Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest kaffedama
Skrevet

Selv om "The Secret"-tråden ble flyttet til Film-forumet kan vi vel diskutere "The Law of Attraction" her inne?

Jeg så filmen for ikke så lenge siden og har etter det lest endel mer om the Law of Attraction. Det er veldig inspirerende og spennende saker! :)

Vil gjerne høre andres erfaringer med the Law of Attraction, prøver dere å leve etter den, på hvilken måte? I hvor stor grad tror dere den gjelder for alt mulig? (Kan man f.eks. tiltrekke seg ulykker?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
The Law of Attraction

Konseptet med denne "loven" er så borti natta at det ikke burde vært lov å selge noe slikt engang.

Start med å lese denne artiklen:

The Secret Behind "The Secret"

Den begynner et stykke ned på siden og er forholdsvis omfattende, men veldig verdt en gjennomlesing.

Essensen er at når du tenker positivt så vil positive ting skje med deg. Tenker du at du har veldig lyst på en ny bil, så vil du etterhvert få en ny bil.

Konsekvensen av dette er da at når man tenker negativt, så vil negative ting skje med deg. La oss f.eks. ta ei 20 år gammel jente som blir voldtatt og drept. Grunnet "the law of attraction" så har denne jenta tenkt negative tanker og drapet er en konsekvens av dette. Med andre ord fortjente denne jenta det som skjedde med ho. Høres ikke særlig snillt ut, spør du meg.

Men hvis du virkelig tror på "the law of attraction" så utfordrer jeg deg da til å se denne jentas foreldre inn i øya og fortelle de at jenta fortjente det.

Skrevet

Syns det er helt bortinatta jeg og. Så om en mor bekymrer seg for barna sine og det skjer noe med dem, så har hun bedt om det selv?

En med flyskrekk ser jo sikkert for seg både flystyrt og andre ting før hun/han går ombord i flyet. Kan det da bidra til en eventuell flystyrt??

Får jo helt angst av tankene mine, hvis jeg bare må tenke positive tanker.

Gjest kaffedama
Skrevet

Chandler og Jens:

Dere setter ord på mye av det jeg synes er ufattelig/ulogisk med slik den blir presentert.

Samtidig er jeg helt overbevist om at vi har stor styring over tankene våre og i stor grad kan forandre oppfatningen av livet vi lever hvis vi lærer å fokusere mer positivt.

Skrevet

Selvfølgelig har vi stor styring over tankene våre. Vi er jo individuelle mennesker som selv er i kontroll over våre egne tanker.

Det eneste som vel er bra med "The Secret" er at den oppfordrer til positiv tankegang. Å tenke positivt er både bra for deg selv og for omgivelsene. Et ekstra smil og en "hadetbra" til personen i kassa på Rimi sprer den positive følelsen og er med på å få alle til å føle oss gode og positive :)

Å tenke positivt vil derimot ikke sende ut "positiv energi" til "universet", og de vil definitivt ikke bli "reflektert" tilbake til oss i form av en bil.

Fortsett med de positive tankene dine du, kaffedama... bare ikke ligg og vent på et diamantkjede de neste dagene ;)

Skrevet

Størstedelen av konsekvensforklaringene i filmen "The Secret" er bare en pervertering av den opprinnelige law of attraction.

Gjest Mann 42
Skrevet
Størstedelen av konsekvensforklaringene i filmen "The Secret" er bare en pervertering av den opprinnelige law of attraction.

Hvordan var den opprinnelige "Law of Attraction" formulert, da? Jeg tror også at ting kommer tilbake til deg på en eller annen måte, men det er mer à là "What goes around comes around" og en almen observasjon av at folk ofte gir tilbake det de blir møtt med. Kombinert med den morsomme teorien om "degrees of separation" som vi alle har hatt mye gøy med, så er det ganske sannsynlig at de dårlige eller gode vibbene du evt sender ut, tar en kjapp rundtur og kommer rett hjem.

