Gå til innhold

Blodpropp og p-piller

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gunn_*
Skrevet

De fleste har vel nå lest artikkelen om hvor farlig p-piller, og kanskje spesielt yasmin, er. Hva er alternativet? Jeg har gått på yasmin i 3 år, skiftet en liten periode, men pga humørsvinginger måtte jeg skifte tilbake til yasmin. De sier jo at risikoen øker ved skifting. Hvordan følger legen opp dette med blodpropp? Helt ærlig tror jeg ikke de kommer til å bry seg med det. Dette må vi ta tak i selv!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan mener du at legen skal følge det opp?

Skrevet

Alternativene er mange. Kondom, FAM, spiral, sterilisering, pessar osv. P-piller og lignende skygger jeg unna, er ikke verdt risikoen for min del.

Men hvordan det kan følges opp om det nærmer seg blodpropp aner jeg faktisk ikke, annet enn den testen de tar for å undersøke etter noe arvelig (leidens mutasjon?) og informere om farefaktorer som røyking og usunt kosthold. Om det er vanlig aner jeg ikke. Når jeg gikk på piller så var det en blodprøve, en blodtrykksmåling og en resept for 3 år. Det var det. Resten måtte jeg finne ut av selv, som 14 åring. Kanskje ikke rart jeg ble syk.

Skrevet
Hva er FAM?

"fertility awareness method"

Kikk innom ovusoft.com og pernille.info og så er det en LANG tråd her :)

Gjest Elfrida
Skrevet
De fleste har vel nå lest artikkelen om hvor farlig p-piller, og kanskje spesielt yasmin, er.
Det er vel 4 av 10 000 som får blodpropp, og de fleste av dem blir friske igjen.
Skrevet

Du merker at du får blodpropp, den kommer ikke bare plutselig og dreper deg. En venninne av meg fikk ekstreme smerter i forbindelse med blodpropp i beinet.

Skrevet
Du merker at du får blodpropp, den kommer ikke bare plutselig og dreper deg. En venninne av meg fikk ekstreme smerter i forbindelse med blodpropp i beinet.

Så sant den ikke sitter seg i ulike indre organer. Blodpropp i hjerte/hjerne, og du har det rimelig travelt for at det skal gå greit.

Men merkelig at det altid er blodproppfaren som blir hauset opp på p-piller ol, er mer enn nok andre bivirkninger som er mer vanlige og gjør mer enn nok skade til at folk bør ha de i bakhodet.

Skrevet

De sier jo at det er større sjanse for å få blodpropp om du er gravid enn pga p-pillebruk.

Dessuten er jo oddsen for å få blodpropp veldig liten og det går galt for eeeeeenda ferre avd em som får det.

Jeg så de sier at det er flest innrapporterte store bivirkninger m Yasmin - men det er vel ikke rart om desidert flest bruker den? Burde ikke taller vært oppgitt i % i forhold til antall brukere og ikke som en reelt tall?

Skrevet

Det er for ressurskrevende å ta omfattende blodprøver av alle som skal ha p-piller eller gå gjennom pasientens families helsehistorie i detalj bare for sikkerhets skyld. Derfor er det umulig å fange opp de få som av en eller annen grunn ikke burde ha p-piller. Det rammer likevel veldig få.

Skrevet

I fjor sommer hadde jeg en blodpropp, mest sannsynlig pga p-piller, det viste seg no i ettertid at jeg har en arvelig genfeil som tilsier høyere sjanse for blodpropp. Jeg er også overvektig... så disse kombinasjonene førte til at ifjor var det ikke langt unna at Sympatia ikke hadde sittet her no. Jeg hadde ikke blodpropp i lunger eller bein, men en blodpropp som stoppet blodtilførselen til 90 cm av tynntarmen så den døde. :(

Det jeg reagerer på er at legene så enkelt kan bare gi ut p-piller uten tester, alt de spør er om sykdomshistorie i familien.

No viste det seg at det ble MEG som kom med den første sykdomshistorien, så OM legen hadde tatt tester av meg, og da gentest så hadde jeg aldri i livet fått p-piller.

Jeg synes at det antallet mennesker som får blodpropp, og de sakene som fører til død er altfor høyt. Såpass høyt at en tanke hadde kanskje vært om det ble strengere å få p-piller. Mer tester. Det negative her er jo såklart at det ikke blir like enkelt å få p-piller som før, som da fører sikkert til at færre orker styret med å anskaffe seg det. Men samtidig kan kanskje legene si til sine pasienter at tester kan taes om pasienten vil være på den sikre siden. Jeg ville iallefall svart ja til det da jeg var 17 år og skulle anskaffe p-piller.

Skrevet
Det jeg reagerer på er at legene så enkelt kan bare gi ut p-piller uten tester, alt de spør er om sykdomshistorie i familien.

No viste det seg at det ble MEG som kom med den første sykdomshistorien, så OM legen hadde tatt tester av meg, og da gentest så hadde jeg aldri i livet fått p-piller.

Jeg opplevde det samme som deg, blodpropp pga en arvelig genfeil. Dette kunne vært oppdaget hvis det hadde blitt tatt blodprøve av meg, det ble det ikke. Legen tok blodtrykket, spurte om røyking og sykdomshistorie i familien, samt konstaterte at jeg ikke var overvektig.

Jeg har også tenkt at det burde vært strengere å få p-piller. Men hva betyr strengere? Da må man isåfall teste blodet til hver eneste kvinne for alle tenkelige tilstander som kan gi blodpropp. Slike tester er veldig dyre, og antallet kvinner som er rammet er veldig få. Dermed regnes det ikke som fornuftig bruk av penger.

Skrevet
Jeg opplevde det samme som deg, blodpropp pga en arvelig genfeil. Dette kunne vært oppdaget hvis det hadde blitt tatt blodprøve av meg, det ble det ikke. Legen tok blodtrykket, spurte om røyking og sykdomshistorie i familien, samt konstaterte at jeg ikke var overvektig.

Kan jeg spørre hvilken gen feil er det du har? Jeg har leiden mutasjon, samt C-protein resistant.

Jeg har også tenkt at det burde vært strengere å få p-piller. Men hva betyr strengere? Da må man isåfall teste blodet til hver eneste kvinne for alle tenkelige tilstander som kan gi blodpropp. Slike tester er veldig dyre, og antallet kvinner som er rammet er veldig få. Dermed regnes det ikke som fornuftig bruk av penger.

Det kan bli dyrt, så kanskje det å få tilbudet er en god idè. Vi har jo muligheten om vi selv ber om det, så da kan jo man bli påminnet om at man har den muligheten. Ikke alle vil jo gjøre det sikkert, men de som vil ta vare på seg selv vil jo si ja. Jeg leste i avisa rett etter sommeren i fjor at bare flere og flere nordmenn gentester seg, så da betyr det jo at folk er mer obs.

Skrevet
Kan jeg spørre hvilken gen feil er det du har? Jeg har leiden mutasjon, samt C-protein resistant.

Det kan bli dyrt, så kanskje det å få tilbudet er en god idè. Vi har jo muligheten om vi selv ber om det, så da kan jo man bli påminnet om at man har den muligheten. Ikke alle vil jo gjøre det sikkert, men de som vil ta vare på seg selv vil jo si ja. Jeg leste i avisa rett etter sommeren i fjor at bare flere og flere nordmenn gentester seg, så da betyr det jo at folk er mer obs.

Jeg har arvelig protein S-mangel :)

Men ja, kanskje burde det iallefall vært et tilbud? Jeg vet ikke om det er mulig å ta de testene i dag for de som ønsker det, jeg har en mistanke om at legene vil prøve å overbevise om at det sikkert ikke er nødvendig. Jeg tror nok ikke, for å være ærlig, at jeg hadde tatt en slik test selv - jeg hadde ingen grunn til å tro at jeg hadde en slik feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...