ungene. Det er nok alt tilsammen som gjør at jeg reagerer slik. Vi kan gjerne ta oss ofte både øl og vin mens barna er tilstede, men dette blir for meg på en annen måte. Må sikkert bare slappe av.
Gjest Sura TS Skrevet 10. august 2007 #6 Skrevet 10. august 2007 Tja... det går litt både på mengde og hyppighet. Å være full foran barn, eller å drikke kontinuerlig foran små barn selv om man ikke blir full, synes jeg ikke særlig om uansett. Det går på mengde. Og noe går på hyppighet. For eksempel ville jeg ikke blitt sur dersom samboer og kamerat Ole tok et par pils osv før barna var i seng en og annen gang nå på sommeren. At foreldre skal "smugdrikke" gir meg en litt uggen følelse, det også. Som om ikke barna kommer til å skjønne det. Det jeg ikke ville likt, var at barna så at HVER GANG kompis Ols besøkte pappa, så begynte de å drikke med en gang. Da får barna signalet om at det bare er drikking som er gøy for voksne, det er det som er kos for voksne- og det ville jeg likt dårlig. Altså, det kommer an på flere faktorer for min del. Men utgangspunktet er at man bør tenke over hvilke signaler man sender ut til barna. Ja, der satte du ord på mye av det som plager meg. De er forbilder for disse barna, da det er to gutter. Jeg liker bare ikke måten det blir gjort på. Jeg liker heller ikke at jeg må føle meg prippen og sur, at jeg må si fra mens han er på telefonen. At jeg må be de dempe musikken hele tiden.
Gjest Sura TS Skrevet 10. august 2007 #7 Skrevet 10. august 2007 Det jeg ikke ville likt, var at barna så at HVER GANG kompis Ols besøkte pappa, så begynte de å drikke med en gang. Da får barna signalet om at det bare er drikking som er gøy for voksne, det er det som er kos for voksne- og det ville jeg likt dårlig. Det er slik at det er dette de gjør HVER gang.
Betsy Skrevet 10. august 2007 #8 Skrevet 10. august 2007 Da er det sikkert jeg som gjør noe større av dette en det trenger å være. Du skjønner, de her to blir så høylytte, de fester skikkelig, ikke bare kose seg med noen glass. Det er på en måte skikkelig fest med en gang. Brennvinet på bordet. Gjerne høy musikk, jeg må be de dempe hele tiden på grunn av ungene. Det er nok alt tilsammen som gjør at jeg reagerer slik. Vi kan gjerne ta oss ofte både øl og vin mens barna er tilstede, men dette blir for meg på en annen måte. Må sikkert bare slappe av. Jeg hadde nok ikke likt det.
Trampe Skrevet 10. august 2007 #9 Skrevet 10. august 2007 Jeg hadde ikke likt det. Jeg hadde bedt de om å enten dra et annet sted eller starte etter ungene var i seng. Hjemmet skal være en trygg sone for barna, og det innebærer at pappa ikke skal drikke større mengder alkohol mens de er våkne.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2007 #10 Skrevet 10. august 2007 situasjonen du beskriver ville ikke være ok for meg, og jeg er absolutt ikke prippen. Våre unger har vært med på festivaler og fester der alle de voksne drikker og koser seg langt utover natta. Men vi legger alltid tilrette slik at det er på barnas premisser, dvs at ingen blir overstadig beruset, ungene kan alltid være tilstede og får masse oppmerksomhet, musikken er på et levelig volum, og vi gjør ting sammen dagen etter også (i edru tilstand). Han har ingen rett til å jage ut ungene på den måten, så jeg ville forlangt at de dro ut, eller til kompisen sitt hus.
(-:Domino:-) Skrevet 10. august 2007 #11 Skrevet 10. august 2007 Ut ifra oppførselen du beskriver, så ville jeg definitivt satt foten ned og krevd at de festet et annet sted enn foran barna.
Gjest Alou Skrevet 10. august 2007 #12 Skrevet 10. august 2007 Da mener jeg konjakk, wiskey og slike saker. De koser seg ikke bare med en øl eller to. Dette hadde ikke jeg funnet meg i foran mine barn.