Men så vidt jeg skjønner av det som er skrevet tidligere her på forumet, så er det mer snakk om en kosmisk form for nevrolingvistisk programmering. Hrm. Drøy munnfull det der.

• 1 måned senere...
Skrevet
Selvfølgelig har vi stor styring over tankene våre. Vi er jo individuelle mennesker som selv er i kontroll over våre egne tanker.

Det eneste som vel er bra med "The Secret" er at den oppfordrer til positiv tankegang. Å tenke positivt er både bra for deg selv og for omgivelsene. Et ekstra smil og en "hadetbra" til personen i kassa på Rimi sprer den positive følelsen og er med på å få alle til å føle oss gode og positive :)

Å tenke positivt vil derimot ikke sende ut "positiv energi" til "universet", og de vil definitivt ikke bli "reflektert" tilbake til oss i form av en bil.

Fortsett med de positive tankene dine du, kaffedama... bare ikke ligg og vent på et diamantkjede de neste dagene ;)

Til deg "Chanandler": Du er i likhet med andre kritikere trangsynt og uten noe åndelig liv i det hele tatt! Greit nok at filmen markedsføres på en typisk "amerikansk" måte og appellerer til de materialistiske sidene ved folk for å skape interesse, men det tar ikke bort i fra det faktum at budskapet går ut på at man kan skape det livet man ønsker ved å tenke riktig! De med en viss innsikt og kapasitet til å fordype seg i noe åndelig, skjønner at det er visse ting man ikke kan styre, og at the secret ikke sier at man tiltrekker seg ulykker o.l. De sier heller ikke at hvis man ønsker seg noe sterkt nok så dukker det opp uten anstrengelse. Hvis det er slik du tolker det, så lykke til med resten av ditt liv som middelmådig.. :kjefte:

Skrevet

:klappe:

Det er materialistene som misforstår denne loven.

Skrevet

Nå har jeg ikke verken lest boka eller sett filmen, men jeg har forstått det sånn at det handler om tankens makt. Har jeg rett? Det blir som du tenker...?

Nå er jo ikke dette så veldig nytt da, jeg har hørt om akkurat dette på diverse salgstreninger rundt om i mitt lange liv. Det handler overhodet ikke om å sette seg med hendene i fanget, tenke på alt man ønsker seg for så å få det servert. Det handler om å endre tankemønster, og dermed vil man også endre adferd, og denne adferdsendringen er det som skal til for å endre livet og få det bedre.

Verre er det vel i grunnen ikke.

Gjest Gjest_RPM_*
Skrevet

det som hendte med Ben Stiller i begynnelsen av filmen Zoolander :ler: , men han vant ikke oscar eller hva det nå var slags utdeling.

Har skjedd meg sist jeg kjøpte bil, etter jeg kjøpte den så jeg den overalt. Sikkert en mening med hvordan hjernen vår fungerer, og det gjelder å fylle hjertet ditt riktig, for livet går ut av det.

• 2 uker senere...
Skrevet
det som hendte med Ben Stiller i begynnelsen av filmen Zoolander :ler: , men han vant ikke oscar eller hva det nå var slags utdeling.

Har skjedd meg sist jeg kjøpte bil, etter jeg kjøpte den så jeg den overalt. Sikkert en mening med hvordan hjernen vår fungerer, og det gjelder å fylle hjertet ditt riktig, for livet går ut av det.

Nå har ikke jeg sett den filmen...

Men, jeg har sett "The Secret" og jeg tror fullt ut på det budskapet.

Og jeg tenker og tenker alt jeg kan for å få meg en ny bil, jeg... :fnise:

Og etter at jeg begynte å tenke på akkurat den bilen jeg vil ha, så ser jeg den bilen overalt. "Alle" har jo den bilen, jo...

Og jeg tror fullt og fast på at jeg kommer til å ha en sånn bil snart - bare jeg fortsetter å tro på det.

Skrevet
Nå har jeg ikke verken lest boka eller sett filmen, men jeg har forstått det sånn at det handler om tankens makt. Har jeg rett? Det blir som du tenker...?

Har ikke mye peiling på hva filmen/ boka jeg heller. Men det høres ut som det er selvoppfyllende profetier som er problematikken.

I første omgang er det jo så enkelt som at er man overbevist om at man vil stryke på oppkjøringa, så gjør man det. Og er man sikker på at man får drømmejobben innen et halvår så gjør man det også. Fordi man fungerer bedre som person på alle måter dersom man er positivt innstilt til seg selv og omgivelsene.

Men jeg tror også at på ett eller annet universelt plan kan tro flytte fjell, og at negative energier fører med seg elendighet. I motsetning til positive energier som gir en medgang. Og at alt begynner med tanken. Tanken på hvem man er og hva man kan oppnå her i livet, eller være for andre.

Jeg tror også det går på ting man ikke kan styre selv i andre rekke. Som uforutsette hendelser, ulykker, forandringer, nye muligheter, hvilke mennesker man møter etc. Både positive og negative ting. Men det kommer kanskje av at jeg har en tro som går i den retningen. At vi er her for å lære noe, og at ting vi blir utsatt for ikke er tilfeldig. Lærer vi noe av det som skjer er vi på god vei.

Skrevet

La Flaca, du og jeg deler nok livssyn ser det ut til :jepp:

Jeg har forresten bestilt boken The Secret og håper jeg har den om ikke så altfor lenge. Gleder meg til å lese den.

Skrevet
Nå har ikke jeg sett den filmen...

Men, jeg har sett "The Secret" og jeg tror fullt ut på det budskapet.

Og jeg tenker og tenker alt jeg kan for å få meg en ny bil, jeg... :fnise:

Og etter at jeg begynte å tenke på akkurat den bilen jeg vil ha, så ser jeg den bilen overalt. "Alle" har jo den bilen, jo...

Og jeg tror fullt og fast på at jeg kommer til å ha en sånn bil snart - bare jeg fortsetter å tro på det.

Nå har jeg og sett "The Secret" som søsteren min pushet på meg, og sier det er jo sånn jeg og tror på, for jeg liker ikke mine søsken og andres for den del, negative holdninger til sykdom, for jeg mener det er åndelig, og svekker kroppen.

Man blir fri fra forbannelse i loven, men ifølge det jeg såg, så er man ikke helt fri, man kan bli matrielt lovisk, og fortsette med å tro på lykke i denne verden som bare gir deler av friheten. Og dessuten kan du bli sure på andre når det ikke funker fordi du er så redd dine ønsker blir forstyrret av andre rundt deg, da må man lære seg å tilgi, tilgir du ikke blir du selv ikke tilgitt.

Jeg mener "The Secret" ikke fyller tomrommet helt, men det varer sikkert en stund, det er som en sannhet tatt utifra noe, men har ingen grunnmur. "Hvem er" universet? Jesus sa "jeg er"

Skrevet
La Flaca, du og jeg deler nok livssyn ser det ut til :jepp:
:klem:
Skrevet

Jeg har fryktelig lyst til at The Secret skal virke, da, må jeg innrømme.

Beste eksemplet på at det har virket for meg, var en gang jeg var en 10-11 år og ønsket meg veldig å vinne en premie i Mikke Mus-bladet. Jeg var hellig overbevist om at jeg kom til å vinne den, og guess what, det gjorde jeg!

Gjest Raptuza
Skrevet

Eg syns det er noko tull. Trur ikkje noko på det. At det er sant.

Dessutan blir det ein ego-religion.

Skrevet

Hvorfor blir det en egoreligion? Det du gir er det du får tilbake. Gjelder folk også.

Skrevet

Det at man ser "sin" bil overalt er da vel ikke noe hokus pokus? Hvorfor skulle jeg legge merke til en Ford Mondeo hvis jeg ikke har noe forhold til den og selv har VW Golf? Det har aldri vært så mange gravide som da jeg var gravid. Fordi da var det et tema for meg, ikke sant? Ikke lag så mye mystisk ut av alt, damer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...