Gjest Loni Skrevet 10. august 2007 #13 Skrevet 10. august 2007 Hvis faren forandrer seg mye når han drikker, merker ungene det godt. Hvis de er vandt til høy musikk og høyrøstet prat, er det ikke så farlig om det i blant er noen drinker involvert. Hvis dette er en "ny" og ukjent situasjon for dem, slik at de blir utrygge, er det ikke noe særlig. Skjer det bare en gang, går det jo an å forklare at pappa skal på fest og drikker litt og hører på musikk, men skjer det ofte synes jeg ikke det er noe unger behøver å være vitne til. Kan de ikke ha vorspielet hos noen som ikke har barn?
tattoopia Skrevet 11. august 2007 #14 Skrevet 11. august 2007 DER ER DØRA!!! den beskjeden hadde jeg gitt... det er en måte å være på som ikke har noe som helst å gjøre i kombinasjon med barn... å ta seg en øl/vin til maten er en annen sak jeg har to barn sjøl å tidligere samboer holdt på med noe i den duren, legg merke til at han er TIDLIGERE samboer...
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2007 #15 Skrevet 11. august 2007 Din "mann" høres ut som en gutt. Vil du være gift med en gutt? Og ha en gutt som far til dine barn? Tydeligvis har du valgt en slik uansvarlig en...dette bør han forstå selv. Eller liker du kanskje rollen der du må oppdra mannen i tillegg til barna?
Gjest TS Skrevet 11. august 2007 #16 Skrevet 11. august 2007 Din "mann" høres ut som en gutt. Vil du være gift med en gutt? Og ha en gutt som far til dine barn? Tydeligvis har du valgt en slik uansvarlig en...dette bør han forstå selv. Eller liker du kanskje rollen der du må oppdra mannen i tillegg til barna? Nei, kanskje jeg har vært dum.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2007 #17 Skrevet 11. august 2007 Jeg hadde ikke funnet meg i denne oppførselen. Greit nok om han ikke har vokst fra å måtte drikke og feste sammen med kompisen sin, men han er familefar nå og da skal han være med på å ta ansvar for å ya vare på barna og dere. Han bør være voksen nok til å sette barna og deg først. Utover det så er det vel bedre om de går et annet sted for å drikke mye alkohol og holde på som de gjør. Barn sanser mye og blir utrygge av berusede folk, og det er ikke særlig bedre at det da er pappa som er med på å sette et slikt eksempel. Det må jo være slitsomt for deg også å måtte gi han beskjed om å dempe musikken og se på at han sitter og passe barna alene imens for at de ikke skal lide. Både han og kompisem hans hadde nok etter hvert fått høre det av meg, om de ikke kunne tenke seg litt om
white feather Skrevet 11. august 2007 #18 Skrevet 11. august 2007 Jeg hadde ikke godtatt det. Aldri! Jeg kan godta en øl eller to, evt et par glass vin, men ikke store mengder alkohol så lenge barna er våkne. Jeg hadde forsåvidt ikke godtatt store mengder alkohol så lenge barna hadde vært i samme hus, uansett om de sov eller ikke, heller... Jeg er ikke prippen og slett ikke avholdsmenneske, men så lenge en har ansvar for barn så er en nødt til å begrense seg når det gjelder alkohol. Skal man drikke seg full, så får en sørge for at barna har barnevakt en annen plass eller reise en annen plass selv. Det er i alle fall min mening.
~Alwa~ Skrevet 11. august 2007 #19 Skrevet 11. august 2007 Jeg hadde ikke godtatt det. Aldri! Jeg kan godta en øl eller to, evt et par glass vin, men ikke store mengder alkohol så lenge barna er våkne. Jeg hadde forsåvidt ikke godtatt store mengder alkohol så lenge barna hadde vært i samme hus, uansett om de sov eller ikke, heller... Jeg er ikke prippen og slett ikke avholdsmenneske, men så lenge en har ansvar for barn så er en nødt til å begrense seg når det gjelder alkohol. Skal man drikke seg full, så får en sørge for at barna har barnevakt en annen plass eller reise en annen plass selv. Det er i alle fall min mening. Jeg signerer denne.
kamela Skrevet 11. august 2007 #20 Skrevet 11. august 2007 Da er det sikkert jeg som gjør noe større av dette en det trenger å være. Du skjønner, de her to blir så høylytte, de fester skikkelig, ikke bare kose seg med noen glass. Det er på en måte skikkelig fest med en gang. Brennvinet på bordet. Gjerne høy musikk, jeg må be de dempe hele tiden på grunn av ungene. Det er nok alt tilsammen som gjør at jeg reagerer slik. Vi kan gjerne ta oss ofte både øl og vin mens barna er tilstede, men dette blir for meg på en annen måte. Må sikkert bare slappe av. Skjønner godt at du reagerer. Kan ikke mannen dra til kompisen istedenfor, eller de kan ta en tur på byen først. Jeg synes ikke noe om at barn skal se foreldre i "feststemning".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå